رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 634435

کاندیداهای هم میهن برای ریاست جمهوری

ساعت 24 - گروه سیاست: پس از سقوط هلی‌کوپتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم طبق قانون باید تکلیف ریاست‌جمهوری در 50 روز مشخص شود و در این 50 روز شورای 3 نفره‌ای متشکل از رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس و معاون اول رئیس‌جمهوری مسئولیت امور انتخابات ریاست‌جمهوری را برعهده دارند.

از 10 تا 14 خرداد ثبت‌نام کاندیداها شروع می‌شود و احزاب و جناح‌های مختلف در تکاپوی معرفی کاندیداهای خود هستند و بازار گمانه‌زنی ورود اشخاص شناخته‌شده به این دوره از انتخابات داغ است. هم‌میهن شرایط 20 نفر از افرادی را که احتمال ورودشان به عرصه انتخابات پررنگ‌تر است، مورد برررسی قرار داده است. محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم و شهردار 12ساله تهران و یکی از امضاکنندگان نامه تهدیدآمیز به سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات (مبنی بر اینکه کاسه صبرمان لبریز شده) در جریان کوی دانشگاه است. پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد از شهرداری تهران به ریاست‌جمهوری رسید، سودای رسیدن به پاستور به جان قالیباف هم افتاد.

به همین دلیل در انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری در سال 84 حاضر شد و در اولین حضور بیش از 4/7 میلیون رای کسب کرد. اما در سال 88 در انتخابات حاضر نشد و در سال‌های 92 و 96 در انتخابات شرکت کرد و در اولی شکست خورد و در دومی به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشید.

او در سال 1400 با توجه به تلاش‌های همه‌جانبه اصولگرایان برای موفقیت ابراهیم رئیسی از ورود به انتخابات اجتناب کرد اما با توجه به اختلافات فعلی میان اصولگرایان به نظر می‌رسد این‌بار هم به صورت جدی پا به عرصه رقابت بگذارد. علی لاریجانی

علی لاریجانی در کارنامه کاری‌اش تنها پست ریاست‌جمهوری را کم دارد. او 12 سال رئیس قوه مقننه بوده، 12 سال ریاست بر صداوسیما و یک‌سال حضور در دولت به‌عنوان وزیر ارشاد و 2سال دبیری شورایعالی امنیت ملی را در کارنامه دارد و از سال 99 مشاور رهبری است.

او در طی این سالها دو بار برای ریاست‌جمهوری اقدام کرده که با دو رفتار متفاوت روبرو شده است. در سال 84 تایید صلاحیت شد اما رای نیاورد. با حضور روحانی در پاستور و با حمایتش از برجام، خودش را به‌عنوان چهره‌ای میانه‌رو نشان داد؛ روندی که منجر به فاصله‌گیری‌اش با تندروهای اصول‌گرا شد.

در سال 1400 هم برای کاندیداتوری اقدام کرد اما ردصلاحیت شد و حتی نامه رهبری خطاب به شورای نگهبان هم نتوانست او را به انتخابات برگرداند. این‌بار با انتخابات زودهنگام به نظر می‌رسد احتمال کاندیداتوری‌اش وجود دارد؛ هرچند مشخص نیست شورای نگهبان چه برخوردی با لاریجانی داشته باشد.

البته روز گذشته یک فعال رسانه‌ای خبری منتشر کرد که کاندیداتوری علی لاریجانی قطعی شده اما چند ساعت بعد دفتر علی لاریجانی با انتشار اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب و اعلام کرد اخبار از طریق مجاری رسمی اعلام خواهد شد. سعید جلیلی

سعید جلیلی نامزد محبوب جبهه پایداری است که بیشترین سابقه خود را در وزارت امور خارجه سپری کرده اما چهره‌شدنش در زمان احمدی‌نژاد رقم زده شد؛ جایی که در سال 86 به‌عنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی منصوب و تا پایان دولت احمدی‌نژاد این صندلی را در اختیار داشت و البته مهم‌تر اینکه مذاکره‌کننده اصلی پرونده هسته‌ای ایران در آن زمان بود.

جلیلی پیش از این دو بار در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده است. اولین بار در سال 92 کاندیدا شد اما یازده درصد آرا را به‌دست آورد. دومین بار هم در سال 1400 وارد رقابت‌ شد و تا آخرین مناظره هم حضور داشت اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف داد.

حالا با انتخابات جدید به نظر می‌رسد سعید جلیلی یکی از محتمل‌ترین گزینه‌هایی است که باز هم با حمایت جبهه پایداری و طیف‌های هم‌جهت با آن‌ها، وارد جریان انتخابات خواهد شد. عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 به‌عنوان گزینه مورد اجماع بخشی از اصلاح‌طلبان و میانه‌روها مطرح بود، اما نتوانست رای بیاورد، یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند باز هم برای ورود به انتخابات مدنظر همان حامیان گذشته‌اش قرار بگیرد.

وقتی به کارنامه کاری همتی نگاه می‎‌کنیم، به دو بخش برخورد می‌کنیم؛ او که در دوره دانشجویی در صداوسیما به مدت 9سال در ارکان مدیریتی صداوسیما حضور داشت، پس از دریافت مدرک دکتری اقتصاد، رسته فعالیت خود را به رشته تحصیلی‌اش تغییر داد و در سمت‌های مختلفی حضور داشت که مهم‌ترین آن را می‌توان 12سال ریاست بر بیمه مرکزی ایران دانست، اما چهره شدن او در سال 97 رقم خورد؛ جایی که به مدت سه سال ریاست بانک مرکزی را در دولت احمدی‌نژاد برعهده داشت. محسن رضایی‌میرقائد

محسن رضایی‌میرقائد فرمانده سابق سپاه و دبیر پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، سال‌هاست پیش از آغاز روند ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری، به‌عنوان یکی از پیش‌فرض‌های کاندیداتوری مطرح است؛ به‌عبارتی از سال 84 به بعد او تنها در سال 96 اعلام کاندیداتوری نکرد، روندی که او را با 4 دوره، تبدیل به رکورددار حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری به‌عنوان کاندیدا کرده است.

این‌بار هم در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت‌نام محسن رضایی دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. البته این‌بار نکته مهم درباره محسن رضایی به اینجا برمی‌گردد که او در تیم اقتصادی دولت سیزدهم با عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تا سال 1402 فعال بوده و شاید او را بتوان یکی از چهره‌های موثر در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت رئیسی دانست.    

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها