رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 635353

طالبان نشست تهران را تحریم کردند

ساعت 24 - درحالی که طالبان و تهران در روزهای پسین، منافع یکدیگر را هدف قرار داده‌اند، ایران اعلام کرده که دومین دور نشست «گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان» با میزبانی تهران و در مورد «آینده افغانستان»، شنبه ۱۹‬ خرداد/جوزا برگزار می‌شود. مقام‌های طالبان اما می‌گویند که از اشتراک در این نشست، خودداری کرده‌اند.

رسانه‌های ایران به نقل از مقام‌های وزارت خارجه این کشور، گزارش داده‌اند که دومین دور نشست «گروه تماس منطقه‌ای»-که ابتکاری از سوی تهران است- امروز در پایتخت این کشور برگزار می‌شود. خبرگزاری ایرنا در خبری به نقل از سید رسول موسوی، مدیر کل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران، نوشته که «رایزنی نمایندگان ویژه ایران، پاکستان، چین و روسیه در خصوص آینده افغانستان، در دستور کار این نشست قرار دارد. »

درحالی که نخستین دور این نشست در سال ۱۴‬۰۲ در کابل و به میزبانی طالبان برگزار شده بود، این‌بار، اما طالبان می‌گویند که هرچند در این نشست دعوت شده‌اند، اما در آن اشتراک نمی‌کنند. ذاکر جلالی، از مقام‌های وزارت خارجه طالبان در برگه شخصی خود در رسانه اجتماعی ایکس، از چند نامی نشست‌هایی که از سوی کشورهای همسایه افغانستان برگزار می‌شود، انتقاد کرده و مشخصا در مورد نشست تهران، چنین نوشته است:

دوستان ایرانی از آن «گروه تماس منطقه‌ای» نام برده‌اند. نماینده روسیه از این نشست به عنوان «گروه تماس فارمت مسکو» یاد می‌کند. جانب چین که در شورای امنیت سازمان ملل با «گروه بین‌المللی تماس» برای افغانستان مخالفت کرده بود، نشست تهران را فرصتی برای رایزنی تلقی می‌نماید. پاکستان آن را «رایزنی منطقه‌ای» خوانده است.

طالبان درحالی از حضور در این نشست، خودداری کرده‌اند که اخیرا، جنجال‌ها میان طالبان و تهران، یکبار دیگر بالا گرفته و در تازه‌ترین اقدام، طالبان تصمیم گرفته‌اند تا به دلیل «وابستگی سیاسی و غصب زمین» تلویزیون تمدن و حوزه علمیه خاتم‌النبیین در کابل را مسدود کنند. دو نهادی که وابسته به جمهوری اسلامی ایران است. محمد جواد محسنی، مدیر مسئول تلویزیون تمدن، اما در برگه فیسبوک خود، ادعاهای مطرح‌شده از سوی طالبان را رد کرده است.پیش از این اقدام طالبان، تهران از واگذاری کنسولگری افغانستان در مشهد به طالبان، خودداری کرده بود. رادیو فرانسه

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها