رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 624785

استخوان گلوگیر مزد کارگران و دولت سیزدهم

برکناری رییس سازمان برنامه وبودجه ونیز رییس بانک مرکزی در کمتر از 18 ماه در دولت سیزدهم و نگهداشتن احسان خاندوزی در مقام وزارت اقتصاد نشان داد رییسی و معاون اول او تا اینجای کار احسان خاندوزی را گل سر سبد و به نوعی لیدر اقتصادی دولت خود می‌دانند و اجازه می‌دهند حرفهای مهم در باره اقتصاد سیاسی از زبان او شنیده شود.

 تناقض در سخنان وزیر اقتصاد درباره مزدکارگران در حقیقت تناقض در دیدگاه دولت درهمین زمینه است. دولتی که اعضای آن آموخته‌اند خود را دولت مردمی بدانند حالا برخلاف شعارهایی که در باره ضرورت افزایش مزد در دولت روحانی می‌دادند حالاودر سالهایی که وزیر شده‌اند و بایسد تصمیم بگیرند حاضر نیستند حق مسلم کارگران در افزایش مزد را به بهانه اینکه تورم شتاب می‌گیرد بپذیرند

.افزایش مزد کارگران به‌اندازه نرخ تورم استخوان درشتی است که در گلوی دولت سیزدهم گیر کرده و به تناقض گویی افتاده است. خاندوزی یک روز در حالی که هنوز وزیر نشده بود و لباس قانونگذاری بر تن داشت درباره پیامد افزایش مزد کارگران بر نرخ تورم گفته بود کسانی که این ادعا را دارند دانش کافی از سهم عوامل تولید بر قیمت تمام‌شده بنگاه‌ها ندارند.

به گزارش سایت الف او دقیقا این گونه حرف زده بود‌؛ «مساله تورم‌زا بودن افزایش دستمزد کارگران، حرف کسانی است که اطلاعات و آشنایی دقیقی با اطلاعات عددی و رقمی در اقتصاد ایران ندارند. چون اساسا سهم پرداختی به کارگر در بنگاه‌های تولیدی ما بسیار پایین‌ است، حتی از سایر کشورهای آسیایی هم پایین‌تر بوده و این‌گونه نیست که سهم ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه تولید، خرج کارگر می‌شود. این اتفاق در اقتصاد ایران نیفتاده و اعداد این را به ما می‌گوید. »

اما همین آدم پس از اینکه عضو کابینه سیزدهم شد همراه با دیگر اعضای دولت در زمستان ۱۴۰۰ اصرار کرد نرخ مزد کارگران کمتر از نصف تورم سال ۱۴۰۱ تعیین شود. این وزیر حالا که می‌بیند کارگران و بازنشستگان در هراس از اینکه مزد ۱۴۰۳ کمتر از نصف تورم سال ۱۴۰۲ تعیین شود ناآرام شده‌اند و این اتفاق خشم آن‌ها را بیشتر و واکنش‌های آن‌ها را ناشناس‌تر خواهد کرد‌، با جمله‌ای چند‌پهلو می‌گوید: «افزایش حداقل دستمزد خصوصا برای حداقل‌بگیران در شرایط تورمی درست است و دولت از این افزایش برای کمک به معیشت کارگران دفاع می‌کند؛ مشروط بر اینکه این افزایش موجب تخریب معیشت کارگران نشود. » باید به این وزیر گفت‌ که یاد و حافظه شهروندان ایرانی و به ویژه کارگران از او نیرومندتر است و یادشان می‌آید او چه گفته و حالا چه می‌گوید و چه تصمیمی می‌گیرد‌. علاوه بر این معجزه اینترنت اجازه نمی‌دهد او در کمتر از سه سال سه جور حرف درباره یک موضوع بزند و از کنار این تناقض‌گویی به سادگی عبور کند.

خاندوزی چرا نمی‌تواند صاف و ساده و روراست بگوید منظورش از اینکه افزایش مزد کارگران نباید موجب تخریب معیشت کارگران شود چیست؟‌ آیا منظور او همان چرخه تورم- مزد است؟ در این صورت چرا راستگویی نمی‌کند؟ آیا منظورش این است که افزایش نرخ مزد مطابق قانون کار برابر با تخریب معیشت کارگران است؟ چرا یک عدد نمی‌گوید تا کارگران بدانند او چه در سر دارد؟ وزیر اقتصاد که هیچ حتی رییس دولت و هیچ نیروی سیاسی‌ای نمی‌تواند کارگران را از افزایش مزد به‌اندازه نرخ تورم یا میانگین سبد هزینه معیشت محروم کند جز اینکه نخست تورم را مهار و سپس از این دستاورد برای اثبات ادعای خود بهره‌برداری سیاسی کند. تثبیت نرخ حقوق کارمندان در اندازه ۱۸ درصد و تسری احتمالی آن به مزد کارگران و بازنشستگان در حالی که خود وزیر اعتراف می‌کند نرخ تورم هنوز ۴۰ درصد است ستم عریان است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها