رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 627304

پیش بینی قیمت طلا در سال 2024

از آنجایی که قیمت جهانی طلا مدام در حال تغییر است و در سال­های اخیر روند صعودی داشته است؛ این سوال برای بسیاری از افراد ایجاد می­شود که آیا قیمت طلا در سال 2024 نیز افزایش می­یابد؟ چگونه می­توان به پیش‌بینی قیمت طلا پرداخت و در شرایط فعلی چه باید کرد؟

آیا خرید اقساطی طلا راهی ایمن برای سرمایه‌گذاری در سال 2024 محسوب می‌شود؟ در پاسخ به این سوال‌ها می­توان گفت، از آنجایی که در سال 2023 شاهد به کار گرفتن سیاست­های پولی شدید در بسیاری از کشورها برای کنترل تورم ناپایدار بوده­ایم، اکنون با پایان سال 2023 حدس و گمان­ها در مورد اینکه آیا این تورم در سال 2024 پایان می­گیرد یا افزایش می­یابد، بالا گرفته است. همچنین کارشناسان در مورد اینکه طبقات دارایی، نظیر فلزات گران­بهایی مانند طلا، در ارتباط با نرخ دلار و تورم، رشد صعودی خواهند داشت یا خیر، پیش­بینی­هایی داشته­اند. در این مقاله به پیش‌بینی قیمت طلای جهانی در سال 2024 از نگاه کارشناسان می­پردازیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

اونس جهانی طلا در سال 2024

شاید بسیاری از افراد ابتدای سال گذشته، در انتظار رکود اقتصادی قریب الوقوع برای آمریکا بودند. اما اکنون ریسک رکود کاهش قابل توجهی داشته است و این امر یکی از مولفه­های تاثیرگذار در ارزش طلا را کاهش داده است. همچنین، تجربه نشان داده است که طلا در مقابل چالش‌هایی مانند تنش‌های ژئوپلیتیکی ، رکود اقتصادی در دنیا و افزایش هزینه سرمایه، از خود انعطاف نشان می­دهد و به عنوان یک پناهگاه امن از سرمایه شما در برابر تورم محافظت می­کند.

اکنون تورم کاهش یافته است، اما نمی­توان انتظار این روند را برای سال 2024 به همین شکل داشت. بعضی مواقع بانک‌های مرکزی برای مهار رشد مجدد تورم، ممکن است نرخ‌های پایانی را بالاتر حفظ کرده و فعالیت‌های اقتصادی را مهار کنند. بنابراین انتظار داریم که به علت هزینه سرمایه بیشتر، فشارهای اقتصادی در ماه­های اولیه 2024 تشدید شود. این امر به احتمال زیاد منجر به رکود خفیف برای ایالات‌ متحده در شش ماه اول سال ۲۰۲۴ خواهد شد. این عدم اطمینان ایجاد شده در اقتصاد جهانی، جریان سرمایه­گذاری را به سمت خرید فلزات گران­بها مانند طلا سوق خواهد داد. شاید به خاطر همین است که این روزها بازار خرید طلا اقساطی داغ است.

پیش­بینی­ها حاکی از این است که در نیمه اول سال 2024 دلار آمریکا در مقابل بیشتر ارزهای خارجی قدرت خود را حفظ خواهد کرد، اما در صورتی که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد، در نهایت نرخ دلار کاهش خواهد یافت. در این میان، با توجه به اینکه دلار در سال گذشته تقویت شده است، قیمت طلا انعطاف‌پذیر باقی خواهد ماند. همچنین در سال گذشته وضعیت طلا به عنوان یک نقطه امن برای حفظ سرمایه تقویت شد. رفتار متلاطم اخیر طلا می­تواند ناشی از معاملات شاخص دلار باشد که به تازگی و در آستانه تعطیلات، کاهش داشته است. به طور کلی کم شدن تورم سالانه در آمریکا، نشان دهنده به ثمر نشستن سیاست­های پولی دارد. در هفته پایانی سال 2023 طلا چشم­انداز خوب خود را حفظ کرد و در نرخی بیشتر از منطقه مقاومت خود، در حدود۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ دلار برای اونس جهانی طلا باقی ماند. پیش‌بینی می­شود در هفته اول سال 2024 قیمت طلا شتاب بیشتری بگیرد.

طیق یکی از سناریوها برای پیش‌بینی قیمت طلا در هر اونس، در سال 2024 اونس جهانی طلا ممکن است رشد ملایمی داشته باشد، اما پتانسیل طلا برای این رشد صعودی محدود است.

عوامل تاثیرگذار در قیمت طلا 2024

به طور کلی فلزات گران بهایی مانند طلا، نسبت به دیگر طبقات دارایی، تمایل به حفظ ارزش خود در بلند مدت دارند. طلا همواره به عنوان یک محل ذخیره امن و قابل اعتماد از سرمایه افراد محافظت می­کند. با این حال، پیش‌بینی قیمت 18 عیار طلا می­تواند تحت تاثیر برخی مولفه­ها نوساناتی را تجربه کند. از این مولفه­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

چشم انداز اقتصادی ایالات متحده

یکی از عوامل تاثیرگذار در پیش‌بینی قیمت طلا، اقتصاد ایالات متحده است. شرایط اقتصادی می­تواند بر ترغیب مردم به خرید دارای­های امن مانند طلا، پیش­بینی­های افراد در مورد نرخ تورم و... تاثیرگذار باشد. در سال 2023 به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد آمریکا در اثر Covid-19، با کمبود نیروی کار، ایجاد اختلال در زنجیره­های تامین، افزایش قیمت مواد اولیه و.... مواجه شد. به احتمال زیاد در ابتدای سال 2024، اختلالات جزئی در اقتصاد آمریکا ایجاد خواهد شد. دلیل این امر ممکن است صخره مالی و سیاست‌های به کار گرفته شده توسط فدرال رزرو باشد.

این تغییرات موجب سوق سرمایه گذاران به سمت خرید دارایی­های ایمن برای محافظت از سرمایه خود در برابر تورم و در نتیجه باعث افزایش قیمت موقت طلا در کوتاه مدت خواهد شد. با این حال، همچنان که اقتصاد تقویت می­شود و نرخ بهره به تدریج افزایش می­یابد، شاهد کاهش بعدی قیمت طلا خواهیم بود. بنابراین حداقل در کوتاه مدت پیش‌بینی قیمت طلای جهانی، حاکی از افزایش قیمت طلا است.

استراتژی­های پولی فدرال رزرو

از دیگر عوامل تاثیرگذار در پیش‌بینی قیمت طلا 2024، سیایت­های پولی به کار گرفته شده توسط فدرال رزرو است. این سیاست­ها بر نرخ‌های بهره واقعی تاثیر می­گذارند و از طرفی نرخ بهره با قیمت طلا رابطه معکوس دارد. بنابراین منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت طلا خواهد شد. در سال 2023، فدرال رزرو موضعی سازگارانه در پیش گرفت و نرخ اولیه را در حدود صفر نگه داشت، این رویکرد موجب ثبات اقتصادی بیشتری شد.

با آغاز سال 2024، فدرال رزرو ممکن است در شش ماه اول سال، کاهش خرید دارایی خود را تحت بررسی قرار دهد. در این صورت روند اطلاعات اقتصادی و فشار تورم، می­تواند منجر به اتخاذ سیاست­های جدید توسط فدرال رزرو شود. آخرین پیش‌بینی­ها حاکی از این است که در نیمه دوم سال 2024 نرخ اصلی ممکن است تا 25 واحد افزایش یابد. چنین حرکتی کاهش قیمت طلا را به دنبال خواهد داشت. دلیل این امر افزایش نرخ بهره است.

قدرت دلار آمریکا

همان­طور که می­دانید یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت طلای جهانی، قدرت دلار آمریکا است. ارتباط دلار و طلا به شکل رابطه­ای معکوس جریان دارد. به­طوری که اگر قیمت دلار افزایش یابد، ارزش طلا کاهش خواهد یافت و این رابطه به­صورت بالعکس نیز صادق است. پیش­بینی­ها حاکی از این است که در سال 2024، دلار آمریکا می­تواند قدرت خود را حفظ کرده و یا حتی تقویت شود. اگر دلار تقویت شود، ممکن است موجب محدودیت در افزایش نرخ طلا شود. با این حال، ممکن است فدرال رزرو در ابتدای سال 2024 نرخ بهره را کاهش دهد. چنان­چه این اتفاق رخ دهد، کاهش نرخ بهره در آمریکا از جذابیت دلار برای سرمایه گذاران خارجی می­کاهد و بازده سپرده‌های دلاری آمریکا را کم می­کند. این کاهش می­تواند محرکی برای افزایش نرخ طلا باشد.

انتظارات تورمی

یکی دیگر از عوامل موثر در پیش‌بینی قیمت طلا، انتظار مردم از تورم است. این انتظار بر روی نرخ بهره واقعی تاثیر می­گذارد و می­تواند میزان تقاضا برای خرید طلا را کاهش یا افزایش دهد. زیرا مردم با خرید طلا از سرمایه خود در برابر تورم محافظت می­کنند. برای این کار برخی به خرید اقساطی طلا روی می­آورند یا برخی دیگر با خرید طلای بدون اجرت زینتی مانند خرید انگشتر طلا، دستبند طلا و... پول خود را از تورم در امان نگاه می­دارند.

پیش­بینی­ها در سال 2024 حاکی از این است که فشارهای تورمی ممکن است کم شود و یا همچنان افزایش یابد. بنابراین به طور کلی پیش‌بینی قیمت طلای جهانی به مدت زمان فشارهای تورمی و انتظارات مردم از تورم بستگی دارد. چنان­چه تورم زودگذر باشد یا پایدار باقی بماند، می­تواند انتظار مردم را در هر حالت تغییر دهد و بر نرخ طلا تاثیر بگذارد.

ریسک­های سیاسی جهانی

ریسک‌های سیاسی جهانی می­توانند نرخ رشد طلا را بسیار تحریک کنند. از آنجایی که هر روزه سیاست­های جهانی با عدم قطعیت بیشتری مواجه می­شوند، مردم به دنبال خرید طلا به عنوان یک دارایی ایمن هستند. با نگاهی به سال 2024، می­توان دریافت که ممکن است ریسک­های سیاسی جدیدی رخ دهد و وضعیت اشفته­تر شود و یا جهان آرامش بیشتری را تجربه کند. این که وضعیت چگونه باشد، تا حد بسیاری به نتایج انتخابات در جهان، رویدادهایی نظیر انتخابات میان دوره­ای در آمریکا، وضعیت روابط تایوان و چین، جنگ­های صورت گرفته در جهان، پیشرفت مذاکرات در مورد توافق هسته­ای ایران و... بستگی دارد.

اگر ریسک­های سیاسی جهانی در سال 2024 افزایش یا کاهش مداوم داشته باشد و شرایط ناامنی ایجاد کنند، موجب افزایش تقاضای مردم برای خرید دارایی‌های مطمئنی مانند طلا خواهد شد؛ زیرا مردم با این روش از سرمایه خود در شرایط ناامن محافظت می‌کنند و این امر می­تواند موجب افزایش قیمت طلا در سال 2024 شود.

احساسات سرمایه گذاران

شاید تعجب کنید، اما احساس سرمایه گذاران هم می­تواند نقش مهمی در افزایش یا کاهش قیمت طلا داشته باشد. این امر موجب تغییر تعادل بین عرضه و تقاضای طلا در بازار خواهد شد. در سال 2023، احساسات سرمایه­گذاران متفاوت بود. بعضی سرمایه­گذاران برای اینکه از دارایی خود در برابر تورم و رکود اقتصادی محافظت کنند، طلا می‌خریدند. اما برخی دیگر طلاهای خود را فروختند تا سود ببرند یا در دارایی­هایی که پر ریسک­تر هستند، سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین بسته به اینکه تقاضای سرمایه‌­گذاران برای خرید طلا چقدر است و اینکه چقدر نسبت به آینده طلا، اطمینان دارند، قیمت طلا در سال 2024 می­تواند متغیر باشد.

پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2024

پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2024 بر اساس روش‌های مختلف و مدل‌های متفاوت توسط کارشناسان و صاحب‌نظران زیادی صورت گرفته است و ممکن است باهم تا حدودی متفاوت باشند. در ادامه مطلب به برخی از این پیش‌بینی‌ها می‌پردازیم:

نظر بانک جهانی: نقش این بانک به عنوان یک موسسه مالی معتبر و جهانی در اعطای وام‌ها و کمک‌های بلاعوض به کشورهای در حال توسعه انکار نا‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پذیر است. طبق پیش‌بینی‌های این بانک، میانگین قیمت طلا در سال 2024، کاهش می‌یابد و به1700 دلار در هر اونس می‌رسد. این در حالی است که میانگین قیمت طلا در سال 2023، 1900 دلار در هر اونس بود.

اساس این پیش‌بینی فرضیاتی بر اساس رشد اقتصاد جهانی، نرخ تورم مورد انتظار، قیمت کالاها و نرخ ارز است. نسبت به سایر منابع پیش‌بینی قیمت طلا و نظر سایر کارشناسان، پیش‌ بینی بانک جهانی کاهش کمتری را برای قیمت طلا انتظار دارد، این در حالی است که برخی منابع دیگر کاهش شدیدتری را در قیمت طلا پیش‌ بینی می‌کنند.

پیش‌بینی :Physical Gold طبق این نظریه، اگر سیاست‌های مالی آمریکا در طول سال 2024 تغییر کند، آن هم در حالی در بریتانیا نرخ بهره همچنان در حال افزایش است. این امر منجر به تقویت استرلینگ در برابر دلار خواهد شد و به احتمال زیاد، قیمت طلا سرمایه‌ گذاران بریتانیایی را تحت فشار قرار خواهد داد.

نظر IMF)) یا صندوق بین المللی پول : صندوق بین‌ المللی پول، نوعی سازمان جهانی است باعث ثبات مالی جهانی، همکاری‌های اقتصادی و رشد پایدار اقتصاد می‌شود. این موسسه پیش‌ بینی می‌کند که قیمت طلا با کاهشی جزئی مواجه خواهد شد و میانگین قیمت این فلز گران‌بها به 1775 دلار در هر اونس خواهد رسید. این در حالی است که در سال 2023 ماینگین قیمت1900 دلار در هر اونس بود. در این پیش‌بینی به معیارهایی مانند فعالیت‌های اقتصادی جهانی، انتظارات مردم از تورم و شرایط بازار مالی توجه شده است.

نظر جی پی مورگان: جی پی مورگان یکی از مشهورترین، بزرگ‌ترین و موثرترین بانک‌های جهان است که پیش‌بینی‌هایی در مورد قیمت طلا ارائه می‌دهد. این بانک پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا در سال 2024 افزایش یافته و به 2175 دلار در هر اونس خواهد رسید. جی پی مورگان در نظریه خود عواملی مانند چشم انداز اقتصادی آمریکا، سیاست پولی فدرال رزرو، میزان قدرت دلار آمریکا، انتظارات مردم و سرمایه‌گذاران از تورم، ریسک‌های ژئوپلیتیکی، و احساسات سرمایه گذاران را در نظر گرفته است.

در مقایسه با سایر نظریه‌ها، پیش‌ بینی جی‌ پی مورگان از متوسط پیش‌ بینی اجماع افزایش قیمت طلا به 2100 دلار در هر اونس در سال 2024 بالاتر است. همچنین سایر پیش‌بینی‌هایی که که انتظار تغییر متوسط یا روند کاهشی در قیمت طلا دارند را رد می‌کند.

نظر ABN AMR : این بانک هلندی که با ارائه خدمات مختلف بانکی و مالی به شرکت‌ها و مشتریان خرده‌فروشی به شهرت رسیده است، پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا در هر اونس به 2000 دلار در سال 2024 خواهد رسید. این پیش‌بینی، بر اساس میزان تقویت دلار آمریکا بر اساس انتظارها، افزایش نرخ‌ بهره واقعی، کاهش فشارهای تورمی و تقاضای کمتر برای خرید طلا توسط سرمایه‌ گذاران صورت گرفته است. نسبت به سایر نظریه‌هایی که توسط منابع و کارشناسان دیگر ارائه شده ، پیش‌ بینی ABN AMRO کمتر از میانگین پیش‌ بینی اجماع یعنی حدود 2100 دلار در هر اونس بوده است. همچنین این نظریه قیمت طلا را کمتر از برخی پیش‌بینی‌های دیگر برای سال 2024 پیش‌بینی می‌کند.

نظریه: Capital.com Capital.com نوعی پلتفرم برای معاملات آنلاین است که دستیابی به بازارها و ابزارهای مالی گوناگون را برای کاربران فراهم می‌کند. این پلتفرم پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2024 را در حدود 2150 دلار برای هر اونس تخمین می‌زند. که بر اساس این پیش‌بینی قیمت طلا نسبت به سال 2023 افزایش خواهد داشت. در این پیش‌بینی به تجزیه و تحلیل مولفه‌های فنی و اساسی در مورد عوامل تاثیرگذار بر نرخ طلا در سال 2024 توجه شده است. از این مولفه‌ها می‌توان به روند قیمت طلا، سطوح حمایت و مقاومت، فیبوناچی اصلاحی، متوسط متحرک، شاخص‌های اقتصادی، میزان عرضه و تقاضا و احساسات بازار اشاره کرد.

نسبت به با دیگر منابع و کارشناسان، پیش‌بینی پلتفرم Capital.com بیشتر از میانگین پیش‌بینی اجماع 2100 دلار در هر اونس برای قیمت طلا در سال 2024 است. همچنین بالاتر از پیش‌‌بینی‌های دیگری است که تغییر قیمت طلا را متوسط یا منفی در نظر گرفته‌اند.

پیش‌بینی گلدمن ساکس: گلدمن ساکس یکی از شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری جهانی و سرمایه‌گذاری بانکداری و اوراق بهادار مشهور است که چشم انداز مثبتی برای پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2024 ارائه می‌دهد. کارشناسان گلدساکس معتقدند که قیمت این فلز گرانبها در بازه کوتاه مدت بیشتر از اجماع بازار خواهد بود و دلیل این امر ایمن بودن طلا به عنوان یک دارای برای حفظ سرمایه است. ساکس تخمین می‌زند که به دلیل ترس ناشی از افزایش ناامنی در بازار و شرایط استرس‌زای بانکی و تامین مالی و افزایش احتمال رکود در بازار آمریکا در سال 2024 قیمت طلا بیشتر خواهد شد. . گلدمن ساکس در این پیش‌بینی از تاثیر ثروت، بخصوص رونق درآمد و پس‌انداز در بازارهای تازه مانند هند و چین، به عنوان یک عامل تاثرگذار در پشتیبانی از قیمت طلا یاد می‌کند.

با توجه به عوامل ذکر شده، گلدمن ساکس میانگین قیمت طلا را در سال 2024 برای هر اونس، 2133 دلار پیش‌بینی می‌کند که این میزان بالاتر از متوسط پیش‌بینی اجماع است. همچنین این پیش‌بینی بالاتر از پیش‌بینی‌های دیگری قرار می‌گیرد که تغییر قیمت طلا را متوسط یا نامطلوب پیش‌بینی می‌کنند.

خرید اقساطی انواع طلا از 10 گلد گالری

باتوجه به اینکه اجماع پیش‌بینی قیمت طلا 2024 توسط کارشناسان و سایر منابع حاکی از افزایش نرخ طلا به 2100 دلار در هر اونس است، هرگونه سرمایه‌گذاری با خرید طلا می تواند راهی ایمن برای حفظ سرمایه و پول خود از اثرات تورم باشد. با توجه به اینکه برخی از افراد مانند کارمندان ماه به ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند و ممکن است امکان پرداخت یک‌جا برای کل مبلغ طلا را نداشته باشند، یکی از روش‌های بسیار خوب که به کمک آن می‌توانید با هر میزان پولی که دارید، طلای مورد نظر خود را خریداری کرده و یک سرمایه‌گذاری ایمن انام دهید، خرید طلا اقساطی است. 10 گلد گالری شرایطی را فراهم آورده که می‌توانید با خرید زیورآلات طلا مانند گوشواره طلا، دستبند طلا، انگشتر طلا و... مبلغی معین را به صورت پیش‌پرداخت بپردازید و مابقی را در اقساط معین به صورت ماهانه پرداخت نمایید.

تنوع محصولات طلا در فروشگاه 10 گلد گالری به حدی بالاست که برای هر نوع سلیقه‌ای انواع اکسسوری طلا شامل گردنبند، دستبند، انگشتر طلا و... در طرح‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارد و هر فردی می‌تواند با خرید اقساطی طلا، از اثرات منفی تورم بر روی پول و سرمایه خود پیشگری نموده و در کنار یک سرمایه‌گذاری امن، از طلا به‌عنوان زیورآلاتی چشم‌نواز نیز برای تکمیل استایل خود استفاده کرده و جلوه‌ای زیبا به ظاهر خود ببخشد. متاسفانه امروزه بسیاری از افراد سودجو به فروش طلای تقلبی روی آورده‌اند، به همین دلیل خرید از یک فروشگاه معتبر، باعث می‌شود که خیال شما از بابت هرگونه تقلب و کلاهبرداری آسوده باشد و بتوانید طلا را با نرخ روز و فاکتور معتبر از فروشگاه 10 گلد گالری خریداری کنید.

جمع بندی

با توجه به تحلیل‌های متعدد و نظر کارشناسان خبره در این حوزه، پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2024 نشان دهنده افزایش قیمت طلا در حدی جزئی خواهد بود. با این حال باید به این نکته توجه کرد که این تخمین‌ها بر اساس حدس و گمان است و در بازار غیر قابل پیش‌بینی امروز و با توجه به سیاست‌های جهانی نمی‌توان به این پیش‌بینی‌ها به طور کامل اطمینان کرد و ممکن است شاهد افزایش چشم‌گیر قیمت طلا در سال 2024 باشیم. بنابراین بهترین راه برای سرمایه‌گذاری خرید طلا اقساطی محسوب می‌شود. زیرا طلا همواره نشان داده است که در شرایط تورمی و نامن، ارزش خود را در بازه‌های زمانی متفاوت حفظ کرده است. البته قبل از سرمایه‌گذاری باید اطلاعات کافی در این مورد کسب کرده و در مورد ریسک‌ها و روند بازار تا حدی اطلاعات کسب کنید. همچنین دقت داشته باشید که حتما خرید خود را از یک فروشگاه معتبر انجام دهید

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها