رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 634842

آژانس زیر فشار «تروئیکا» برای صدور قطعنامه علیه تهران

ساعت 24 - به نظر می‌رسد در صورت صدور قطعنامه از سوی «شورای حکام بین‌المللی انرژی اتمی» علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، پاسخ فنی ایران جدی باشد.

 اخیراً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده که «ایران مقداری از ذخایر اورانیوم خود را غنی‌سازی کرده که بیش از ۳۰ برابر حد مقرر در توافقنامه ۲۰۱۵ است». این گزارش ادعایی می‌گوید: «بر اساس برآوردها ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با افزایش ۶۷۵.۸ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم رسیده است».

گزارش آژانس در حالی منتشر شده که نشست فصلی شورای حکام بین‌المللی انرژی اتمی، ۴ روز دیگر یعنی از روز دوشنبه ۱۴ خرداد (۳ ژوئن) تا روز جمعه ۱۸ خرداد (۷ ژوئن) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار خواهد شد.

رسانه‌های غربی پیش از انتشار گزارش آژانس از اختلاف میان آمریکا و سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در آستانه نشست شورای حکام خبر داده‌اند.

در این بین، برخی رسانه‌ها از جمله «وال استریت ژورنال» گزارش‌ها و زمزمه‌هایی درباره برنامه کشورهای اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام منتشر کردند و همچنین مدعی شدند که آمریکا با رویکرد سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه درباره تصویب قطعنامه علیه ایران مخالف است.

همچنین این رسانه غربی اعلام کرده که آمریکا برخلاف دفعات قبلی و فشاری که پیش از هر نشست شورای حکام اعمال می‌داشت، تعدادی دیگر از کشورها را نیز برای رای ممتنع در این نشست تحت فشار قرار داده است.

«وال استریت ژورنال» خاطر نشان کرده که اگر قطعنامه احتمالی شورای حکام به شکست بیانجامد، این یک پیروزی بزرگ برای تهران در عرصه دیپلماسی خواهد بود و نشان‌دهنده فروپاشی اتحاد غربی برای فشار بر ایران است.

عکس‌العمل ایران جدی خواهد بود

آخرین بار سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به‌عنوان اعضای برجام به همراه آمریکا، در آبان‌ماه ۱۴۰۱ علیه ایران قطعنامه‌ای صادر کردند تا تهران را به همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وادارند اما این قطعنامه با واکنش تند ایران مواجه شد و ایران برای اولین‌بار غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم خود در «سایت فردو» را کلید زد و این پاسخی قابل‌پیش‌بینی به تلاش آمریکا و تروئیکای اروپا در شورای حکام جهت افزایش تنش‌ها پیرامون مساله هسته‌ای ایران بود.

پیشتر و در خردادماه سال ۱۴۰۱ هم علیه ایران در شورای حکام قطعنامه صادر شده بود که در آن مقطع ایران در واکنش، فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس را متوقف کرد.

شنیده خبرنگار مهر حاکی از آن است که اگر شورای حکام مجدداً به صدور قطعنامه علیه ایران اقدام کند، تهران نیز حتماً عکس‌العمل نشان خواهد داد و صدور قطعنامه جدید در این شورا هزینه‌های سنگینی را برای صادرکنندگان آن به همراه خواهد داشت.

از سویی تجربه نشان داده که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه قطعنامه‌های آژانس را بدون «پاسخ فنی جدی» باقی نگذاشته و این بار نیز در صورت تکرار اشتباه از سوی طرف‌های غربی، ایران پاسخ لازم را خواهد داد.

سفر گروسی به ایران و توافق بر ادامه اجرای «سند بیانیه مشترک»

اقدامات سیاسی و فشارها از سوی تروئیکای اروپایی در حالی است که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدتی پیش در سفر به اصفهان ضمن دیدار با مقامات ایرانی، از توافق با تهران برای ادامه اجرای سند بیانیه مشترک خبر داد و گفت که «از نظر ما مفاد آن هم‌چنان معتبر است».

گروسی در نشست خبری مشترک با «محمد اسلامی» در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: «پیشنهادی را به ایران دادم که شامل گام‌های عملیاتی است و تیم‌های فنی و کارشناسی ۲ طرف در نشست جداگانه این گام‌های عملیاتی ۲ طرفه را تعریف و تبیین می‌کنند. قصد ما این نیست سند جدیدی را ایجاد کنیم و مبنای ما همان سند مارس سال گذشته است. مهم است که بیانیه مشترک را بدون تغییر ادامه دهیم چون ظرفیت حل مسائل را دارد که به مسائل جاری و حل مسائل پادمانی و گام‌های اضافی توجه دارد و ما امروز در مذاکرات بر برداشتن گام‌های ملموس در این راستا توافق کردیم». مهر

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها