رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 625002

مدارا با غرب و بهتر شدن زندگی ایرانیان

ساعت 24 - چهاردهه پس از تثبیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی درایران ، نهاد‌های حاکمیتی از بالاترین نهاد تا نهادهای زیردست به طور رسمی می‌گویند خصومت با غرب به ویژه آمریکا تضاد اصلی است و این تضاد تا زمانی که امپریالیسم آمریکا شکست نخورد ادامه دارد و همه راه‌های آشتی از جمله مذاکره مستقیم بسته خواهد ماند.

این راهبرد ارایه واجرا شده از سوی نهادهای بالادست حاکمیتی همه ریز ودرشت زندگی وکسب وکار ایرانیان ساکن این مرزو بوم را دگرگون کرده وشکل وماهیتی داده که اکنون ایرانیان آن را می‌بینند وپیامدهایش بر پوست وگوشت واستخوان آن‌ها فشار می‌اورد. شهروندان ایرانی باوردارند اگر نظام جمهوری اسلامی تشخیص می‌داد می‌شود با نگهبانی از استقلال کشور می‌شود با غرب مدارا کرد و سازگار بود شاید اندازه دوری وترس از جهان درمیان نهادهای حاکمیتی کاهش پیدا می‌کرد.

 در این صورت رفتار اقتصادایران در سطح کلان ودر سطح بنگاه‌ها نیز جور دیگری می شد. کارشناسان باوردارند دیدگاه مداراجویانه و آشتی با غرب برای ایرانیان دستاوردهای محسوسی داشت یا دست کم از عدم النفع ها به‌اندازه قابل اعتنایی کاسته می شد. اقتصاد گندم و اقتصاد نفت دو مثال بارز برای اثبات ادعای یادشده است.

کاوه زرگران رییس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران گفته است : "خرید گندم با قیمت ۱۹۵۰۰ هزار تومان در هر کیلو معادل ۳۹۰ دلار در هر تن است؛ در حالی که آرد تولیدی روسیه امروز با قیمتی کمتر از ۳۰۰ دلار به عراق صادر می‌شود" به این ترتیب اگر ایران از تحریم گندم از سوی غرب هراس نداشت و بخشی از گندم خود را از بازارهای جهانی و از مسیر تجارت آزاد تامین می‌کرد سالانه هزاران میلیارد ریال از هزینه‌های دولت کاسته می شد. شاید دران صورت وبا توجه به اینکه می شد به جای گندم جو ودیگر نهاده‌های کشاورزی را کاشت وبرداشت میزان کمتری دلار برای واردات از ایران خارج می شد.

از سوی دیگر وبا اعتراف مقامهای رسمی ونیز گزارش‌های غیر رسمی ، اگر ایران با غرب مدارا می‌کرد میزان صادرات نفت ایران و نیز کیفیت صادرات ونیز جایگاه ایران در بین کشورهای صادرکننده نفت در اوپک و جهان چیز دیگری می شد. ایران این روزها روزی 1.3 میلیون بشکه نفت به چین می فروشد وبرای فروش در هر بشکه درکمترین حالت 10 دلار تخیف می‌دهد که می‌شود روزی 13 میلیون دلار واگر این عددرا در 50 هزارتومان ضرب کنیم عدد بالایی به دست می‌امد. علاوه براین درحالی که ایران راه مدارابرای داشتن مناسبات عادی با غرب را بسته است بنگاه‌های صنعتی واقتصادی ایران از تکنولوژی روز امد دور نمی ماند وقدرت رقابت پذیریشان با بنگاه‌های رقیب سقوط نمی کرد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها