رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 630147

برجام دور ودورتر می شود

ساعت 24 - علی‌اکبر سعیدی بکارشناس مسایل ایران می‌گوید: دولت جو بایدن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و وقوع دو جنگ اوکراین و جنگ حماس و اسرائیل، توان و تمایلی برای باز‌کردن منازعه و مناقشه هسته‌ای ایران ندارد.

آمریکا سعی خواهد کرد تهران را در نقطه کنونی مدیریت کرده و تنش را ثابت و فریز نگه دارد اما از دید این تحلیلگر، مماشات فعلی لزوما به‌معنای آن نیست که ایالات متحده رغبتی به آغاز مذاکرات با ایران داشته باشد.

این مفسر حوزه سیاست خارجی باور دارد که پیش از وقوع عملیات طوفان‌الاقصی، تهران و واشنگتن تمایل به کنترل و مدیریت تنش داشتند و در پی آن، مذاکرات چراغ‌خاموش بین دو طرف با میانجیگری قطر و عمان به تبادل زندانیان و آزادشدن شش میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران منجر شد و در ادامه دولت بایدن با دور‌زدن کنگره سعی داشت ذیل یک توافق نانوشته یا تفاهم با دولت رئیسی از تصاعد بحران با تهران جلوگیری کند. حال به گفته سعیدی «در فرصت چند‌ماهه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پس از وقوع عملیات طوفان‌الاقصی، کاخ سفید، نه زمان و نه توان هیچ‌گونه مذاکره، معامله، توافق یا تفاهمی با تهران را ندارد».‌تحلیلگر ارشد حوزه بین‌الملل زاویه جدیدی را به ارزیابی خود می‌دهد و یادآور می‌شود «اساسا سخنان دیروز ناصر کنعانی مبنی بر آمادگی تهران برای جمع‌بندی مذاکرات احیای برجام با اشراف سخنگوی وزارت امور خارجه به وضعیت بحرانی منطقه و جهان، نوعی راهبرد دیپلماتیک است که فضای گفت‌وگو را آماده نشان دهد.  اما سعیدی هدف دومی را هم برای سخنان کنعانی قائل می‌شود و در تبیین آن یادآور می‌شود «در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی و معیشتی، این دست سخنان کنعانی می‌تواند پالس مثبتی برای بهترشدن شاخص‌های اقتصادی نیز باشد». هرچند به گفته این مفسر حوزه بین‌الملل «کنعانی می‌داند با رادیکال‌ترشدن احتمالی فضا پس از آغاز به کار مجلس دوازدهم، احیانا شانس مذاکرات کم‌‌رنگ‌تر خواهد شد». روزنامه شرق

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها