رفتن به محتوا
کد خبر 625373

کاردانو یا اتریوم؛ Ethereum بهتر است یا Cardano؟

کاردانو یا اتریوم؟ مساله این است! اتریوم و کاردانو دو بلاکچین بسیار مهم و کاربردی در بازار کریپتو هستند، هر چند که از نظر ارزش خرید نیز ممکن است سوال کاردانو یا اتریوم برای شما پیش آمده باشد. در این مطلب از همتاپی قصد داریم پس از نگاهی کوتاه به دو شبکه بلاکچینی اتریوم و کاردانو و ارزهای بومی آن‌ها، به مقایسه کاردانو یا اتریوم پرداخته و ویژگی‌های این دو را با هم مرور کنیم.

 

آشنایی با اتریوم (Ethereum)

بلاکچین اتریوم (Ethereum) در سال 2015 و توسط تیمی به رهبری ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) راه‌اندازی شد. مهم‌ترین هدف که بوترین و دوستانش از راه‌اندازی بلاکچین اتریوم داشتند، برطرف کردن برخی ایرادات شبکه بیت کوین، افزودن قابلیت قراردادهای هوشمند به آن و همین‌طور اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) بود.

بزرگ‌ترین تفاوتی که شبکه بلاکچین اتریوم را از بیت کوین متمایز می‌ساخت، مکانیسم اجماع به کار رفته در آن بود که گواه اثبات سهام (Proof of Stock) نام داشت. اتریوم خیلی زود توانست به قلب تپنده صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شود و شبکه آن، جایگزین بیت کوین و دیگر بلاکچین‌هایی شود که برای نقل و انتقالات رمزارزی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

البته، این تنها شبکه اتریوم نبود که طرفدار داشت. اتر (ETH)، ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم نیز توانست خیلی زود جای خود را بازار تثبیت کرده و به دومین ارز دیجیتال برتر جهان – بعد از بیت کوین – تبدیل شود. عرضه اتریوم در حال حاضر محدود نیست، اما نرخ تولید اتر در هر بلاک به مرور کاهش می‌یابد.

مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های شبکه اتریوم عبارتند از:

  • عمومی و غیر متمرکز بودن بلاکچین اتریوم
  • متن باز یا منبع باز (Open Source) بودن بلاکچین اتریوم
  • قابلیت استفاده از قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)

آشنایی با کاردانو (Cardano)زمانی که ارز دیجیتال کاردانو (ADA) به بازار عرضه شد، با اقبال شدیدی روبرو شد و بسیاری از کاردانو به عنوان قاتل اتریوم (ETH) نام بردند.

شبکه بلاکچین کاردانو دو سال بعد از اتریوم، یعنی در سال 2017 میلادی پا به عرصه وجود نهاد. خالق اصلی کاردانو، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) است که به همراه دوستش جرمی وود (Jeremy Wood)، شبکه کاردانو را راه‌اندازی کرده است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که‌هاکینسون، یکی از 8 بنیان‌گذار اصلی شبکه اتریوم در کنار ویتالیک بوترین است که به دلیل برخی اختلافات از این تیم جدا شده! پس جای تعجب نیست اگر بگوییم که کاردانو، یک کپی دقیق و حرفه‌ای از اتریوم است که به قاتل آن تبدیل شده!!

توکن بومی شبکه کاردانو، ارز دیجیتال آدا (ADA) است که در حال حاضر از نظر ارزش بازار هشتمین ارز دیجیتال در و‌ب‌سایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) است.

مقایسه کاردانو یا اتریوم

در دوراهی انتخاب اتریوم یا کاردانو - مقایسه ETH یا ADA، ابتدا بهتر است ویژگی‌های این دو شبکه و ارزهای بومی را در یک جدول با هم مقایسه کنیم:

اتریوم (Ethereum)

کاردانو (Cardano)

سال راه‌اندازی

2015 میلادی

2017 میلادی

تیم توسعه دهنده

تیم 8 نفره به سرپرستی ویتالیک بوترین و شامل چارلز هاسکینسون

چارلز هاسکینسون و جرمی وود

ساختار حاکمیتی

بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation)

  • این‌پوت اوت‌پوت هنگ کنگ (IOHK)
  • بنیاد کاردانو (The Cardano Foundation)
  • امورگو (Emurgo)

توکن بومی

اتر (ETH)

آدا (ADA)

مکانیسم اجماع

گواه اثبات سهام (PoS)

گواه اثبات سهام (PoS)

قراردادهای هوشمند

دارد

دارد

زبان برنامه نویسی

سالیدیتی (Solidity)

هسکل (Haskell)

معماری شبکه بلاکچین

بلاکچین لایه یک

بلاکچین دو لایه

سرعت تراکنش‌ها

30 تراکنش در ثانیه (در لایه یک)

250 تراکنش در ثانیه

سقف کوین

بدون محدودیت

45 میلیارد کوین

اکوسیستم دیفای (DeFi)

بیش از 3,000 اپلیکیشن غیر متمرکز فعال

حدود 1,000 اپلیکیشن غیر متمرکز فعال

اکوسیستم NFT

بسیار بزرگ و محبوب

کوچک و تازه‌کار

ارزش کل قفل شده (TVL)

حدود 29 میلیارد دلار

حدود 409 میلیون دلار

ارزش بازار (Market Cap)

276.5 میلیارد دلار

21.5 میلیارد دلار

قیمت توکن بومی شبکه

0.6 دلار (حدود 31 هزار تومان)

2.3 دلار (حدود 117 هزار تومان)

توسعه و حاکمیت

مهم‌ترین شباهت اتریوم و کاردانو، حضور چارلز هاسکینسون در هر دو تیم توسعه دهنده است. عمده‌ترین تفاوت‌های کاردانو یا اتریوم از نظر توسعه و حاکمیت نیز عبارتند از:

  • کاردانو 2 سال پس از اتریوم راه‌اندازی شده و بسیاری آن را نسخه بهبود یافته اتریوم می‌دانند.
  • تنها ساختار حاکمیتی اتریوم، بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) است. در حالی که کاردانو برای بهبود فعالیت‌های شبکه سه سازمان مستقل دارد: این‌پوت اوت‌پوت هنگ کنگ (IOHK)، بنیاد کاردانو (The Cardano Foundation) و امورگو (Emurgo).

شبکه بلاکچین کاردانو یا اتریوم

مهم‌ترین شباهت‌های شبکه‌های اتریوم و کاردانو، قابلیت استفاده از قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و مکانیسم اجماع گواه اثبات سهام است. برخی تفاوت‌های عمده در این دو شبکه نیز عبارتند از:

  • زبان برنامه‌نویسی کاردانو، هسکل (Haskell) است که نسبت به سالیدیتی (Solidity) ایمن‌تر و سریع‌تر است.
  • اتریوم یک بلاک چین لایه یک است. به همین دلیل نیز در صورت ازدحام در شبکه، سرعت تراکنش‌ها افت کرده و گس فی (Gas Fee) به شدت افزایش پیدا می‌کند. در حالی که کاردانو از دو لایه – لایه تسویه یا (Cardano Settlement Layer) و لایه پردازش کاردانو (Cardano Computation Layer) یا CCL – استفاده می‌کند.
  • سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، معادل 30 تراکنش در ثانیه (در لایه یک) است، در حالی که شبکه کاردانو، قابلیت پردازش 250 تراکنش در ثانیه را دارد. آپگرید لایه دوم کاردانو – هایدرا (Hydra) – قابلیت پردازش 2.5 میلیون تراکنش در ثانیه را هم دارد! آپگریدهای اتریوم هدف 100,000 تراکنش بر ثانیه را دنبال می‌کنند.
  • گس فی در شبکه کاردانو معادل 0.17 آدا – حدود یک دلار – است در حالی که در شبکه اتریوم، این رقم بسیار بالاست.
  • عرضه کل آدا (ADA) برای همیشه 45 میلیارد عدد باقی خواهد ماند، در حالی که در طراحی شبکه اتریوم سقفی برای کوین‌های آن اعمال نشده است. البته، برای کنترل تورم اتریوم نیز محدودیت 4.5 درصدی برای عرضه در گردش آن اعمال شده است.

اکوسیستم و معیارهای کمی

و اما در کنار توسعه و بلاکچین کاردانو یا اتریوم، معیارهای کمی نیز اهمیت زیادی در مقایسه این دو شبکه دارند. مهم‌ترین تفاوت‌هایی که در مقایسه کاردانو یا اتریوم می‌توان بررسی کرد شامل موارد زیر هستند:

  • ارزش بازار اتریوم بسیار بیشتر از کاردانو است (بیش از 10 برابر)!
  • اگرچه ارزش کل قفل شده (TVL) بلاکچین اتریوم نیز 29 میلیارد دلار بوده و خیلی بالا نیست، اما در مقایسه با 409 میلیون دلار کاردانو رقم قابل توجهی است
  • بیش از 3,000 اپلیکیشن غیر متمرکز فعال در شبکه اتریوم حضور دارند در حالی که این رقم در کاردانو به 1,000 هم نمی‌رسد
  • اکوسیستم NFT اتریوم بزرگ‌ترین اکوسیستم جهان است

اتریوم بهتر است یا کاردانو، بررسی ارزش خرید

در نهایت اگر به دنبال این هستید که بدانید از نظر ارزش خرید، اتریوم بهتر است یا کاردانو بهتر است روی چند معیار حساب باز نکرده و اقدام به سرمایه‌گذاری نکند.

برای خرید و سرمایه‌گذاری روی یک ارز، علاوه بر ویژگی‌های ذاتی پروژه، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و بسیاری از عوامل بیرونی نظیر وضعیت اقتصادی، جریانات سیاسی و امثال آن نیز نیاز هستند. با این اوصاف، نمی‌توان بدون تحلیل گفت که اتریوم بهتر است یا کاردانو!

اگر قصد خرید و سرمایه‌گذاری روی کاردانو یا اتریوم را دارید، بهتر است کمی بیشتر تحقیق کرده، روندهای قیمتی و معیارهای تحلیل فاندامنتال هر دو ارز و شبکه‌های آن‌ها را ارزیابی کنید.

جمع‌بندی

اتریوم و کاردانو دو بلاکچین بسیار مهم و کاربردی در بازار کریپتو هستند که مقایسه میان آن‌ها برای خیلی‌ها اهمیت دارد. در این مقاله سعی شده پس از مروری کوتاه بر اتریوم و کاردانو، این دو شبکه، ویژگی‌های بلاکچین کاردانو یا اتریوم و توکن‌های آن‌ها مقایسه شده و به این سوال پاسخ داده شود که اتریوم بهتر است یا کاردانو؟

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها