رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 624844

دولت و تصور نادرست از بردباری حقوق بگیران

ساعت 24 -رییس قوه قضاییه که دست بر قضا از رییس دولت سیزدهم درباره مفاهیم اقتصادی بیشتر می‌داند ، تاکید کرده شهروندان ایرانی احساس عدالت نمی کنند. این داوری بسیارمهم لابد بر پایه آمارهایی است که برای وی ودیگر مدیران درجه اول کشور تهیه می‌شود یا اینکه خود اززبان مشاوران و دیگر نهادها شنیده است با درک شهروندان سازگار است.

یکی از دلایل احساس بی عدالتی درمیان ایرانیان به میلیونها مزد وحقوق بگیر دردولت ونیز در بنگاهای اقتصادی خصوصی در باره میزان افزایش حقوق ومزد در سال 1403برمی گردد. مزد وحقوق بگیران این روزها با دلهره و آشفتگی مجادله دولت و برخی از اعضای مجلس را دنبال می‌کنند و می‌بینند و می شنوند سازمان برنامه وبودجه به نیابت از دولت می‌خواهد نرخ رشد حقوق بگیران دولت را به طور میانگین در سقف 20 درصد تعیین کند.

این نرخ رشد درست نصف تورم امسال است. به این ترتیب کارمندان وحقوق بگیران دولت در سال آینده 20 درصد از قدرت خرید خود را از دست می‌دهند. تازه این در وضعیتی است که تورم سال بعد بیش از این نشود. با توجه به رخداد مشابه پارسال قدرت خرید کارمندان ومزد بگیران در دوسال 1401و1402 نصف شده است. این روند کاهشی برای همه کم درامدها که بیشترین درامد خود را به خرید خوراکی‌ها اختصاص می‌دهندرنج آورتراست. کارشناسان ونیز نهادهای پژوهشی باوردارند دولت سیزدهم نباید بردباری و مدارای کارمندان وکارگران را آزمایش کند و به این امید باشد که دیگر نهادهای قدرت می‌توانند راه اعتراض آن‌ها را تا ابد ببندند. شاید مزد وحقوق بگیران امروز زوری برای نبرد با دولت نداشته باشند اما تجربه نشان داده است پیامدهای نابردباری روزی نشانه‌هایش را آشکار می‌کند و مزد وحقوق بگبران واکنش‌هایی نشان می‌دهند که دولت از شناسایی انها ناتوان است. دولت تصور می‌کند پس انداز شهروندان هنوز انقدر هست که برای زندگی بخور ونمیروعبور از بحران کافی باشد اما این تصور نادرستی است و شهروندان ایرانی به فکر روزهای سخت تر از این روزها هستند. تجربه به ایرانیان نشان داده است هرسال روزگارشان از نظر رفاه مادی حداقلی بدتر شده است و اگرهم پس اندازی دارند ان را برای سالهای سخت تر نگه می‌دارند.

دولت سیزدهم علاوه براینکه زور می‌گوید ووعده‌هایش را لباس عمل نمی پوشاند درک درستی از رفتار پنهان شهروندان نداردو بردباری انها را بازهم آزمایش می‌کند. اگر محاسبه‌های دولت دراین باره نادرست باشد سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها