رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 630564

نادری: نمی‌توان جامعه را با سیاست‌های سنتی پیش برد

ساعت 24 - عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تهران یک جامعه چند لایه و متکثر است و قبل از حرکت به سمت مدرنیته، وارد پست مدرن شده است. در این جامعه نمی‌توانید با روش‌های سنتی کار کنید؛ در جامعه امروزی گشت ارشاد جواب نمی‌دهد، شاید دهه ۶۰ جوابگو بود اما جامعه دیگر جامعه سنتی نیست و با سیاست‌های سنتی پیش نمی‌رود.

به گزارش ایسنا، احمد نادری، در سلسله جلسات علمی - سیاسی «گذر» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با موضوع کار و کارگر و بررسی مسائل رفاهی کارگران که در دفتر جماران برگزار شد، گفت: پس از دهه‌ اول انقلاب و پشت سر گذاشتن دفاع مقدس، یک انحراف در جمهوری اسلامی پدید می‌آمده و نئولیبرال‌ها حکم‌فرما می‌شوند. پس از آن در دهه‌ ۷۰ این واژه به مفهوم قشر آسیب‌پذیر تغییر ماهیت داد. این انحراف توسط آقای‌هاشمی رفسنجانی رخ داد که در مجله گل آقا به شدت شاهد پررنگ شدن آسیب‌پذیر بودن این قشر می‌شویم.

نادری در عین حال گفت: در این بین متاسفانه سازوکارهای ریشه‌ای و قوانین در طول سال‌ها، طوری برنامه‌ریزی شده که با روی کار آمدن دولت‌ها، ناخواسته یا خواسته روی گفتمان نئولیبرال جلو می‌روند نمونه‌ی بارز آن هم همان حذف ارز ترجیحی بود که بنده در مجلس به آن اعتراض کردم؛ این اتفاق واقعا به ضرر طبقات پایین‌تر است اما متاسفانه زور ما نرسید و در نهایت توانستیم قیودی برای اجرای طرح در دولت قرار دادیم که متاسفانه آن‌ها هم به نحوی انجام نشد.

وی با بیان اینکه ما باید دنبال بهبود معیشت تمام طبقات متوسط و پایین جامعه با هم باشیم، گفت: در بحث کارگران سوال این است که آیا با حقوق ۱۰ میلیون تومانی می‌توان زندگی کرد؟ اگر به من نماینده مجلس، وزیر، معاون و سایر مسئولان فقط ۵ ماه از سال حقوق ۱۰ میلیون تومانی بدهند، می‌توانیم زندگی کنیم؟ خیلی واضح است که نمی‌شود حتی با ۱۵ میلیون هم نمی‌شود مگر اینکه خانه داشته و مجبور به دادن اجاره نباشیم لذا دولت و کارفرمایان بایستی رئالیستی‌تر عمل کنند. درباره اینکه می‌گویند کارفرمایان به سمت تعدیل نیرو پیش می‌روند هم باید دولت با ایجاد فرآیندها مدیریت کند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان چه شناختی از نئولیبرال طبقه متوسط دارند، گفت: وقتی نئولیبرالیسم در اقتصاد پیاده می‌شود، نمی‌توانید توقع داشت که فقط در اقتصاد باقی بماند؛ وقتی اقتصاد نئولیبرال شد نباید انتظار داشته باشیم فرهنگ و سبک زندگی این اتفاقات را نپذیرد. برای مثال تهران یک جامعه چند لایه و متکثر است و قبل از حرکت به سمت مدرنیته، وارد پست مدرن شده است. شما در این جامعه نمی‌توانید با روش‌های سنتی کار کنید؛ در جامعه امروزی گشت ارشاد جواب نمی‌دهد، شاید دهه ۶۰ جوابگو بود اما جامعه دیگر جامعه سنتی نیست و با سیاست‌های سنتی پیش نمی‌رود.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها