رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 626392

"میدان "با تجارت خارجی تعادل دارد؟

ساعت 24 اصطلاح «میدان و دیپلماسی» در سال‌هایی که محمد‌جواد ظریف وزیر خارجه بود به مرور در ادبیات سیاسی داخلی و نیز سیاست خارجی راه یافت. در آن دوران برخی باور داشتند باید دیپلماسی، سیاست خارجی را تنظیم کند و نیروهای نظامی و تصمیم‌گیری‌های نظامی باید تابعی از دیپلماسی باشند یا دست‌کم راه دیپلماسی را نبندند.

در برابر این دیدگاه، اما دارندگان قدرت واقعی در نظام جمهوری اسلامی باور داشتند باید دیپلماسی از میدان یا همان سیاست‌های نظامی تبعیت کند و در عمل نیز همین‌گونه شد. حالا در دولت سیزدهم وزیر خارجه دیدگاه میدان بر دیپلماسی را ترجیح می‌دهد و با دیدگاه میدان‌خواهان سازگاری کامل دارد و اصطلاح یادشده دیگر دست‌‌کم در نهاد دولت تعارض ندارد. به همین دلیل است که سکانداران سیاست خارجی در دستگاه رسمی و نهادهای بالاتر پاسخ موشکی ایران به تروریست‌ها در عراق و پاکستان را تایید می‌کنند و بر ادامه چنین رفتارهایی در صورت ادامه احتمالی ترور در ایران اصرار دارند.

طراحان سیاست خارجی اطلاعات دقیقی از پیامدهای موشک در جواب ترور در کشورهای همسایه در اختیارشان است و نیک می‌دانند واکنش‌های دولت‌های همسایه به ویژه عراق و پاکستان را ارزیابی کرده‌اند. نوشته حاضر می‌خواهد این حرف را بزند که در وضعیتی که ایران به لحاظ اقتصادی دارد باید میان میدان و اقتصاد به ویژه تجارت خارجی تعادل برقرار کند. ارقام و آمار نشان می‌دهد عراق و پاکستان دو طرف اصلی تجارت خارجی ایران به حساب می‌آیند و این موقعیت در صادرات ایران بسیار اهمیت دارد. عراق بزرگ‌ترین وارد‌کننده کالا از ایران است و پاکستان هم در واردات از ایران سهم قابل اعتنایی دارد. این وضعیت از سوی دیگر در داستان واردات نیز قابل اعتناست و ایران بیشترین کالا‌ی وارداتی خود را از مسیر امارات تامین می‌کند. امارات و عراق دو بازار اصلی تامین اسکناس دلار برای بازار ارز ایران به حساب می‌آیند، به همین دلیل است که تعادل پایدار و هوشمند در میدان و تجارت خارجی بسیار ضرورت دارد.

انکار این مقوله و نادیده گرفتن پیامدهای احتمالی، هنر به حساب نمی‌آید و نباید با مساله ساده‌انگارانه برخورد کرد‌. هنر این است که توازن ظریف در این‌باره پدیدار شود و تجارت خارجی را بیشتر به دیپلماسی گره بزنیم. یادمان باشد عراق و امارات در عرضه نفت و پاکستان در خرید انرژی از ایران سهم دارند و باید راه‌های کم‌ریسک‌تری را دنبال کرد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها