رفتن به محتوا
کد خبر 634974

انواع رزین اپوکسی در وستا شیمی

انواع رزین اپوکسی (Epoxy Resin) در واقع مواد شیمیایی مقاومی هستند که به عنوان چسب و روکش برای سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

این ترکیبات شامل دو مولکول اصلی (یک بخش حاوی Resin و دیگری حاوی‌هاردنر) هستند. به محض ترکیب این دو قسمت، فرایند پلیمریزاسیون آغاز شده و یک ساختار جامد و مقاوم شکل می‌گیرد. Epoxy Resin را با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها می‌توان ماده‌ای با عمر طولانی و مقاوم در برابر شرایط محیطی ناپایدار دانست. در ادامه با سایر خصوصیات رزین اپوکسی و همچنین وستا شیمی به عنوان تولید کننده این محصول آشنا خواهید شد؛ پس با ما همراه باشید.

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی نوعی ماده پلیمری است که خصیصه‌های مکانیکی سطح بالایی دارد. همچنین محصول مورد بحث در برابر شوک، خوردگی، حرارت و مواد شیمیایی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل، این ماده در صنایع مختلف به عنوان چسب و روکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، این نوع محصول شیمیایی برای مواردی که نیاز به مقاومت در برابر فشار، کشش یا خمش است، کاربرد دارد. همچنین Epoxy Resin به دلیل بهره‌مندی از مقاومت بالا در برابر ضربه و خوردگی، گزینه‌ای مناسب برای استفاده در شرایط سخت و محیط‌های صنعتی مختلف است.

رزین اپوکسی مانند چسب کاشی عمل کرده و باعث چسبیدن سطوح مختلف به یکدیگر می‌شود. این ماده به واسطه خواص عایق الکتریکی خوبی که دارد، در حوزه‌های الکتریکی و الکترونیکی نیز به طور گسترده به کار می‌رود. برای مثال این نوع ماده برای پوشش‌دهی بردهای الکترونیکی و جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و غبار به داخل بردها مناسب است. همچنین این محصول، در صنعت خودروسازی به منظور چسباندن قطعات مختلف خودرو مانند درب و پنجره‌ها، چراغ‌ها و داشبورد کاربرد دارد. صنایع هواپیماسازی و ساختمانی نیز از دیگر صنایعی هستند که از Epoxy Resin استفاده می‌کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، Epoxy Resin برای تعمیر اشیاء شکسته مانند لوازم خانگی، اسباب بازی، ساخت انواع چسب کاشی اپوکسی، خمیر بندکشی ضد اسید، درزگیرهای ضد آب و غیره کاربرد دارد. زمینه‌های کاربرد این محصول بسیار گسترده است و در اینجا تنها به ذکر همین موارد بسنده کرده‌ایم.

مقاوم سازی رزین اپوکسی

همانطور که بیان شد، رزین‌ها کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف مانند هواپیماسازی و دفاعی دارند. همچنین این محصول برای تقویت بتن‌های تقویت شده با کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب اپوکسی FRP نیز یکی از انواع رزین‌های اپوکسی است که نقش پررنگی در مقاوم‌سازی ساختمان با الیاف FRP دارد.

محصولات مورد بحث در ویسکوزیته‌های مختلف وجود دارند و هاردنرهای گوناگونی برای آن‌ها در دسترس است. این نوع رزین‌ها از پلی استرهای تجاری و وینیل استرها مقاومت بیشتری دارند؛ به همین دلیل به طور گسترده برای تقویت اولیه سازه‌های بتنی به کار می‌روند. همچنین این مواد شیمیایی مقاومت قلیایی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

در صنعت ساخت‌وساز، انواع رزین اپوکسی به جهت داشتن خصوصیات ویژه و برتری نسبت به سیمان و سایر مصالح ساختمانی در موارد زیر نیز استفاده می‌شوند:

  • آب بند کردن شیارهای سطوح مختلف
  • الحاق بتن تازه به بتن سفت شده
  • وصله زنی و ترمیم ترک‌ها

وستا شیمی تولید کننده رزین اپوکسی

وستا شیمی یکی از شرکت‌های برتر در زمینه تولید مواد شیمیایی ساختمانی در ایران است. این شرکت در طول بیش از 20 سال سابقه موفق خود، محصولات باکیفیت و متنوعی را ارائه داده و توانسته نیازهای صنایع مختلف را به بهترین شکل ممکن برآورده کند. وستا شیمی برای تولید انواع چسب و رزین، ضمن استفاده از باکیفیت‌ترین مواد اولیه از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین تجهیزات بهره می‌برد. این شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی ساختمانی با حضور در بازارهای داخلی و بین‌المللی همواره در تلاش است که سهم خود را در صادرات غیرنفتی ایران افزایش دهد. موارد زیر برخی از تولیدات این شرکت هستند:

  • انواع Epoxy Resin: شفاف، رنگی، قالب‌گیری و کفپوش
  • انواع چسب ساختمانی: چسب کاشی و سرامیک، پودر بندکشی، ملات‌های آماده و پوشش
  • عایق‌ها: عایق‌های رطوبتی، عایق‌های حرارتی و عایق‌های صوتی
  • مواد شیمیایی: روان‌سازها، مواد آب‌بند و افزودنی‌های بتن

هر یک از رزین‌های اپوکسی‌ها ویژگی و کاربردهای خاص خود را دارند که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • رزین اپوکسی شفاف

این محصول در واقع نوعی چسب دو جزئی است که از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل می‌شود. این نوع Epoxy Resin برای ساخت زیورآلات، پوشش‌دهی سطوح و کارهای دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های این ماده می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. قدرت چسبندگی زیاد: این چسب برای چسباندن سطوح مختلف از جمله فلز، پلاستیک، چوب، شیشه و سرامیک کاربرد دارد.
  2. شفافیت زیاد: این محصول بعد از خشک شدن، کاملا شفاف است و هیچ اثری از خود روی سطح باقی نمی‌گذارد.
  3. مقاومت بالا: نوع شفاف ماده مورد بحث در برابر آب، مواد شیمیایی، حلال‌ها و اشعه UV مقاوم است.
  4. عایق الکتریکی: این محصول به دلیل داشتن خاصیت عایق الکتریکی خوب برای اتصال قطعات الکتریکی استفاده می‌شود.
  5. مقاومت حرارتی بالا: این ماده تا دمای 150 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند.
  • رزین اپوکسی رنگی

انواع رزین اپوکسی رنگی همانطور که از نامشان مشخص است در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند. این محصولات را می‌توانید برای ساخت زیورآلات، مجسمه سازی و سایر کارهای هنری استفاده کنید.

  • رزین اپوکسی کفپوش

کفپوش اپوکسی یک پوشش اپوکسی دو جزء است که بیشتر برای پوشش‌دهی سطوح بتنی محیط‌های صنعتی به کار می‌رود. این روکش مایع بدون حلال در ضخامت‌های بالا قابل استفاده است. همچنین از آنجایی که این ماده عایق حرارتی خوبی است، می‌تواند بازتاب نور خورشید را افزایش داده و شار انرژی حرارتی را کمتر کند. بدین ترتیب عمر سیستم پوشش بیشتر شده و تلفات انرژی کاهش می‌یابد. چند نمونه از موارد کاربرد این محصول عبارتند از:

  1. پارکینگ‌ها
  2. پیاده‌روها
  3. ساختمان‌های تجاری
  4. منازل
  5. کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف از جمله کارخانه‌های تولید مواد غذایی و دارویی
  6. سالن‌های ورزشی
  • رزین اپوکسی قالب گیری

این نوع Epoxy Resin برای ساخت قالب‌های سیلیکونی و اورتان مناسب است. در این محصول از هیچ حلال و رقیق‌کننده غیرواکنش‌گرایی استفاده نمی‌شود؛ به همین دلیل ساختار پلیمری آن پس از واکنش ثابت و پایدار باقی می‌ماند. این ویژگی باعث می‌گردد که Resin بعد از سخت شدن دچار تغییرات حجمی و وزنی نشود.

نوع قالب‌گیری Epoxy Resin دارای ویژگی‌های مکانیکی بسیار بالا، امکان کپی‌برداری صددرصد، قابلیت ماشین‌کاری و مقاومت حرارتی بالا است. خصیصه‌های یاد شده این امکان را فراهم کرده‌اند که ماده مورد اشاره برای مدلسازی و کپی‌برداری از قطعات مختلف صنعتی مناسب باشد.

برای سفارش انواع رزین اپوکسی می‌توانید به سایت وستا شیمی مراجعه فرمایید.

 این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها