رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 626572

لورامید چیست؟

موادی نظیر لورامید یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی است که در صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، نساجی، عطرسازی و غیره کاربرد بسیار زیادی دارد.

آیا می‌دانید لورامید چیست و چه خواصی دارد؟ صنعت تولید مواد اولیه شیمیایی همگام با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت بسیار زیادی داشته است. هم اکنون در این صنعت مواد شیمیایی در گرید‌های مختلفی به تولید می‌رسند. موادی نظیر لورامید یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی است که در صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، نساجی، عطرسازی و غیره کاربرد بسیار زیادی دارد. هم اکنون به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با لورامید و ویژگی‌های آن با ما همراه شوید.

لورامید چیست و چه خواصی دارد؟

لورامید یا کوکونات فتی اسید یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی در صنایع مختلف است. ویژگی‌های شاخص لورامید نظیر تثبیت کنندگی و تولید کف جزو ویژگی‌های شاخص این ماده به شمار می‌رود؛ از این رو لورامید در صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی بیشترین کاربرد را دارد. این ماده به سبب خاصیت آنتی استاتیک در محصولات مراقبت و پوست و مو برای حالت پذیری مو و نرمکنندگی پوست مورد توجه است. این مواد در دسته‌بندی امیدهای چرب زنجیر بلند هستند. لورامید خاصیت قلیایی بسیار زیادی دارد و این خاصیت به واسطه آمید‌های موجود در ساختار خود ماده است. گرانروی لورامید مناسب می‌باشد و به همین سبب به عنوان یک ماده کف‌زدا عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

هنگام خرید به بو و رنگ این ماده توجه کنید. چنانچه رنگ آن زرد نباشد پس در آن ناخالصی وجود دارد. حتی در صورت پایین بودن غلظت می‌توان متوجه ناخالصی ماده شد. حتی افرادی که سال‌هاست از لورامید برای تولید محصولات مختلفی استفاده می‌کنند با بوی این محصول آشنا هستند. در صورتی که در ساختار این ماده ناخالصی وجود داشته باشد، با تغییر بو این افراد متوجه ناخالصی خواهند شد.

مشخصات فنی لورامید یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که قبل از خرید و استفاده آن باید به این موارد توجه شود. حالت فیزیکی این ماده به صورت مایعی با غلظت بالا و چسبندگی زیاد است. لورامید بین ۹ تا ۱۱ درصد ph دارد. جرم مولکولی این ماده ۲۸۷.۴۴ گرم بر مول است. این مواد اگر در دمای ۲۳۸ درجه سانتیگراد قرار بگیرند، سریعاً به جوش می‌آیند. چگالی این ماده ۹۷۰.۵۹ گرم بر لیتر است. با درصد خلوص ۹۹ درصد قطعاً سطح کیفیت مطلوبی نیز دارد. در موادی نظیر آب، الکل، پلی اتیلن، گلیکول غیره به راحتی حل می‌شود.

منشا لورامید

هر یک از مواد اولیه شیمیایی تحت تاثیر واکنش‌های مختلفی به تولید می‌رسد. حال این مواد می‌توانند منشا طبیعی یا شیمیایی داشته باشند. گاهی از استخراج مواد طبیعی موجود در بازار برخی محصولات شیمیایی حاصل می‌شوند. گاهی نیز ترکیب چندین ماده شیمیایی می‌تواند یک ماده شیمیایی قوی‌تر و کاربردی‌تری را به تولید برساند.

لورامید نیز به عنوان یک ماده شیمیایی از متیل استر روغن نارگیل استخراج می‌شود. این ماده غیر یونی به شکل موم و با رنگ زرد روشن است و در حالت طبیعی چسبندگی بالایی دارد. این ماده در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سلسیوس به غلظت بالایی دست می‌یابد. نمی‌توان گفت که لورامید یک محصول طبیعی استخراج شده از روغن نارگیل است. لورامید تحت تاثیر واکنش دی اتانول آمین با اسید چرب به تولید می‌رسد.

کاربرد لورامید

یکی از مهمترین نکاتی که در رابطه با لورامید باید به بررسی آن پرداخت، کاربرد لورامید است. قطعاً کاربرد هر محصولی را ویژگی‌ها، عملکرد و سطح کیفیت آن ماده تعیین می‌کند.

به دلیل خاصیت کف کنندگی بالا از لورامید در صنعت تولید مواد شوینده نظیر شامپوهای ضد شوره، شامپو بدن و حتی محلول‌های شستشو استفاده می‌کنند. استفاده لورامید در مواد شوینده باعث می‌شود تا خاصیت کف کنندگی آن‌ها افزایش یابد. بد نیست بدانید که لورامید برای غلیظ کردن مواد شوینده نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین برای تثبیت کف و لاتکس نیز مورد توجه است.

در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر ژل مو، رنگ مو یا روغن مو از لورامید استفاده می‌کنند. حتی برای تولید محصولات مراقبت از پوست نظیر اسکرابر یا کرم‌های مخصوص دست، پا و صورت نیز کاربرد دارند. این مواد دارای خاصیت حالت دهندگی موها و خاصیت نرم کنندگی پوست هستند.

امروزه از لورامید در صنعت تولید رنگ‌های پوششی به عنوان یک تثبیت کننده و متوازن کننده رنگ استفاده می‌کنند.

این ماده خاصیت ضد زنگ و خوردگی دارد و به همین سبب در تولید بسیاری از محصولات ضد زنگ و خوردگی برای جلوگیری از خوردگی و اکسید شدن فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صنعت نساجی یکی از سخت‌ترین مراحل شستشوی پشم است. در این صنعت از لورامید به عنوان یک پاک کننده در مرحله پشم‌شویی استفاده می‌کنند.

مزه خاص لورامید باعث شده تا برای تولید برخی از اسپری‌ها به عنوان یک شیرین کننده گاز کاربرد داشته باشد.

لورامید به عنوان یک ماده اولیه در صنعت تولید مواد شیمیایی آلی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد.

نقش لورامید در مواد شوینده

بیشترین کاربرد لورامید در صنعت تولید مواد شوینده است. در واقع درصد بالایی از لورامید تولید شده در جهان برای تولید محصولات شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که لورامید یک تثبیت کننده کف، امولسیفایر و ویسکوز کننده مایعات بهداشتی به شمار می‌رود. این ماده از روغن نارگیل استخراج می‌شود که برای پوست و مو خاصیت حالت دهندگی و نرمکنندگی بالایی خواهد داشت. همین مسئله باعث می‌شود که در کنار سورفکتانت آنیونی، کاتیونی و انفوتریک سازگار باشد.

در صنعت تولید مواد شوینده؛ خاصیت مرطوب کنندگی، کف زدایی و از بین برندگی کف این ماده مورد توجه است. این ماده پایدار کننده و غلظت کننده در مواد شوینده باعث تولید یک محصول منحصر به فرد می‌شود. به طور کلی در مواد شیمیایی شاهد افزایش پایداری فیزیکی، جلوگیری از جدایش فاز، افزایش تراوایی خواص افزایشی و غیره این ماده هستیم.

عوارض لورامید

در کنار تمامی ویژگی‌ها و مشخصات مفید و ارزشمند لورامید در صنایع مختلف نباید از عوارض و خطرات آن غافل شد. قطعاً برای استفاده از تمامی مواد شیمیایی یک استانداردهای خاصی وجود دارد. در هر صنعتی به تناسب نوع محصولات باید لورامید با یک دوز استاندارد و مناسبی استفاده شود. به کارگیری ماده بیشتر در صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد شوینده است که برای چنین صنعتی هیچ خطری ندارد. از تماس مستقیم لورامید با چشم، پوست و استنشاق آن خودداری کنید. بهتر است در محصولاتی که در ساختار آن‌ها لورامید وجود دارد به درستی استفاده شود. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان غذا و دارو آمریکا، این ماده به عنوان یک ترکیب سرطان زا معرفی شده است. به همین منظور از لورامید در دوزهای پایین برای تولید محصولات بهداشتی استفاده می‌کنند.

در دوزهای پایین نیز ممکن است تنها آلرژیک و درماتیت به وجود بیاورد. از خوردن این ماده به صورت خوراکی و بلعیدن آن خودداری شود. برای کار با این ماده نیز حتماً از ماسک، دستکش و حتی عینک مخصوص استفاده کنید.

جایگزین لورامید

با توجه به تحقیقات صورت گرفته و مصرف زیاد لورامید که ممکن است باعث ایجاد سرطان شود، بسیاری از افراد به دنبال جایگزین لورامید هستند. به دنبال انتخاب بهترین جایگزین برای لورامید باید به ویژگی‌ها و عملکرد این ماده توجه داشت. چرا که این ماده آمولسیون کننده، تثبیت کننده آمولیسیون، افزایش دهنده و بهبود دهنده فوم و حتی سورفکتانت است. از مهمترین ویژگی‌های لورامید نیز می‌توان به خاصیت آنتی استاتیک آن اشاره داشت. البته با وجود خطرات لورامید همچنان بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به سبب ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده در صنایع مختلف از آن استفاده کنند. بهترین جایگزین با ویژگی‌های منحصر به فرد برای لورامید، می‌تواند گلیسیریل سویات یا کوکونات گلیسیریل باشد.

نتیجه

لورامید یک نوع ماده شیمیایی مهم برای صنایعی نظیر صنعت آرایشی و بهداشتی، عطرسازی، نساجی و غیره است. ویژگی‌هایی نظیر خاصیت آنتی استاتیک، حالت پذیری و نرم کنندگی باعث شده لورامید برای تولید چنین محصولاتی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. بررسی مشخصات فنی لورامید، کاربرد، منشا و حتی عملکرد آن از نکات مهمی است که قبل از خرید به آن توجه می‌شود. علی رغم کیفیت عالی و ویژگی‌های منحصر به فرد، قیمت لورامید نیز بسیار مقرون به صرفه است. شما می‌توانید جهت خرید لورامید با درصد خلوص ۹۹ درصد و کیفیت مطلوب همین حالا با کارشناسان مجموعه اسپیناس شیمی تماس بگیرید. اسپیناس شیمی مرکز خرید انواع مواد اولیه مانند، کارنوباواکس ، اسید سیتریک، متیلن کلراید و.... در ایران است.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها