رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 625094

مطبوعات روسیه در باره کار غیر اصولی مسکو

ساعت 24 - رسانه‌های مهم روسیه، در روزهای اخیر، سلسله مطالبی را در باره مفهوم امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس منتشر کرده‌اند. این مطالب بی ارتباط با موضع گیری اخیر وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مراکش پیرامون سه جزیره خلیج فارس و گفتگو بر سر اختلافات نیست. آنچه را می‌خوانید خلاصه ایست برگرفته شده از این مطبوعات و رسانه‌ها که لینک آن‌ها را در پایان این مطلب قرار داده ایم:

«تامین امنیت و ایجاد فضای اعتماد در منطقه خلیج فارس از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه و دستور کار کنونی جهان است. ذخایر عظیم هیدروکربنی متمرکز در این منطقه، موقعیت استراتژیک به آبراهه‌های متصل به آن داده است. به همین دلیل تلاش جمعی برای جلوگیری از تنش زدائی و حفظ صلح واقعی، حسن همجواری و توسعه پایدار در خلیج فارس اهمیت دارد.

در باره ایران

برخورد ایران در رابطه با بیانیه‌ها (اشاره به بیانیه اخیر در مراکش) یک روال همیشگی و‌ بوروکراتیک است که محدود به اعتراضات در سطح سخنگوی دولت و وزارت خارجه و احضار سفیر است. چندین نمونه آن در رابطه با چین و روسیه و نشست‌های دوره‌ای اعضای کشورهای خلیج فارس وجو داشته است

این رویه اساسا معمول دیپلماسی ایران، که البته با هدف تضعیف روابط مثبت روسیه و ایران نبوده است. این روش جاری در وزارت خارجه ایران است.نگاه روسیه به خلیج فارس یک نگاه جامع نسبت به تمام کشورهاست و کسی را بر کسی ترجیح نمیدهد. تمرکز روسیه در خلیج فارس روی تنش زدایی و حفظ امنیت دریایی است. دعوت به حل مسالمت آمیز مسئله جزایر از طریق روش صلح آمیز متمرکز است.روسیه با ایجاد و تقویت روابط با تمام کشورهای ساحلی خلیج فارس سیاست چندجانبه‌ای را در این منطقه دنبال می‌کند.

مطبوعات روس کاملا به دیدگاه‌های جناح‌های مختلف سیاسی ایران آشنا هستند. لذا جناح‌های ضدروسی را غیرقابل تغییر میدانند و جناح‌های همراه را هم بعید میداند که تغییر روش بدهند. لذا این سروصداها را چندان دارای اهمیت نمی بینند. روزنامه ایران که متعلق به دولت است در ۱۳ ژوئیه رسانه‌هایی را که موضع ضد روسی اتخاذ کرده‌اند محکوم کرد و به ایجاد جنجال غیرضروری متهم کرد. این روزنامه همچنین مدعی شد که مقالات ضد روسی در رسانه‌های ایران خواست آمریکا است.

نه ایران و نه کشورهای عربی به تحریم‌های ضد روسی امریکا نپیوستند. لذا روسیه بطور همزمان از همه کشورهای خلیج فارس برای مراودات مالی و اقتصادی استفاده میکند. کاری که مطبوعات روسی آنرا «واردات موازی » میدانند. لذا با همین استناد نمیخوانند شیوه‌ای اتخاذ کنند که از این امکانات بی بهره بمانند.

گردش تجاری روسیه، به عنوان مثال، با امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۲ به یک رکورد ۹ میلیارد دلاری رسید. همچنین فراموش نکنیم که این کشورها اعضای با نفوذ اوپک هستند که برای فدراسیون روسیه نیز مهم است. بنابراین، روسیه ترجیح دادن یکی از طرفین به دیگری را ممکن نمی داند. این، یک سیاسی عملگراست.روسیه بسمت جایگزین شدن خودش با امریکا در منطقه حرکت نمیکند و ‌لذا دیدگاهی جامع‌تری به کشورها دارد.

کاهش نفوذ سیاسی آمریکا در خلیج فارس، بسیاری از کشورها را به جستجوی رویکردهای موثر برای شکل‌گیری سیاست‌های منطقه‌ای برانگیخته است. روابط جدید بین کشورهای منطقه در حال ایجاد است. بنابراین، فعالیت فعلی روسیه در این چارچوب قابل درک است.

ماهیت جزایر سه گانه برای استفاده استراتژیک و نظامی از آن‌ها برای کنترل تنگه هرمز و تردد کشتیهای نفتی مهم است و به همین دلیل جنجال‌ رسانه‌ها مهم نیست. حتی به کشاکش بر سر نامگذاری خلیج نمیدهد. برخی از این کشورها ساخت تجهیزات نظامی سنگین موشکی و فرودگاه در ابوموسی توسط ایران را بنحوی ذکر میکنند که بقیه جنجال‌ها را بی اثر میکند. اتفاقات میان ایران و روسیه در باره بیانیه‌های مشترک با اعراب یک حادثه دیپلماتیک است که در روابط ایران و روسیه تاثیری نخواهد داشت.»

پیک نت

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها