رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 625248

رویارویی اسراییل و ایران در سایه؟

ساعت 24 - محور مقاومت و نیروهای رژیم اسراییل در شمال سرزمین‌های اشغالی دست به تبادل آتش زدند، گزاره‌ای که نگرانی‌ها از گسترش جنگ در خاورمیانه و سرایت احتمالی درگیری‌ها به لبنان و سوریه را افزایش داده است.

وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی ادعایی و به نقل از ارتش رژیم اسراییل مدعی تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و اسراییل شد و در ادامه ادعا کرد که یکی از گروه‌های مقاومت در عراق مسوولیت حمله هواپیمای بدون سرنشین به مواضع اسراییل را عهده‌دار شده، پهپادی که این رژیم مدعی است آن را بر فراز بلندی‌های جولان رهگیری کرده است. به ادعای این نشریه، افزایش تنش‌ها پس از آن صورت گرفت که رژیم اسراییل در یک حمله هوایی در سوریه، شهید رضی موسوی، یکی از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را ترور کرد و به شهادت رساند. وال استریت ژورنال مدعی است که این ترور کور توسط اسراییل اجرایی شده هر چند این رژیم به گزارش اعتماد به واسطه پیامدهای سنگین چنین ماجراجویی، مسوولیت آن را برعهده نگرفته است.  مقام‌های رسمی و بلندپایه ایران اعلام کرده‌اند که این ترور کور بی‌پاسخ نخواهد ماند. به ادعای وال استریت ژورنال، تشدید خشونت‌ها در امتداد مرزهای شمالی اسراییل به این نگرانی دامن زده که جنگ اسراییل با حماس در غزه می‌تواند به یک رویارویی همه‌جانبه با حزب‌الله لبنان و طیفی از اعضای محور مقاومت که از حامیان ایران هستند در سراسر منطقه تبدیل شود.  اسراییل و حزب‌الله از زمان حمله حماس در 7 اکتبر تا به امروز تبادل آتش داشته‌اند، اما به ادعای وال‌استریت ژورنال، به واسطه فشارهای بین‌المللی، ازجمله تلاش‌های دولت بایدن، فعلا رویارویی مستقیم اتفاق نیفتاده است. گروهی از تحلیلگران مدعی‌اند که رویارویی تمام عیار بین اسراییل و حزب‌الله می‌تواند برای هر دو طرف پرهزینه باشد. حزب‌الله با ده‌ها هزار جنگجوی آزمایش شده و زرادخانه موشک پیشرفته زنگ خطر جدی را برای رژیم اسراییل به صدا در آورده است.  از همین رو مهار تنش و درگیری‌ها بین اسراییل، حزب‌الله و سایر اعضای محور مقاومت، یکی از اهداف دیپلماتیک اصلی دولت بایدن و دیگر دولت‌های غربی در طول جنگ جاری است.

وال استریت ژورنال مدعی است که دولت بایدن توانسته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل را متقاعد کند تا فکر حمله پیشگیرانه علیه مواضع حزب‌الله را کنار بگذارد. با این حال، برخی از مقام‌های ناشناس مدعی شده‌اند که علی‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک دولت بایدن و متحدان ایالات‌متحده جهت مهار تنش‌ها، رهبران اسراییل برای هرگونه ماجراجویی پرهزینه بی‌تاب شده‌اند.

بنی گانتز، یکی از اعضای ارشد کابینه جنگی اسراییل، روز چهارشنبه مدعی شد: «کرنومتر برای راه‌حل دیپلماتیک در حال اتمام است. اگر جهان به حملات (ادعایی) از جانب حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی پایان ندهد، ارتش اسراییل این کار را انجام خواهد داد. » همزمان دانیل‌هاگاری سخنگوی ارتش اسراییل نیز ادعا کرد که این رژیم در حال پاسخ به آتش حزب‌الله است.

درگیری‌های آرام در مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان به موازات تهاجم اسراییل به حماس در غزه در جریان است، این در حالی است که به ادعای وال‌استریت ژورنال، اعضای محور مقاومت، در سراسر منطقه، کنار حماس ایستاده‌اند، از جمله انصار‌الله یمن، که کشتی‌های تجاری به مقصد اسراییل را در دریای سرخ هدف حملات خود قرار داده و مسیر حیاتی کشتیرانی جهانی را از کار انداخته‌ است. ترور شهید موسوی، مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، تنش‌ها با متحدان ایران را افزایش داده است. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی روز پنجشنبه خود در مراسم تشییع جنازه این شهید گفت که سردار موسوی یکی از مهم‌ترین رهبران سپاه بود و ایران «در زمان و مکان مناسب» انتقام خود را خواهد گرفت.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها