رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 626913

حسن روحانی به دروغ سنج وصل شود

ساعت 24 - یک سناریوی در باره پیامدهای رد صلاحیت حسن روحانی رییس جمهور سابق این است که این کار برای آسان شده راه محاکمه او است. برخی از تندروهای سیاسی نیز این تهدیدرا برزبان آورده بودند. احتمال برای اجرای این سناریو البته‌اندک است اما صفر نیست. این سناریو البته با درصد احتمالی اندکی هم در میان است که ردصلاحیت حسن روحانی زمینه را برای محاکمه او مهیا کند. این گزاره زمانی تقویت می‌شود که بخشی از واکنش‌ها به ردصلاحیت حسن روحانی ناظر بر همین نکته (محاکمه روحانی) است.

حمید رسایی در همین راستا نوشت: «شنیدن خبر ردصلاحیت حسن روحانی برای نمایندگی مجلس خبرگان از طرف شورای نگهبان با توجه به مستندات، عملکرد و مواضعش اصلا عجیب نبود. این اتفاق بدیهی بود. بله، اگر تایید می‌شد، باید به خیلی چیز‌ها شک می‌کردیم. حالا باید برای محاکمه روحانی و روشن‌شدن برخی ابهامات روزشماری کنیم». محمدحسن قدیری‌ابیانه هم دراین‌باره گفت: «با پایان‌یافتن دوره حضور روحانی در خبرگان رهبری و تمام‌شدن مصونیت قضائی او، زمینه برای محاکمه‌اش نیز فراهم می‌شود». به نظر این دیپلمات اسبق، «مرحله بعد از محاکمه نیز خلع لباس روحانی به خاطر خیانت‌هایی است که به ایران کرده است. دستگاه‌‌های امنیتی باید اعلام کنند که آیا حسن روحانی تابعیت دوگانه دارد یا نه؟». از دید سفیر اسبق ایران در مکزیک «اگر محرز شود که حسن روحانی تابعیت دوگانه دارد، او به صورتی غیرقانونی منصب ریاست‌جمهوری را تصدی کرده است.

بر ‌اساس قانون، کسی که تابعیت کشوری دیگر را دارد، نمی‌تواند به این مقام برسد. مسئله بسیار پیچیده خواهد شد». این فعال سیاسی اصولگرا ادامه می‌دهد: «روحانی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش دستوراتی داده است، ازجمله حراج 70 تن طلا و ده‌ها میلیارد دلار ارز خزانه! باید به فساد او رسیدگی شود و از او پرسیده شود که از کجا آورده‌ای؟». قدیری‌ابیانه با طرح این پیشنهاد که اظهارات حسن روحانی باید با دستگاه دروغ‌سنج بررسی شود، این سوالات را طرح می‌کند که «باید از او (روحانی) بپرسند آیا تابعیت دوگانه داری؟ اگر داری، چه زمانی دریافت کردی؟ آیا با سرویس‌‌های جاسوسی ارتباط داری؟ چه برنامه‌ای برای ضربه‌زدن به نظام و کشور داشتید؟ باید این سوالات از او پرسیده شود».

این دیپلمات پیشین اعتقاد دارد که «شورای نگهبان با ردصلاحیت حسن روحانی اشتباه تایید صلاحیت او برای دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش را اصلاح کرد. باید روحانی ممنوع‌الخروج شود و نتواند از مملکت فرار کند و فرصت محاکمه‌‌اش در ایران از دست برود». به گزارش شرق گزاره محاکمه روحانی آنجا پررنگ‌تر می‌شود که پیش از امثال رسایی و قدیری‌ابیانه، نصرالله پژمانفر و از چهره‌‌های کلیدی جبهه پایداری در مجلس یازدهم و در قامت رئیس کمیسیون اصل 90 این مجلس (یازدهم) نیز یک روز پیش از انتشار خبر ردصلاحیت حسن روحانی دست به تهدید مستقیم او زد.

او عنوان کرده بود که «پرونده‌های زیادی را درباره تخلفات در دولت روحانی در کمیسیون اصل ۹۰ در اختیار داریم و بنای ما بر این بوده تا از طریقی غیر از رسانه این پرونده‌ها را پیگیری کنیم؛ اما اگر روحانی و تیم او بخواهند به جوسازی‌ها و فضاسازی‌های‌شان ادامه دهند، علاوه بر پیگیری قضائی، از طریق رسانه نیز پرونده‌های تخلفات دولت قبل را به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد».

جالب‌تر آنجاست که همان روز (سه‌شنبه هفته گذشته)، کیهان هم مانند پژمانفر کُد رسانه‌ای خود را یک روز قبل از خروجی کار شورای نگهبان ارسال کرد و نوشت: «این فرد (حسن روحانی)، اگر به سبب بی‌لیاقتی، اجحاف در حقوق اساسی ملت استیضاح و محاکمه می‌شد، حالا بعد از دو سال و در سایه فراموشی ما ملت فراموش‌کار، زبانش این‌طور دراز نشده بود».هر‌چند بعید است که این تهدیدها برای محاکمه حسن روحانی که مخزن‌الاسرار جمهوری اسلامی نامیده می‌شود، جنبه عملی به خود بگیرد، کما‌اینکه ادعای محاکمه کسانی مانند محمدجواد ظریف و دیگر وزاری دولت سابق هم تاکنون در حد تهدید کلامی باقی‌مانده است

. اما تجربه محاکمه ولی‌الله سیف، رئیس اسبق بانک مرکزی و سیداحمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی، موید آن است که فشار برای کلید‌خوردن پروژه محاکمه چندان دور از واقعیت نیست. در‌این‌بین بخشی از مصاحبه غلامعلی رجایی با رویداد ۲۴ و در واکنش به ردصلاحیت حسن روحانی هم شایان توجه بود؛ آنجا که این فعال سیاسی و از مشاوران سابق هاشمی‌رفسنجانی عنوان کرد: «من فکر می‌کنم دامنه برخورد با روحانی به همین ردصلاحیت محدود نشود و برای آقای روحانی برنامه‌های دیگری هم داشته باشند؛ مثلا برای هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش، پرونده‌ای حقوقی تشکیل دهند.

گفته می‌شود گروهی در حال بررسی پرونده‌ کسانی هستند که در ابتدای کرونا فوت شدند و قصد دارند از شخص روحانی تقاضای دیه کنند». از این منظر باید اذعان کرد حضورنیافتن احتمالی او در مجلس خبرگان شاید فضایی برای سناریوهای بعدی مانند محاکمه روحانی را به دنبال داشته باشد، مشروط بر اینکه او در نهایت از طرف شورای نگهبان و با تکیه بر راهبردهای قانونی تایید صلاحیت شود. حال باید منتظر ماند و دید که روزهای آتی آبستن چه حوادثی برای رئیس‌جمهوری اسبق ایران خواهد بود؟

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها