رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 627516

چند پرسش از رییسی در‌باره تحریم

ساعت 24 - سیدابراهیم رییسی، جایگاه اول اجرایی کشور را در اختیار دارد و مطابق قانون اساسی دومین مقام قدرتمند در نظام جمهوری اسلامی به حساب می‌آید. شهروندان ایرانی حتی اکثریت ایرانیان که به او رای نداده‌اند به دلیل همین مسوولیت‌ها و اختیارات گسترده رییسی که کسب‌وکار و زندگی آن‌ها را تغییر داده و می‌دهد به سخنان او گوش می‌کنند و برداشت‌های خود را دارند.

مقام اول اجرایی کشور دیروز در جریان دیدار از یک مرکز فضایی ایران با صراحت گفت: «دشمنان تلاش کردند با تحریم، ملت ایران را متوقف کنند و در انزوا قرار دهند، اما انجام ۱۱ پرتاب در دو سال و نیم گذشته نشان داد که جمهوری اسلامی ایران توانسته است تحریم‌ها و طرح انزوای خود را به شکست بکشاند. » این حرف رییسی را می‌توان دو گونه تفسیر کرد: تفسیر نخست این است که وی می‌خواهد، بگوید ایران در بخش فضایی تحریم‌ها را شکسته است و تفسیر دوم، اما بسیار عام‌تر است و این‌طور برداشت می‌شود که ایران با پرتاب ماهواره تحریم‌های اقتصادی را نیز شکست داده است. با توجه به اینکه ایرانیان تا امروز حرفی از تحریم صنعت فضایی به طور خاص نشنیده‌اند و ایران حتی در دوره فعالیت روسای جمهوری سابق و اسبق در این‌باره فعالیت داشته است به نظر می‌رسد باید حرف رییس‌جمهوری را با دامنه گسترده‌تر تفسیر کرد و گفت منظور رییس دولت شکست تحریم اقتصادی علیه ایران است.

در این صورت باید از رییس دولت سیزدهم پرسید شاخص شکست تحریم چیست که وی درباره آن سخن می‌گوید. در صورتی که تحریم ایران شکسته است باید ایران بتواند به طور عادی و روزانه ۲ میلیون بشکه نفت صادر کند و همه بازارهای پیشین را به دست آورد. همچنین اگر تحریم ایران شکسته است ایران باید بتواند علاوه بر اینکه به طور عادی نفت صادر می‌کند درآمدهای نفت را بدون مکث دریافت کند و بانک مرکزی بتواند دلارهای بلوکه‌شده در قطر و دیگر کشورها را بدون هیچ سدی بردارد. آیا ایران می‌تواند بدون سد و بندی با دنیای امروز تجارت کند؟ آیا شبکه بانکی ایران آزادی دادوستد با دیگر بانک‌های جهان را به دست آورده است؟ رییس دولت سیزدهم حتی اگر آرزوی شکست تحریم را در دل دارد (که باید داشته باشد) دولت را باید در مسیر شکست تحریم‌های اقتصادی قرار دهد و بتواند به طور واقعی شکست تحریم‌ها را که شهروندان ایرانی را زیر تیغ قرار داده است انجام دهد. فاصله عمل تا آرزو شوربختانه بسیار دور است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها