رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 629789

اینجا را ببین آقای رییس دولت

ساعت 24 - دولت تاسیس‌شده از سوی سیدابراهیم رییسی در تابستان ۱۴۰۰سیزدهمین دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نهمین دولت پس از جنگ به حساب می‌آید. حالا بیشتر از ۳۰ ماه از فعالیت این دولت سپری ‌شده و ۱۸ ماه دیگر از دوره قانونی آن باقی‌مانده است؟ به این ترتیب می‌توان درباره کارنامه دولت و راهی که در پیش دارد داوری کرد.

پیش از اینکه به داوری بپردازم یادآوری این مساله بسیار اهمیت دارد که بگویم هدف از تاسیس دولت‌ها در دنیای مدرن افزایش آرامش مادی و آسایش ذهنی شهروندان است و هر هدف دیگری در ذیل این هدف جا می‌گیرد. به طور مثال اگر هدف دولت این است که آموزه‌های دینی را جذاب کند تا شهروندان آن آموزه‌ها را به جان بخرند و رفتارشان را با آن آموزه‌ها هماهنگ کنند، باز هم نخست باید رفاه شهروندان را فراهم کند تا شهروندان برای یادگیری آموزه‌های دینی گام‌های داوطلبانه بردارند و بگویند این دولتی است که روزگارمان را خوش کرده و این خوشی در سایه آموزه‌های دینی بوده است. با این مقدمه می‌توان گفت برای نمره دادن به کارنامه دولت سیدابراهیم رییسی معیار مشخصی داریم و آن معیار افزایش آرامش در زندگی مادی و آسایش ذهنی است که شاید امنیت شاخصه آن است. آیا دولت سیزدهم با این معیار نمره قبولی می‌گیرد؟ دولت سیزدهم برای اینکه کارنامه خود را سفید نشان دهد و دستاورد‌سازی کند یک راه آسان پیدا کرده و در هر گامی که برمی‌دارد خود را با دولت پیشین مقایسه می‌کند. اعضای این دولت و ده‌ها رسانه حکومتی هر بار که پای نمره گرفتن پیش می‌آید کارنامه خود را با دولتی گرفتار در مشت تحریم‌های ترامپ و انبوه دشواری‌های داخلی و به قول اعضای دولت سیزدهم با یک دولت بی‌عرضه مقایسه می‌کند. فرض دولت سیزدهم این است که شهروندان ایرانی جز سخنان آن‌ها سخنان دیگران را نمی‌شنوند یا اینکه تصور وهم‌آلودی دارد که ایرانیان نمی‌دانند در همین ۳۰ ماه چه رخدادهایی در جهان افتاده و ایران چه نقشی بازی کرده است؟ این تصورات وهم‌آلود است و ایرانیان با استفاده از خبرها و تحلیل‌هایی که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی درباره ایران و کشورهای همسایه و ایران و دیگر کشورها می‌کنند متر را به ایرانیان داده‌اند تا مقایسه را از سطح دولت دوازدهم به سطح دولت‌های دیگر بکشانند.

۳۰ ماه پیش آمریکایی‌ها پای استوار گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران بودند و اروپایی‌ها نیز می‌خواستند داستان هسته‌ای پایان یابد، اما الان کجاییم؟ ۳۰ ماه پیش هیچ کشوری ایران را یکی از شرکای روسیه در یک جنگ بزرگ نمی‌دید و از این محل آسیبی به ایران نمی‌رسید. ۳۰ ماه پیش چشم‌انداز ایرانیان روشن‌تر از امروز بود و میل به مهاجرت، عمومی نشده بود. آقای رییس دولت! کجا را نگاه می‌کنی؟ بهتر نیست جایی را ببینی که شهروندان می‌بینند؟

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها