رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 630457

محرمانه‌های یک سفر!

ساعت 24 - درحالی که کشتی تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه به گل نشسته و تهدیدات اسراییل برای حمله به رفح نیز تشدید شده، خبرگزاری رویترز مدعی است که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران هفته گذشته از لبنان، سوریه و عراق دیدار و با سران گروه‌های مقاومت متحد تهران گفت‌وگو کرده است.

در همین ارتباط، رویترز مدعی است هفت منبع آگاه به این خبرگزاری فاش کرده‌اند که اسماعیل قاآنی در ماه فوریه از بیروت بازدید کرده است تا در مورد تهدیدات احتمالی حمله بعدی اسراییل به حزب‌الله لبنان با سیدحسن نصرالله گفت‌وگو کند.

این منابع گفتند که این گفت‌وگوها حول محور احتمال حمله تمام عیار اسراییل به جنوب لبنان بوده است. این خبرگزاری همچنین مدعی است که سه منبع ایرانی آگاه از این مذاکرات گفته‌اند که در خلال این مذاکرات، اسماعیل قاآنی و سیدحسن نصرالله در بیروت درباره ابعاد جنگ احتمالی میان اسراییل و حزب‌الله گفت‌وگو کرده‌اند و سیدحسن نصرالله به فرمانده سپاه قدس گفته است که در صورت بروز جنگ، حزب‌الله به تنهایی خواهد جنگید و هرگز پای ایران به این جنگ باز نخواهد شد،

چراکه «این جنگ، جنگ ما (حزب‌الله) خواهد بود. » تاکنون درگیری‌ها در جنوب لبنان بیشتر کنترل شده بوده است و دو طرف سعی در جلوگیری از تشدید تنش‌ها داشته‌اند. با این وجود تلفاتی، هم نظامی و هم غیرنظامی، در دو طرف درگیری گزارش شده است. حملات اسراییل به لبنان تاکنون به کشته شدن بیش از 200 رزمنده حزب‌الله و بیش از 50 غیرنظامی منجر شده است.

از سوی دیگر، حملات حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی به کشته شدن ده‌ها نظامی اسراییلی انجامیده است. در روزهای اخیر، حملات متقابل اسراییل هم شدت گرفته و هم گسترده‌تر شده است و این نگرانی را تشدید می‌کند که خشونت ممکن است از کنترل خارج شود، حتی در صورت اینکه مذاکره‌کنندگان به آتش‌بس موقت در غزه دست یابند. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسراییل در ماه فوریه اعلام کرد که اسراییل قصد دارد حملات خود را افزایش دهد تا در صورت آتش‌بس در غزه، نیروهای حزب‌الله را از مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی به عقب براند.

در همین حال، منبع ارشدی در نیروی قدس به روزنامه الجریده کویت گفته است که «سردار قاآنی یک بار دیگر موضع تهران را در مورد لزوم دوخته شدن همه چشم‌ها به غزه و اجتناب از هرگونه جنگی با اسراییل به هر قیمتی به آن‌ها اطلاع داد. » این منبع افزود که فرمانده سپاه قدس «دیداری طولانی‌ با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله داشت.

به گزارش اعتماد دراین دیداردر آن جزییات وضعیت نظامی در لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.» دو طرف در باب اینکه اسراییل به دنبال کشاندن حزب‌الله به جنگ است، اجماع نظر داشتند و منافع عالی محور مقاومت به رهبری ایران مستلزم پرهیز از دام اسراییل و خودداری از ورود به جنگ مستقیم با اسراییل است. این منبع در ادامه به روزنامه الجریده گفته است که اسراییل به‌رغم هزینه‌های سنگینی که حزب‌الله از نظر تعداد تلفات در صفوف خود، هدف قرار دادن مواضع آن و تخریب شهرهای مرزی لبنان مجبور به تحمل شده، باید تا جای ممکن از درگیری تمام عیار اجتناب کند.

به گزارش رویترز از مرز لبنان، تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم اسراییل از هفته گذشته و در پی حملات شدید اسراییل به جنوب لبنان افزایش یافته است. برخی اعضای کابینه جنگ اسراییل بارها این احساس فوریت برای یورش به جنوب لبنان را ابراز کرده‌اند. بنی گانتز، عضو کابینه جنگ، در 28 دسامبر اشاره کرد که «زمان برای راه‌حل دیپلماتیک در حال اتمام است.»

جنگ در نواحی جنوبی لبنان نیز بیش از همیشه به نقطه بی‌بازگشتی نزدیک می‌شود و تاکنون تمامی تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به آتش‌بس در غزه و کاهش تنش میان حزب‌الله و اسراییل بی‌نتیجه بوده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها