رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 630794

مرعشی: دولت سیزدهم توانایی حل مشکلات کشوررا ندارد

ساعت 24 - مسئله مهمی که نتوانستند حل کنند، مسائل اقتصادی است. ریشه مسائل اقتصادی هم در سیاست خارجی و روابط خارجی ایران است و نه مجلس دوازدهم و نه دولت سیزدهم، هیچ‌کدام قادر به حل مشکلات نخواهند بود و کشور در همان روال قبلی و همان شیب منفی خودش حرکت خواهد کرد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید: قالیباف به درد اجرا می‌خورد و رئیسی به درد اینکه در مجلس سخنرانی کند. شاید تدبیر این بوده که این دو نفر رئیس دو قوه مملکت شوند، در این شرایط قالیباف را اجرایی می‌گذاشتید و رییسی را اسپیکر، که بالاخره کار مناسب کنند. جایگاه دبیرکلی حزب کارگزاران شاید تا حدودی «حسین مرعشی» را در بیان موضع گیری‌ها و اظهارنظرها محافظه کار کرده باشد اما او هنوز هم صراحت خود را حفظ کرده، آنقدر که درباره رای ندادن سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات این سوال را مطرح کند که آیا این تصمیم حلقه‌ای از یک زنجیر بوده یا یک تک برگ؟ او که در آستانه سال ۱۴۰۳ مهمان نوروزی «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود، مروری بر حضور تشکل متبوعش در انتخابات زد و این حضور را نتیجه یک تصمیم مبنایی و اساسی دانست. او که تاکید دارد؛«با تشکیل باندهای کوچک مثل باند رائفی‌پور، قالیباف، آقاتهرانی و... نمی‌شود کشور را اداره کرد» این را هم می‌گوید که «اگر جمهوری اسلامی نباشد مردم نه به میرحسین موسوی مراجعه می‌کنند نه به فائزه‌هاشمی» حسین مرعشی قائل به اختلاف بین اصلاح طلبان در انتخابات ۱۱ اسفند نیست و تاکید بر دوگانگی در این جریان دارد. او به خبرآنلاین می‌گوید؛ «شاید اصلاح طلبانی که در ۱۴۰۲ موضع عدم مشارکت داشتند در ۱۴۰۴ نظرشان تغییر کند» تصمیم ما یک تصمیم مبنایی و اساسی است. ما از نهاد انتخابات حمایت می‌کنیم، هر چند که نهاد انتخابات در ایران بسیار تضعیف شده اما برای آینده ایران هیچ راهی غیر از برگشت به انتخابات استاندارد، رقابتی و در شان کشور و ملت ایران نیست. هر چند که عوامل تضعیف‌کننده نهاد انتخابات در ایران در کنترل ما نیست و ما محکوم به پذیرش شرایطی هستیم که حاکمیت برای ما رقم زده ولی در عین حال تصور نمی‌کنم که هیچ محدودیت و تنگنایی، نهاد انتخابات را از ارزش و اهمیت نمی‌اندازد، بنابراین همچنان فکر می‌کنم که باید به نهاد انتخابات و اهمیت آن توجه کنیم.

در حال حاضر شرایط کشور به این ترتیب است که مشکل اصلی نارضایتی مردم است. نکته دیگر اینکه باید توجه کنیم جمعی از اصلاح‌طلبان مانند آقای خاتمی در انتخابات شرکت نکردند و حتی رای ندادند، ریشه رفتارهای مذکور به افکار عمومی برمی‌گردد. به عبارت دیگر در حال حاضر افکار عمومی فعالیت‌های سیاسی درون نظام را پشتیبانی نمی‌کند و اکثریت قاطع مردم با این مجموعه فاصله گرفته‌اند. شرایط به نحوی شده که حتی اگر همین ۴۱ درصد مشارکت را هم مبنا قرار بدهیم، بخش عمده‌ای از این مقدار، رای نیروها و کنشگران اجتماعی است. همچنین این نکته را هم باید در نظر گرفت که درست است رقابت‌های محلی، خانوادگی، فردی و طایفی در شهرستان‌ها هم بر این میزان رای تاثیرگذار بوده اما رای آن‌ها رای سیاسی محسوب نمی‌شوند، آن هم در شرایطی که انتخابات یک امر سیاسی است و اگر ۴۱ درصد سیاسیون این رای را در صندوق ریخته بودند و گرایش‌های سیاسی مردم را بسیج شده بود، ۴۱ درصد پشتوانه مهم و قابل اتکایی است. آرای باطله در این دوره از انتخابات بیشتر از همیشه بوده و هنوز عدد آن را مشخصاً هنوز نگفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود که حداقل ۱۰ درصد آرای این دوره از انتخابات باطله بوده ولی هنوز رسماً اعلام نشده است. بهرحال ریشه آرای باطله این است که مردم رنجیده و از سیاست فاصله گرفته‌اند. البته میان کنشگران سیاسی اختلاف است که آیا سیاستمداران، احزاب و شخصیت‌های سیاسی باید تابع نظر اکثریت مردم که رنجیده‌اند، باشند یا اینکه باید مردم را با محدودیت‌ها و منحصر بودن راه انتخابات آشنا کنند و سعی کنند که مردم را به صحنه برگردانند. لذا این دو گرایش وجود دارد اما گرایش ما به عنوان حزب کارگزاران این است که نهاد انتخابات اهمیت دارد، به رنجش مردم احترام می‌گذاریم ولی باید مردم را قانع کنیم که به انتخابات اهمیت بدهند ولو اینکه مسیر کُند جلو برود و بهبودی بسیار کم باشد. منبع خبر انلاین - بخش‌هایی از گفت وگو با حسین مرعشی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها