رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 628824

حراج یک برگ از قرآن سرقتی ایران در لندن

ساعت 24 - مرتضی کریمی‌نیا پژوهشگر نسخه‌های خطی و قرآنی، از حراج یک برگ دیگر از قرآن سرقت‌شده از موزه ملی پارس (شیراز) در لندن خبر داد.

به گزارش ایسنا، این قرآن خط کوفی در فروردین ۱۳۸۲ شمسی از موزه ملی پارس در شیراز سرقت شد. ‌ مرتضی کریمی‌نیا، قرآن‌پژوه و مترجم و نسخه‌شناس مصاحف قرآن، که حدود دو دهه پیگیر این قرآن مسروقه بود و ورق‌های جداشدهٔ آن را تا کنون در موزه‌های لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپلیتن (نیویورک) و موزه هنر اسلامی (دوحه) و همچنین حراجی‌های ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کرده‌است، با انتشار اطلاعات تازه‌ای در فضای مجازی، از حراج یک برگ دیگر از قرآن دزدیده‌شده به شماره ۵۴۸ از موزه ملی پارس (شیراز) در حراجی «پلاکاس» لندن تا چند روز دیگر، در چهارشنبه ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ (۹ اسفند ۱۴۰۲) خبر داده است. به گفته او، این برگ شماره ۹۳ از مجموع ۱۷۲ برگ نسخه بوده و حاوی آیات ۲۶ تا ۳۰ سوره انسان است.

کریمی‌نیا با اشاره به جست‌وجوها و پیگیری‌های که تا کنون برای شناسایی این قرآن خطی داشته، اظهار کرده است: وزارت میراث فرهنگی تاکنون هیچ قدمی برای دعوای حقوقی در این‌باره برنداشته است. امیدوارم این‌بار وزارت میراث فرهنگی و اداره حقوقی این وزارتخانه کاری برای حفظ و بازگرداندن این میراث ایرانی انجام دهند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها