رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 627930

بایدن و تنگ‌تر کردن حلقه فروش نفت ایران

روزنامه شرق نوشته است: در قبال به بن‌بست رسیدن مذاکرات تنش‌زدایانه تهران-واشنگتن، بلومبرگ خبر داد که دولت بایدن می‌خواهد فروش نفت ایران را سخت‌تر کند تا حمایت تهران را از آنچه شبه‌نظامیان در خاورمیانه ادعا کرده‌اند، بی‌اثر کند.

اما به گفته این نشریه، فشار بیش از حد به معنای خطر تاثیرات منفی بر اقتصاد ضعیف جهانی و هم در رویارویی مجدد جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری با دونالد ترامپ است. در ادامه این مطلب و به نقل از افراد مطلع آمده است که کاخ سفید با تشدید بحران منطقه‌ای قصد دارد اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران را تقویت کند؛ اگرچه آگاه است که اقدامات نادرست بازار‌های جهانی نفت را مختل می‌کند. طبق این گزارش، این موضوع با توجه به ادعاها درباره حمایت ایران از گروه‌های نظامی منطقه، به یک اولویت تبدیل شده است. انتخاب که بخش‌هایی از این گزارش را منتشر کرده، از زبان علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران، به بلومبرگ گفته «دولت آمریکا تمایل دارد تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند؛ اما به دلیل محدودیت‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی لزوما ابزار لازم را ندارد».

بلومبرگ همچنین می‌گوید این چالش‌ها، شامل متقاعدکردن دیگر تولیدکنندگان بزرگ، به‌ویژه عربستان سعودی، برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت است. پادشاهی عربستان، درخواست بایدن برای تولید نفت بیشتر در سال ۲۰۲۲ را رد کرد. این در حالی است که چین، خریدار اصلی نفت ایران، با توجه به اینکه بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان و یک رقیب استراتژیک برتر است، انگیزه کمی برای کمک به واشنگتن در این زمینه دارد. یکی از این افراد مطلع که خواست نامش فاش نشود، به بلومبرگ گفت: «گزینه‌های کاخ سفید شامل هدف قراردادن کشتی‌هایی است که نفت خام ایران را حمل می‌کنند، مجازات برخی از کشور‌هایی که آن را خریداری می‌کنند یا حمل‌ونقل آن را تسهیل می‌کنند».

البته والتر راسل مائد، ستون‌نویس مشهور وال‌استریت‌ژورنال، در مطلبی می‌نویسد چیزی که این روزها در خاورمیانه مشخص است، این است که ایران برگ برنده «جهت هوا» را در اختیار دارد. ایران هر زمان و هر کجا که بخواهد می‌تواند جرقه افزایش تنش را بزند و همچنین می‌تواند به میل خود تنش را کاهش دهد؛ از عراق تا لبنان و غزه تا دریای سرخ، ایران می‌تواند در هر جایی یک تنش ایجاد کند و آمریکا را مجبور کند تا براساس جدول زمانی ایران پاسخ دهد. حتی زمانی که تیم بایدن مانند هفته قبل، به حملات با قدرت پاسخ می‌داد، تهران اساسا کنترل را در دست داشت.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها