رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 635053

درخواست گروسی از ایران برای انجام مذاکرات سطح بالا

ساعت 24 - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود در نشست شورای حکام درخواست مجدد از دولت جمهوری اسلامی ایران را برای ادامه گفتگوهای سطح بالا و تبادلات فنی متعاقب نتایج سفرش به تهران تکرار کرد.

به گزارش تسنیم، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از بیانیه خود در آغاز نشست فصلی شورای حکام در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: در رابطه با موضوع برنامه هسته‌ای ایران، آخرین گزارش من در مورد راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد (2015) را در اختیار دارید.

وی در ادامه مدعی شد: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از جمله ذخایر اورانیوم غنی شده تا 60 درصد در حال افزایش است. آژانس تداوم دانش در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و دم، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است. بیش از سه سال از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران می‌گذرد.

گروسی همچنین بدون اشاره به همکاری‌‌ها و توضیحات ایران در خصوص دو مکان باقی‌مانده ادعایی آژانس مدعی شد: شما همچنین گزارش من درباره توافقنامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارید. هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل پادمان باقی‌مانده وجود نداشته است. ایران توضیحات فنی معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده است یا آژانس را از مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است.

براساس بند یک ماده 9 توافقنامه جامع پادمانی، آژانس باید رضایت ایران را برای بازرسان پیشنهادی خود دریافت نماید. همچنین براساس بند دو همان ماده چنانچه ایران چه در زمان پیشنهاد بازرس یا هر زمان دیگری پس از انتخاب یک بازرس با آن مخالف باشد، آژانس باید بازرس یا بازرسین دیگری را به دولت ایران پیشنهاد نماید. براساس بند سه ماده مزبور چنانچه در اثر خودداری مکرر دولت ایران از قبول بازرسین پیشنهادی آژانس، اجرای بازرسی بر طبق موافقتنامه دچار وقفه گردد، این مخالفت باید از طرف مدیرکل آژانس به شورای حکام ارجاع داده شود. با توجه به متن صریح موافقتنامه جامع پادمانی ایران می‌تواند بدون هرگونه توضیحی و در هر زمانی که بازرس یا بازرسینی را فاقد صلاحیت تشخیص داد از پذیرش آن‌ها اجتناب کند و آژانس باید بازرس یا بازرسین دیگری را جایگزین نماید. وی در آخر بیانیه خود درخواست مجدد از دولت جمهوری اسلامی ایران را برای ادامه گفتگوهای سطح بالا و تبادلات فنی متعاقب نتایج سفرش به تهران تکرار کرد و گفت: طی ارتباط با آقای باقری کنی، توافق کردیم تلاش‌های بیشتری را همانطور که در اوایل ماه می‌در تهران مطرح شد، دنبال کنیم.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها