رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 634730

آمریکا از جمهوری اسلامی سه چیز می خواهد

ساعت 24 - وزیر امور خارجه سلطان‌نشین عمان روز دوشنبه به تهران آمد. بدر البوسعیدی در وزارت خارجه حاضر شد و با علی باقری سرپرست این نهاد دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر مقامات عمانی به ایران معمولاً با تحلیل‌ها و تفسیرهای گوناگونی مواجه می‌شود. چراکه عمان همواره نقش میانجی میان ایران و آمریکا را داشته و چندی پیش نیز خبری از مذاکرات محرمانه میان تهران و واشنگتن در مسقط منتشر شد.

براساس اخبار منتشرشده، این مذاکرات در خصوص تلاش برای پایان دادن به جنگ غزه و مهار درگیری در منطقه بوده است. دیگر اخبار حاکی از آن است که سانحه بالگرد، روند این مذاکرات را متوقف کرده است. این گفت‌وگوهای محرمانه در حالی آغاز شد که چند ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده بود و در حالی متوقف شد که دقیقاً یک ماه دیگر در ایران نیز دولت تغییر خواهد کرد. در این دیدار آخرین تحولات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و سپس وزیر خارجه عمان و سرپرست وزارت خارجه ایران در نشست خبری مشترکی حضور یافتند.

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، درباره این سفر به خبرنگار «هم‌میهن» گفت: «نقشی که عمان معمولاً ایفا می‌کند، نقل و انتقال پیام میان ایران و آمریکاست. به‌طور طبیعی سایر موضوعات نیز در مذاکرات مطرح می‌شود. ممکن است که با توجه به شرایط جدید، پیامی برای ایران فرستاده باشند؛ این پیام می‌تواند مربوط به مسئله هسته‌ای ایران و در کنار آن مسائل غزه و تنش‌های منطقه نیز باشد.  به نظر من سه مسئله دارای اهمیت است و می‌تواند در جریان این تبادل پیام‌ها محوریت داشته باشد. اول؛ مسئله هسته‌ای ایران. دوم؛ مسئله غزه و جلوگیری از گسترش جنگ که سیاست آمریکاست و سوم، مسئله عدم همراهی ایران با روسیه در مورد جنگ اوکراین.  این سه موضوع به تصور من در مناسبات ایران و آمریکا دارای اهمیت است. طبیعی است که عمانی‌ها تحت تشریفات اعلام تسلیت بیایند. اما به نظر من مسئله هسته‌ای ایران می‌تواند اولویت داشته باشد. اخیراً گزارشی از سوی آژانس منتشر شد و برخی مسئولین ایرانی و مشاوران مقامات ارشد مثل کمال خرازی و عباس عراقچی اظهاراتی مبنی بر تغییر دکترین هسته‌ای ایران را مطرح کردند که ممکن است مورد بحث بوده باشد. پیام احتمالی آمریکا به ایران می‌تواند مبتنی بر این باشد که اگر این تغییر فاز اتفاق بیفتد، آن‌ها چه واکنشی نشان خواهند داد. » سفیر پیشین ایران در یونان در پاسخ به اینکه آیا مسئله توافق با ایران ارتباطی به انتخابات در آمریکا دارد؟ گفت: «مسئله سیاست خارجی به‌طور کلی و عادی، اولویت بالایی برای رای‌دهندگان آمریکایی ندارد. جزو اولویت‌های دورقمی است. البته بعضی موضوعات مثل روسیه، چین و اسرائیل مسائل ویژه‌ای هستند. اثرات این مسائل قطعاً از اثر مسئله ایران بیشتر است. مگر اینکه شرایط خاصی مثل خطر جنگ وجود داشته باشد. اما در حال حاضر و در جریان انتخابات ۲۰۲۴ به نظر نمی‌رسد که مسئله سیاست خارجی اولویت رای‌دهندگان آمریکایی باشد. مسئله غزه تاثیر دارد و ممکن است بر جریان چپ آمریکایی که به سیاست‌های بایدن در قبال موضوع غزه معترض هستند، تاثیر بگذارد و آن‌ها را به سمت خود جذب کند. مسئله روسیه و اوکراین که از جمله مسائل اختلاف دو حزب است و چین. این‌ها اولویت‌های بالاتری هستند. اما همچنان مسائل داخلی برای آمریکایی‌ها مهم‌تر است. مسائلی مثل سقط جنین، حمل سلاح، مالیات و دستمزد و مانند آن‌ها. اولویت اصلی و یک تا ۱۰ رای‌دهندگان همیشه داخلی است. مگر اینکه استثنایی وجود داشته باشد و این اولویت‌ها را جابه‌جا کند. در شرایط فعلی مسئله ایران تاثیر خاصی بر انتخابات ندارد مگر اینکه بحث توافق جامعی در میان باشد و یا سیاست‌های ایران تغییر کند که بتواند تاثیری بگذارد. » محبعلی تاکید کرد: «در سیاست هیچ چیز غیرممکن نیست. ما از روی نشانه‌ها صحبت می‌کنیم. دیپلماسی مثل کوه یخ است. یک‌هفتم آن بیرون است و شش هفتم آن زیر آب. شواهد و قرائن نشان‌دهنده تغییر سیاست در ایران و آمریکا نیست

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها