رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 624882

پایان رشد بادکنکی اقتصاد ایران

ساعت 24 - در هفته‌ها و ماه‌های تازه سپری شده برخی از اعضای دولت به هر مناسبتی از رشدهای بالای اقتصاد در7 فصل گذشته به عنوان دستاورد دولت یاد می‌کنند. آن‌ها البته هرگز نمی‌گویند این رشد با بادکنک نفت ممکن شده و فاقد کیفیت رشد پایدار بوده و هست و نیز هرگز نمی‌گویند این رشد بادکنکی هیچ‌گاه سفره شهروندان را بزرگ نکرده است.

واقعیت این است که آسان‌گیری دولت بایدن برای صادرات نفت ایران با راهبرد تنظیم بازار نفت جهان پس از تحریم نفت روسیه، درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام درایران را با شتاب به سوی بالا کشاند و رشدهای اقتصادی تنها از این مسیر ممکن شده است. درحالی این رشد بادکنکی را شاهدیم که وضعیت سرمایه‌گذاری درایران به سوی فاجعه پیش می‌رود.  

میزان تشکیل سرمایه ثابت اقتصاد ایران در سال 1401

گزارش‌های منتشر‌شده از تشکیل سرمایه ثابت حاکی از آن است که این شاخص با وجود بهبود اندک وضعیت در سال‌های اخیر، همچنان فاصله قابل توجهی با سطوح پیشین خود دارد. بر این اساس، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۱ به حدود ۵۴ درصد مقدار همین شاخص در سال ۱۳۹۰ رسیده است. در ادبیات اقتصادی، سطح تشکیل سرمایه ثابت موتور رشد آتی تلقی می‌شود و افت این متغیر خود را در افت رشد اقتصادی سال‌های آینده منعکس می‌کند.

این بدان معناست که در آینده رشد اقتصاد ایران به واسطه افت تشکیل سرمایه ثابت، به سطوح پایین‌تری افت می‌کند و زنگ خطر را برای سطح رفاه در سال‌های آتی به صدا درمی‌آورد.

پیش‌بینی رشد اقتصادی ایران در سال 1403

بر همین اساس، مرکز پژوهش‌های مجلس رشد اقتصادی سال 1402 را 4.5 درصد و رشد اقتصادی سال آینده را 3.1 درصد پیش‌بینی کرده است. صندوق بین‌المللی پول نیز رشد اقتصادی سال‌های 2023 و 2024 اقتصاد ایران را معادل 2 درصد پیش‌بینی کرده است که نسبت به سال 2022 با افت 2.5 واحد درصدی مواجه شده است.

در نهایت بانک جهانی نیز پیش‌بینی می‌کند اقتصاد ایران در سال 2023 معادل 2.1 درصد و در سال 2024 معادل 1.9 درصد رشد خواهد کرد. رشد‌های پایین در سال‌های آتی با توجه به نابرابری توزیع درآمد و نیز احتمال رشد رانت و فساد ونیز ایستادگی دولت برای تثبیت نرخ مزدها و حقوق، روزهای تاریک تری را برای چشم انداز ایرانیان تئارک دیده است. دولت سیزدهم پس از 28 ماه حکمرانی روزمره و بدون اینکه برنامه‌ای منسجم برای رشد و کاهش فقر داشته باشد برای خود دستاوردسازی می‌کند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها