رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 626689

همه آنچه باید در مورد ساندویچ پانل سقفی بدانید

در سالیان اخیر بکارگیری انواع ساندویچ پانل به منظور ساخت دیوارها و سقف به شدت رواج یافته است. در اکثر پروژه‌های ساختمانی مهم و عظیم که طبق اصول مهندسی طراحی و توسط پیمانکاران حرفه‌ای اجرا می‌شوند به منظور ساخت پوشش بام از ساندویچ پانل سقفی استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از سازندگان محلی و پیمانکاران کوچک هم مشتاق بهره‌گیری از این متریال می‌باشند.

برای بکارگیری صحیح هر مصالح ساختمانی و رسیدن به حداکثر بازدهی باید ابتدا شناخت کاملی از مشخصات و ویژگی‌های آن پیدا کرد. به خصوص در مورد مصالح جدید از جمله انواع پنل ساندویچی که سابقه کمتری دارند آشنایی با تاریخچه، ساختار، مزایا و مشخصات آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. تقریباً تمام فعالان صنعت ساختمان با خصوصیات و ویژگی‌های مصالح بنایی از جمله آجر و سنگ به طور کامل آشنا هستند و تجربه کار با این مواد را در پروژه‌های مختلف با کاربری‌ها و مقیاس‌های متفاوت دارند.

در نظر داشته باشید که تعداد قابل‌توجهی از سازندگان با مزیت‌های ساندویچ پانل سقفی و دیواری آشنایی کافی نداشته و از امکاناتی که بکارگیری این متریال در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد بی‌خبر می‌باشند. همین عدم شناخت کافی سبب ایجاد برخی تصورات اشتباه در رابطه با پانل ساندویچی شده است. دوام کم و قیمت بالا از جمله مهم‌ترین تصورات اشتباهی هستند که در مورد این دسته از متریال‌های ساختمانی وجود دارد.

تاریخچه ساندویچ پانل سقفی

با شروع قرن بیستم دستاوردهای جدید علمی به مرور در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفتند. با گذشت چند دهه و با بهره از دانش و تکنولوژی دسته جدیدی از متریال‌های ساختمانی طراحی و تولید شدند که به علت ساختار خاص و چندلایه، ساندویچ پانل نام گرفتند. تفاوت عمده پنل‌ها با مصالح بنایی در ساختار آن‌ها است. تا پیش از این تقریباً تمام مواد و مصالح مورد استفاده برای ساخت‌وساز دارای ساختار تک‌بخشی و ساده بودند و تنها از یک ماده اولیه تشکیل می‌شدند.

اما ساندویچ پانل سقفی و دیواری ترکیبی از دو ماده اولیه مختلف می‌باشند که در سه لایه ساختار یافته‌اند. دو ورق نقش لایه‌های جانبی را دارند و در بین ورق‌ها ماده عایق حرارت قرار می‌گیرد. در ابتدا این متریال کاربرد کمی در ساختمان‌سازی داشت اما به مرور و با بهبود کیفیت و بالا رفتن کارایی انواع ساندویچ پانل و همچنین تعدیل قیمت آن‌ها به علت افزایش تولید، بکارگیری این دسته از متریال‌ها بیشتر شد.

تولید ساندویچ پانل سقفی

بر خلاف مصالح بنایی ساندویچ پانل سقفی یک متریال صنعتی می‌باشد که در خطوط تولید کارخانه و طی چند مرحله تولید می‌شود. تهیه و تامین مواد اولیه مرحله اول برای آغاز روند ساخت و تولید تمام انواع پنل ساندویچی است. ورق‌های مورد نیاز از کارخانه‌های فولاد خریداری می‌شوند و ماده عایق حرارت هم بسته به نوع (پلمیری یا معدنی) از تولیدکنندگان تهیه می‌گردد. به منظور ساخت ساندویچ پانل سقفی دو روش (پیوسته و ناپیوسته) وجود دارد. وقتی خط تولید کارخانه پیوسته باشد از یک طرف سرعت تولید افزایش می‌یابد و بهره‌وری بیشتری حاصل می‌گردد. از طرف دیگر کیفیت پنل تولیدی به این روش به میزان قابل‌توجهی بالاتر خواهد بود.

مهم‌ترین مراحلی که پس از انتقال مواد اولیه به سالن برای تولید ساندویچ پانل سقفی باید طی شوند عبارت‌اند از: ایجاد گام‌ها روی ورق، انجام کارهای لازم به منظور افزایش چسبندگی ورق‌ها، قرار دادن چسب بر سطوح داخلی ورق‌ها، پاشش فوم در بین دو ورق، افزایش دما و پر شدن کامل فضای داخل پانل با فوم، بریدن پنل به طول مورد نظر توسط دستگاه برش، حرکت دادن متریال به منظور کاهش دما و خنک شدن، قرارگیری چند ساندویچ پانل سقفی روی هم و آماده‌سازی آن‌ها برای تحویل به مشتری و انتقال به محل احداث پروژه. کیفیت مواد اولیه و تکنولوژی دستگاه‌ها تاثیر زیادی بر کارایی و دوام محصول نهایی دارند.

دلایل استفاده از ساندویچ پنل سقفی

مهم‌ترین دلیل افزایش بکارگیری ساندویچ پانل سقفی مزایای زیاد آن است که موجب برتری این متریال نسبت به سایر مصالح ساختمانی می‌شود. در گذشته سازندگان و پیمانکاران انتخاب‌های محدودی برای اجرای سقف داشتند و حداکثر دهانه قابل اجرا هم با محدودیت روبه‌رو بود. اما امروزه روش‌ها و متریال‌های گوناگونی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به منظور ساخت پوشش بام ساختمان‌ها استفاده نمود. مهم‌ترین مزیت‌های ساندویچ پانل سقفی عبارت‌اند از:

  • به حداقل رساندن اتلاف حرارتی از سقف
  • درزبندی و آب‌بندی کامل و جلوگیری از نفوذ رطوبت
  • سرعت نصب و اجرای بسیار بالا
  • تولید در رنگ‌های زیبا و متنوع
  • وزن سبک‌تر نسبت به مصالح دیگر
  • تضمین پایداری سقف برای مدت طولانی
  • قابلیت باز کردن و دمونتاژ
  • امکان تولید در طول‌های مختلف (از ۲ تا ۱۳.۶ متر)
  • بیشترین کارایی با کمترین ضخامت
  • ضدحریق بودن برخی از مدل‌ها
  • انعطاف‌پذیری قابل‌قبول در مقابل نیروهای جانبی

مقایسه مشخصات انواع ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی در چند نوع مختلف تولید می‌شود که از جنبه مشخصات فنی و برخی ویژگی‌ها با هم متفاوت هستند. مهم‌ترین عواملی که هر یک از این انواع را از دیگری متمایز می‌سازد تفاوت در جنس مواد اولیه (عایق و ورق)، تعداد و شکل مقطع گام‌ها، ضخامت ورق و ضخامت کلی پنل ساندویچی می‌باشند. جنس ماده عایق حرارت مورد استفاده در تولید ساندویچ پانل سقفی و دانسیته این ماده بیشترین نقش را در تعیین میزان مقاومت جداره‌ها در برابر عبور حرارت و برودت دارند.

تا حدود بیست سال پیش بیشتر از پشم سنگ و پشم شیشه استفاده می‌شد. در دهه‌های اخیر پلی استایرن اکسترود شده و پلی استایرن منبسط شده و همچنین پلی اورتان معمولی و کندسوز کاربرد بیشتری در تولید ساندویچ پانل سقفی پیدا کرده‌اند. فوم‌های پلی یورتان به دلیل توانمندی بالا در عایق‌بندی حرارتی، وزن سبک، مقاومت در برابر رطوبت بهترین گزینه برای لایه میانی پنل ساندویچی محسوب می‌شوند.

ضخامت و جنس ورق عامل اصلی در دوام و ماندگاری ساندویچ پانل سقفی هستند. اگر تولیدکننده برای کاهش هزینه، از ورق‌هایی با ضخامت کمتر از آنچه استانداردها تعیین کرده‌اند بهره ببرد پنل تولیدی عمر مفید کوتاهی خواهد داشت. از میان تمام ورق‌های قابل استفاده در تولید ساندویچ پانل سقفی گالوانیزه، آلومینیم و گالوالوم از بیشترین مقبولیت برخوردار می‌باشند.

حداقل ضخامت استاندارد بسته به جنس ورق متفاوت است. در مورد آلومینیم ۰.۷ میلی‌متر و در مورد گالوالوم و گالوانیزه ۰.۴ میلی‌متر حداقل ضخامت قابل‌قبول در نظر گرفته می‌شوند. در اکثر پروژه‌ها در مناطق غیرمرطوب پنل گالوانیزه انتخابی منطقی محسوب می‌شود و در مناطق مرطوب و با بارندگی زیاد گالوالوم یا همان آلوزینک انتخاب بهتری است. برای پروژه‌های خاص و دارای اهمیت فوق‌العاده می‌توان ساندویچ پانل سقفی با ورق آلومینیوم را به منظور ساخت جداره‌ها به کار برد.

رنگ پنل ساندویچی لزوماً تاثیری در عملکرد آن ندارد. البته با توجه به اینکه هر رنگ میزان جذب نور متفاوتی دارد. در زمان انتخاب رنگ ساندویچ پانل سقفی باید به شرایط آب‌وهوایی منطقه نیز توجه کرد. به طور مثال در مناطق غربی و شمال غربی ایران که هوا سرد است بکارگیری پانل‌هایی با رنگ تیره نتایج بهتری به همراه دارد.

تعداد و فرم گام علاوه بر عملکرد بر روی بافت نهایی جداره هم موثر می‌باشد و طراحان و معماران می‌توانند از این نکته بهره ببرند. گام‌هایی که فرم ذوزنقه‌ای دارند زیباترین بافت را ایجاد می‌کنند. همچنین نباید اثرات روانی رنگ را به خصوص در فضای داخلی نادیده گرفت. گاهاً معماران در فضاهای داخلی تصمیم به اجرای سقف کاذب می‌گیرند.

عوامل موثر بر قیمت ساندویچ پانل سقفی

از میان عوامل مختلفی که در تعیین قیمت ساندویچ پانل سقفی موثر هستند جنس ورق بیشترین تاثیر را دارد. پنل‌های گالوانیزه، گالوالوم و آلومینیم هر کدام قیمت متفاوتی دارند. از بین این سه مدل، پانل گالوانیزه ارزان‌ترین و آلومینیوم گران‌ترین است. جنس ماده عایق حرارت هم بر قیمت اثر می‌گذارد. پشم سنگ با وجود برخی از مزایایی که دارد به خصوص مقاومت بالا در برابر آتش اما گران‌تر از فوم‌های پلی یورتان می‌باشد.

طبیعتاً ضخامت کلی ساندویچ پانل سقفی هم بر قیمت آن موثر است. رنگ از جمله فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت‌گذاری نیست. البته اگر خریدار رنگ خاصی به جز رال رنگ‌های مرسوم را مد نظر داشته باشد احتمالاً باید هزینه بیشتری بپردازد. علاوه بر موارد مذکور عوامل کلان اقتصادی مانند قیمت ارز و قوانین مربوط به واردات بر روی قیمت مواد اولیه و در نتیجه قیمت محصول نهایی اثرگذار هستند.

در برخی مواقع شرکت‌های پیمانکاری در تامین نقدینگی لازم برای خرید متریال با مشکل مواجه می‌شوند. از همین رو شرکت‌های معتبر مانند ماموت شرایط خرید به صورت اعتباری را در نظر گرفته‌اند. بعضی از سازندگان برای کاستن از هزینه‌های ساخت تصمیم به استفاده از ساندویچ پانل سقفی دست دوم می‌گیرند.

بکارگیری مصالح و متریال‌های کارکرده ریسک بالایی دارد. در صورتی پنل دست دوم در زمان نصب اولیه یا در هنگام فرآیند دمونتاژ آسیب دیده باشد، جداره ساخته شده با آن کارایی لازم را نخواهد داشت. با توجه به اینکه نصب پانل سقفی نیازمند بهره‌گیری از انواع فلاشینگ و سایر متعلقات می‌باشد باید در زمان برآورد هزینه‌ها به قیمت این اکسسوری‌ها نیز توجه نمود.

جمع‌بندی

در اکثر ساخت‌وسازهای امروزی دو اولویت مهم برای سازندگان وجود دارد: کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت ساخت. سریع‌ترین راه برای اجرای سقف ساختمان‌ها بکارگیری ساندویچ پانل سقفی می‌باشد. در ارتباط با هزینه‌ها باید توجه داشت که علاوه بر هزینه‌های ساخت و احداث، هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی در دوره بهره‌برداری هم دارای اهمیت زیادی هستند.

پنل‌های ساندویچی بهترین متریال برای جلوگیری از اتلاف انرژی می‌باشند. سقف‌ها و دیوارهای ساخته شده با این متریال وابستگی سازه را به مصرف برق و گاز به میزان زیادی کاهش می‌دهند. آنچه هرگز نباید فراموش کرد اهمیت نصب درست پنل است. به منظور اطمینان از جای‌گذاری و نصب صحیح ساندویچ پانل سقفی باید از مهارت و تجربه‌ی نصابان حرفه‌ای بهره برد.

این متریال علاوه بر اجرای سقف گاهی به منظور ساخت نمای ساختمان‌ها هم به می‌رود. برآمدگی‌های پنل سقفی بسته به جهت نصب خطوط افقی یا عمودی روی سطح نما ایجاد می‌کنند و این ویژگی می‌تواند کمک شایانی به معماران برای طراحی نما بنماید. در مجموع و با در نظر گرفتن تمام فاکتورها ساندویچ پانل سقفی متریالی با بهینه‌ترین عملکرد ممکن محسوب می‌شود.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها