رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 625156

پرونده هسته‌ای ایران دوباره در ریل خطرسازی

ساعت 24 - به نظر می‌رسد رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارایه گزارش جدید خود که ادر ان آمده است ایران تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد خود را افزایش داده استقصد دارد جبهه تازه‌ای علیه ایران در هنگامه تشدیدخصومت ایران با آمریکا و اسراییل باز کند.

 ایسنا با انتشار گزارش رویترز اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده ایران کاهش سرعت تولید اورانیوم‌ غنی‌شده خود تا خلوص ۶۰ درصد در چند ماه گذشته را پایان داده و به حالت قبلی بازگردانده است. بسیاری از دیپلمات‌ها بر این باورند این کاهش که از ژوئن امسال آغاز شده بود، نتیجه مذاکرات اخیر میان آمریکا و ایران بوده است که منجر به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران از کره جنوبی و تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا شد. خبرگزاری رویترز با استناد به بیانیه‌ای که مدعی است درباره این گزارش محرمانه آژانس به اعضای خود، رویت کرده است، گزارش داد که ایران «تولید اورانیوم با خلوص بالای خود را افزایش داده و رویه پیشین کاهش تولیدات خود از اواسط ۲۰۲۳ را به پایان رسانده است».

در این بیانیه همچنین آمده است که از زمان کاهش این تولیدات، تاسیسات نطنز و فردو اورانیوم را تا ۶۰ درصد و با سرعت سه کیلوگرم در ماه تولید می‌کردند. طبق توضیحات آژانس، ایران تاکنون، مقادیر کافی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد و مقادیر بیشتری اورانیوم با غنای پایین در اختیار دارد. ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد در تاسیسات نطنز و فردو است.  ریل‌گذاری مبهم گروسی در آذرماه امسال هم رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، در گفت‌وگویی با شبکه فرانس‌۲۴ درباره وضعیت پرونده هسته‌ای ایران، تهران را تهدید به اعمال تحریم یا حتی ارجاع پرونده به شورای امنیت کرده بود. این دیپلمات ارشد هسته‌ای در ابتدای مصاحبه‌اش درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با بیان اینکه «تهران تسلیحات هسته‌ای ندارد»، مدعی شد که ایران از توانمندی‌های لازم در این زمینه (ساخت سلاح هسته‌ای) برخوردار است که این نگران‌کننده‌ است.

گروسی با اشاره به توافق هسته‌ای (برجام) که در آن ایران با قدرت‌های جهانی توافق کرد در ازای لغو تحریم‌ها برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، از واردشدن برجام به برزخ سیاسی از زمان خروج آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ گفت و به نظر او، ایران هم از آن پس پایبندی به این توافق را متوقف کرد. گروسی از وجود سوالات بی‌جواب فراوان آژانس درباره ابعاد پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد و به نظر او اگرچه آژانس یک نهاد بین‌المللی است و به راهکارهای دیپلماتیک باور دارد؛ اما در این زمینه، در شرایطی قرار داریم که مطلوب‌مان نیست و در این راستا، گروسی خواستار «همکاری کامل» ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. او در پاسخ به اینکه آژانس در صورت همکاری‌نکردن ایران چه تدابیری خواهد داشت، دست به تهدید تهران زد.

او عنوان کرد «اگر فعالیت راستی‌آزمایی و نظارت بازرسان آژانس رضایت‌بخش نباشد، می‌توان گفت ایران در حال پایبندی‌نداشتن به تعهدات بین‌المللی است و ممکن است کار به شورای امنیت سازمان ملل برسد یا تحریم‌هایی علیه تهران اعمال شود». گروسی این را هم افزود که «ایران می‌گوید می‌خواهد مانند یک کشور عادی و کشوری که در حال عمل به تعهدات خود است، با آن رفتار شود. آنچه ما می‌گوییم، این است که درِ تاسیسات خود را باز و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سطوح لازم همکاری کنید». در حالی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه فرانس‌۲۴، تهران را تهدید به اعمال تحریم یا حتی ارجاع پرونده به شورای امنیت کرد که ۹ آذر/ ۳۰ نوامبر در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال‌تایمز، تغییر لحن داد و با پیش‌کشیدن کلیدواژه «برجام ۲» از غرب خواست تا مذاکرات هسته‌ای با ایران را از سر بگیرد و از موضوع هسته‌ای ایران به دلیل جنگ حماس و اسرائیل غافل نشود. گروسی با بیان اینکه «نیاز به نوعی بازآفرینی سیستم گفت‌وگو با ایران وجود دارد»، از قدرت‌های جهانی خواست تا مذاکرات با ایران را از سر بگیرند و مسئله انباشت اورانیوم غنی‌شده در ایران فراموش نشود. از واکنش واشنگتن تا پاسخ تهران

به دنبال انتشار گزارش جدید آژانس، یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا با مطرح‌کردن ادعای مرتبط‌بودن فعالیت‌های اخیر نیروهای مقاومت منطقه به ایران، گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را «نگران‌کننده» توصیف‌ کرد. یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت که این کشور «تا حد زیادی نگران» گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تولیدات اورانیوم با خلوص بالا از سوی ایران است.

طبق گزارش روزنامه عبری جروزالم‌پست، این مقام کاخ سفید با مطرح‌کردن ادعاهایی واهی علیه تهران، پرونده هسته‌ای ایران را به مسائل منطقه‌ای گره زده و گفته که تنش‌زایی هسته‌ای تهران در موقعیتی که نیروهای نیابتی به فعالیت‌های خطرناک و ثبات‌زدایشان در منطقه، از جمله حمله پهپادی مرگ‌بار اخیر و دیگر حملات انجام‌شده در عراق و در سوریه و حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ادامه می‌دهند، نگران‌کننده‌تر است.

در مقابل، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در حاشیه نشست دیروز (چهارشنبه) هیئت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به ابراز نگرانی کاخ سفید برای ۶۰ درصد غنی‌سازی ایران، بیان کرد: ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می‌کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم.

این یک هیاهوی رسانه‌ای است که معمولا کاخ سفید و رژیم صهیونیستی برای فضاسازی از این عبارت‌ها استفاده می‌کنند تا فشار افکار عمومی دنیا را از جرم و جنایتی که در غزه انجام می‌دهند، کم کنند. با طرح این موضوعات می‌خواهند توجه را از روی غزه برداشته و متوجه ایران کنند. تاثیر هم نخواهد داشت. او با تاکید بر اینکه این حرف‌ها یک هیاهوی رسانه‌ای است و اهدافی که دنبال می‌کنند، کاملا مشخص است، تصریح کرد که مردم مستحضر باشند که ما هیچ کار جدیدی انجام نداده‌ایم و همان فعالیت جاری خود را دنبال می‌کنیم که طبق چارچوب و طبق ضوابط انجام می‌شود.

پیش‌تر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به آنچه غرب و آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مدعی شدند، گفته بود که «چون آن‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، ما هم بازگشت از تعهدات داریم. نمی‌شود تروئیکای اروپایی انتظار داشته باشند ما برجام را کامل اجرا کنیم؛ ولی آن‌ها تعهدات خود را عملی نکنند».

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها