رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 634521

آخرین تقلای قالیباف در پیچ و خم لابی‌گری تندروها

ساعت 24 - در روزهایی که گمانه‌زنی‌ها درخصوص انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری بالا گرفته، مجلس دوازدهم نیز در این هفته کار خود را آغاز خواهد کرد تا پس از تشکیل مجلس جدید خبرگان رهبری، شاهد تداوم روند تغییرات در سپهر سیاسی کشور باشیم.

دوشنبه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و بعد از تشریفات روز افتتاحیه، از هشتم خرداد وارد موضوع تعیین اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب هیات رئیسه جدید می‌شود.

مهمترین اتفاق در آغاز به کار مجلس و پس از تصویب دو سوم اعتبارنامه‌های نمایندگان، برگزاری انتخابات هیات رئیسه است. انتخاباتی که در غیاب اکثریت مردم، یک رقابت درون اصولگرایی و صف‌بندی‌های جریانی را به وجود آورده و همه طرفین به دنبال یارکشی برای نشان دادن وزن بیشتر خود در مجلس هستند؟

علیرضا سلیمی، منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم درباره نامزدهای احتمالی هیات رئیسه مجلس دوازدهم، اظهار کرد: «هنوز به طور قطعی نمی‌توان گفت که چه افرادی نامزدهای انتخابات هیات رئیسه مجلس هستند، چراکه تا روز آخر امکان تغییراتی در این مورد وجود دارد. با همه این اوصاف و تا این لحظه، محمدباقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی برای ریاست مجلس دوازدهم اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. »

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم ادامه داد: «همچنین علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاج بابایی، حسینعلی حاجی دلیگانی و حمید رسایی گزینه‌های نایب رئیسی مجلس دوازدهم هستند. »

با اعلام این اسامی معلوم شد که رقابت برای ریاست در بهارستان و تعیین سهم‌ها در بین اصولگرایان به بالاترین میزان خود رسیده است.

منتقدان قالیباف از یکسو تمام عزم خود را جزم کرده‌اند که با شعار تغییر او را از رسیدن به صندلی ریاست بازدارند؛ رئیس کنونی مجلس نیز با حامیان بیرونی و ائتلاف تاکتیکی با جبهه پایداری و البته چشم امیدی به فراکسیون مستقلین امیدوار است که بار دیگر بر صندلی ریاست بنشیند.

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی می‌گوید: «فراکسیون جریان آقای قالیباف و جبهه پایداری، فراکسیون امنا که می‌توان از آن‌ها به ‌عنوان تندروهای سیاسی نام برد و فراکسیون مستقلین، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در مجلس شکل گرفته است. دو فراکسیون اول ممکن است، اعضایشان مشترکات بیشتری داشته باشند و به سمت هم متمایل شوند اما فراکسیون مستقلین ویژگی‌ای دارد که در مجلس یازدهم نبود و آن این است که در مجلس دوازدهم نسبت به قبل پرقدرت‌تر است.»

در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر انصراف متکی از کاندیداتوری ریاست مجلس شنیده می‌شد اما دفتر او در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که «متاسفانه مشاهده شده است اخیرا برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها خبری به اشتباه در مورد انصراف دکتر منوچهر متکی نماینده مردم شریف تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس از نامزدی ریاست مجلس به نفع یکی از دیگر گزینه‌های ریاست مجلس جدید منتشر کرده‌اند. بدینوسیله ضمن تکذیب مطالب منتشر شده در این رابطه اعلام می‌شود ایشان همانطور که پیش از این بارها تاکید کرده‌اند، مصمم به ایجاد تحول در مجلس دوازدهم بوده و به هیچ عنوان و به نفع هیچ فرد یا جریان خاصی از هدف خود منصرف نخواهد شد. »

متکی همچنین در گفت‌وگویی با نقد عملکرد قالیباف در قامت رئیس مجلس گفت: «بنده و آقای ذوالنوری نامزدهای نگاه تحول‌خواه هستیم. جلسه مفصلی نزدیک به دو ساعت با هم داشتیم. بعد از اینکه معلوم شد که از آن 5 نفر من و آقای ذوالنور مصمم هستیم، راهکار یکی شدن این بود که با هم بنشینیم. دو ساعت نشستیم و من در آن نشست دلایلی را خدمت ایشان عرض کردم، ایشان هم شنیدند البته ایشان به هیچ یک از آن دلایل پاسخ ندادند اما معتقدند که هم خودشان را مناسب می‌دانند هم زمینه رای دارند و در میدان می‌مانند. »

او تاکید کرد که «بعد از دو ساعت جلسه با مجتبی‌ذوالنوری درباره یکی شدن برای انتخابات ریاست مجلس، نتیجه‌ای حاصل نشده است.» طهمورث حسینی- روزنامه توسعه ایرانی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها