رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 625720

اصلاح طلب ها مجلس راهم بگیرند نمی توانند کاری کنند

ساعت 24 - عدم مشارکت امنیت را مورد تهدید قرار می‌دهد. نظام این موضوع را به درستی درک می‌کند. ولی چرا انتخابات را به آن سمت نمی برد؟ چند فرض وجود دارد: اول: گروه‌های درونی نظام دارای تعارض هستند. دوم خطای محاسباتی دارند. و سوم: برنامه‌های دیگری دارند که با تکیه به آن می‌گویند اگر حتی مشارکت کاهش یافت، برنامه دیگری با این هزینه انجام بدهد. بر اساس بررسی این سه فرض باید دید چه می‌توان انجام داد؟

موضوع دیگر برای نیروهای سیاسی مخالف وضع موجود، وجود عاملیت موثر برای بسیج است؛ به نحوی که اگر آقای ایکس معرفی شود، ۵ درصد باعث افزایش مشارکت انتخاباتی شود. حال اگر چنین عاملیتی وجود داشته باشد، و به مجلس هم ورود کردند و آن را گرفتند، مثل مجلس قبل می‌توانند کاری از پیش ببرند؟

این وضعیت باعث شده نیروهای سیاسی هم دچار انفعال شوند. کار به جایی رسیده که می‌گوییم این جا میدان بازی ما نیست. حال اگر مجلس میدان بازی ما نیست، آیا امکان توافق بر سر انتخابات شوراهای شهر وجود دارد؟ به این معنا جایی ورود شود که امکان انجام کاری وجود داشته باشد. چون داستان شهرها و شوراها بسیار متفاوت است. در انتخابات مجلس دعوا بر سر گفتمان‌ها است، مانند این که اینترنت، حجاب، یا رابطه بین الملل چه باید باشد، این مسایل را سیستم نمی خواهد به معرض گفت و گو بگذارد. تصمیمات در باره این مسایل گرفته شده، ولو از نظر ما به غلط. باید دید این راه را چگونه می‌شود باز کرد؟ از این رو جایی بازی بکنیم که بتوانیم موثر واقع بشویم. چون انتخابات ابزاری است برای مشارکت نیروهای غیر. این مشارکت را در کجا می‌توانیم تعریف بکنیم؟ البته باید هشدارها را بدهیم، یعنی باید بگوییم با این روش‌ها این ضربه‌ها را خواهید خورد. این که ایران را با حزب کمونیست چین قیاس می‌کنند اشتباه است، حزب کمونیست چین صدمیلیون نفر عضو دارد. ۵۰ سال به طول انجامید تا انقلاب چین به پیروزی رسید.

از نظر تاریخی دارای سازمانی است که می‌تواند به صورت تک حزبی کشورش را اداره بکند ایران، چین نیست. اما باید پای در عمل بگذاریم، و آن عمل رفتن به میدان‌های جدیدی مثل شوراهای شهر، مشارکت در امور صنفی و دیگر حوزه‌ها از جمله چگونگی کاهش فاصله خبرنگاران، هنرمندان، استادان دانشگاه و... با حکومت است. یعنی با اعمال خلاقیت و نوآوری نگذاریم این فاصله‌ای که از مجلس شروع شده و متاسفانه دارد به حوزه‌های متعدد تسری پیدا می‌کند، تعمیم پیدا بکند.

احمد میدری - در گفتو گو با خبر انلاین

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها