رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 634958

انتخابات ریاست جمهوری و سیاست خارجی

ساعت 24 - برای اینکه ایران زیر بار تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی خم نشود و نیازمند آن است که درهای خود را به روی جمهوریت بگشاید و به قولی میزان را رای ملت قرار دهد؛ نیازمند آن است که با تغییر رویکرد داخلی در برگزاری انتخاباتی آزاد که امکان حضور همه جریان‌های سیاسی را فراهم می‌کند، کشور را در سطح بین‌المللی و اتخاذ تصمیمات جهانی نسبت به آن به نوعی بیمه کند. ا
.

به‌منظور بررسی آثار تهدیدهای بیرونی در تصمیمات حکومت در بازکردن فضای انتخابات، روزنامه هم‌میهن در گفت‌وگو با شماری از سیاستمداران به این مساله پرداخته است

پرسش این بود "از آنجایی که ما با تهدیدهای بیرونی مواجه هستیم، از جمله احتمال بازگشت ترامپ و مسئله ایران با اسرائیل، آیا فکر می‌کنید این تهدیدها تغییری در مدل انتخابات نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ خواهد داشت؟ این تغییرات به کدام سو خواهد بود؟

محمد مهاجری: فضایی که اکنون در داخل کشور و پس از فوت آقای رئیسی ایجاد شده است، جریانی که الان طرفدار دولت است، در واقع جریان افراطی حامی دولت، به‌دنبال این است که برای این انتخابات فضای عقلانی در جامعه شکل نگیرد و انتخابات در یک فضای کاملاً احساسی برگزار شود. این فضای احساسی نیز مبتنی بر همان رای ثابتی است که بخشی از اصولگرایان دارند و به‌دنبال این هستند که رئیس‌جمهوری ولو ضعیف‌تر از رئیس‌جمهور قبلی در چنین شرایطی انتخاب شود و چندان به‌دنبال اینکه فضای جهان چگونه است و در آمریکا اتفاقات خاصی در حال رخ دادن است یا مسئله تقابل ایران و اسرائیل و حتی مسئله تحریم‌ها، بیکاری در کشور، تورم بالا و تولید پایین در کشور، مهم نیست و چندان علاقه‌مند نیستند که این مسائل برای مردم شفاف‌تر شود. چراکه پاسخ به این چالش‌ها و برون‌رفت از آن‌ها مستلزم وجود یک فضای عقلانی در کشور است و از آنجایی که آن‌ها تمایلی ندارند این فضای عقلانی شکل بگیرد، می‌خواهند موضوعات مهم را نادیده بگیرند. برای مثال اصرار دارند که موضوع انتخابات آمریکا و مسائل هسته‌ای ایران قابل حل فرض شود. به همین دلیل تلاش آن‌ها این است که انتخابات ریاست‌جمهوری در یک فضای احساسی برگزار شود و طبیعتاً طرف مقابل نباید اجازه دهد که این اتفاق در فضای سیاسی کشور رخ دهد.

حســین نقاشــی: سیاســــت‌هـا و سیاستگذاری‌های انتخاباتی در ایران کاملاً در اختیار نظام است و به‌طور روشن از طریق نهاد شورای نگهبان اعمال می‌شود. کنشگران سیاسی و فعالان رسانه‌ای نیز طبیعتاً دسترسی برای اینکه تاثیرگذاری موثری در تغییر و تبدیل این سیاستگذاری‌ها داشته باشند، ندارند، بنابراین کاملاً فضای انتخابات و آنچه که در این فرایند رخ می‌دهد به همان شیوه عملکرد و سیاستگذاری و سیاست‌هایی است که تاکنون نظام حکمرانی اعمال کرده و در کشور وجود دارد.

از نظر من هیچ‌گونه تغییر و چشم‌اندازی حتی با لحاظ خطرات احتمالی، از جمله مسئله روی کارآمدن احتمالی مجدد ترامپ و یا مناقشاتی که بین ایران و اسرائیل وجود دارد، از تغییر در این سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌های نظام در این انتخابات مبنی بر اینکه انتخاباتی بازتر، شفاف‌تر و با مشارکت اشخاص و چهره‌های سیاسی و احزاب مخالف و منتقد وضع موجود برگزار شود نمی‌بینم و فکر می‌کنم دست‌فرمان و عملکرد همانی است که در انتخابات مجلس سال 1398، ریاست‌جمهوری سال 1400 و مجلس در سال 1402 اتفاق افتاد و گمان نمی‌کنم تغییری در این سیاست‌ها رخ دهد چراکه نه نشانه‌هایی از این تغییر وجود دارد و نه نشانه‌ای مبنی بر تغییر در سیاست‌گذاری به چشم می‌خورد.  

حمیدرضا ترقی: این تهدیدات همیشه بوده و چیز تازه‌ای نیست. نظام جمهوری اسلامی از استحکام و اقتداری برخوردار است که این متغیر‌های بیرونی هیچ‌گاه موجب تغییرات خاص در مسائل داخلی کشور نشده. موارد اشاره‌شده در سوال هم چیز فوق‌العاده‌ای نیستند.

حمیدرضا ترقی: این تحلیل که خالص‌سازی منشا کاهش مشارکت شده حرفی فاقد منطق است. علل کاهش مشارکت، تزریق ناامیدی به جامعه از طریق برجام و فشار اقتصادی ناشی از ترک فعل‌ها و کوتاهی‌های دولت‌های قبل بوده است

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها