رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 626016

راندن دنیا به سوی دیوانگی

ساعت 24 - چند سال پیش بود که یوشکا فیشر وزیر خارجه دانای آلمان در دهه ۱۳۸۰ شمسی برای جهانیان نوشت‌، دنیا دیوانه شده است و اگر سکان کشتی جهان در اختیار برخی از رهبران سرکش جهان باشد در گرداب‌های کشنده گرفتار می‌شود و درد و رنج جهانیان را بیشتر می‌کند.

نگاهی به دنیای امروز نشان می‌دهد پیش‌بینی یوشکا فیشر دانا پر‌بیراه نبوده و از یک اندیشه نیرومند سرچشمه می‌گرفته است‌. در همین روزهایی که این نوشته را می‌خوانید جنگ در اوکراین‌، جنگ در غزه و جنگ تازه شروع‌شده در دریای سرخ دنیا را به مرزهای دیوانگی رسانده است. رهبران کشورهایی مثل چین و روسیه و دنباله‌روهای آن‌ها باور دارند رهبری کشورهای غربی به ویژه آمریکا و بریتانیای و تا اندازه‌ای آلمان و فرانسه به دلیل نظام اقتصادی و سیاسی پر از کاستی و کجی خود دنیا را به ویران شدن می‌کشانند و در برابر رهبری کشورهای غربی و شمار قابل اعتنایی از اندیشمندان باور دارند رهبری همیشگی‌شده در روسیه و چین برای ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ که خود را برابر با آمریکا در اقتصاد و سیاست می‌دانند راه دنیا را به سوی دیوانگی هموار می‌کنند. نوشته‌ای که می‌خوانید، نمی‌خواهد به درستی یا نادرستی باورهای در بالا نگاشته‌شده ورود کند، بلکه می‌خواهد، بگوید که رهبری روسیه و چین و نیز نظام‌های سیاسی کشورهای غربی در دیوانه کردن دنیا بازیگرند و دنباله‌رو نیستند و یادآوری کند آن‌ها برای دنبال کردن سود کشورهای خود تا اندازه‌ای خردمندند. نوشته‌ای که پیش رویتان است می‌خواهد به ایرانیان بگوید دنباله‌روی دیوانه‌هایی مثل شی‌جین پینگ و ولادیمیر پوتین نباشند و باید با چشم‌هایی بازتر در دنیای دیوانه خردمند باشند. دیر یا زود آشکار می‌شود که کدام رهبران برای ایران‌زمین جز تباهی و ناتوانی نمی‌خواهند و کدام رهبران بوده و خواهند بود که دست‌کم برای شهروندان این سرزمین تباهی و سیاهی نمی‌خواهند.

به این ترتیب در دنیایی که به سوی دیوانگی رانده می‌شود خردمندی برای نگهداری تاریخ و جغرافیا و تمدن یک سرزمین الزامی است. نباید چشم‌هایمان را روی پنهان و پیدای جهان ببندیم و سرزمین‌مان را در چنگ دیوانه‌های زورگوی جهانی رها کنیم.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها