رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 635360

مجادلات داخلی تندروهای اصولگرا

ساعت 24 - به نظر می‌رسد که کانال‌های ایتایی که این روزها بستر فعالیت بخشی از جریان تندرو اصولگرا و اقتدارگرا شده است، فعالیت انتخاباتی خود را در همان روزهای ابتدایی درگذشت سیدابراهیم رئیسی آغاز کردند تا جایی که از سوی مخاطبان خود با یک چرایی روبه‌رو بودند و از آن‌ها پرسیده می‌شد که چرا با این سرعت وارد فضای انتخاباتی شده‌اند.
مخالفت با قالیباف

فضایی که در کانال‌های ایتا درباره محمدباقر قالیباف وجود داشت را به سه بخش می‌توان تقسیم کرد. آن‌ها پیش از انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس فعالیت کمی علیه او انجام می‌دادند و البته سعی داشتند اینطور تحلیل کنند که قالیباف در حال رایزنی برای نشاندن گزینه مطلوب خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری است. برای مثال کانال «سدید» در متنی کوتاه نوشته بود: «تیم رسانه‌ای قالیباف در روزهای اخیر برای حضور محمد مخبر تلاش می‌کنند و این شائبه تقویت شده که شاید اطرافیان قالیباف بر گزینه‌ای به نام مخبر اجماع کرده باشند. » همچنین کانالی با نام «خبرگزاری عمار» هم در متنی کوتاه نوشت: «آقای قالیباف زمانی که به ‎چهاردرصدی‌ها حمله می‌کرد اسحاق‎ دور دنیا می‌چرخید و دامادش برای سیسمونی به ترکیه رفته بود. وقتی خانواده را نتوانید به سامان برسانید، مملکت را چه می‌کنید؟» پس از اینکه قالیباف به ریاست مجلس دوازدهم رسید، برای مدتی حمله و نقدها علیه او متوقف شد اما این توقف هم کوتاه‌مدت بود و بعد از ثبت‌نام قالیباف برای انتخابات ریاست‌جمهوری، انتشار متن‌هایی علیه او در فضای مجازی آغاز شد، البته تعداد این متن‌ها کمتر از سایر رقبای احتمالی است. برای نمونه می‌توان به متنی اشاره کرد که کانال «خط ولایت» منتشر کرد و در آن آمده بود: «انتخابات ریاست مجلس گذشت و قالیباف با همه حربه‌های موجود دوباره بر مسند ریاست تکیه زد اما انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری شد و اطرافیان قالیباف در فکر، به نظر من چنانچه قالیباف صندلی بهارستان را بر صندلی پاستور ترجیح دهد بی‌شک، بی‌اخلاق‌ترین نامزد این دوره ریاست‌جمهوری خواهد بود و زیاده‌خواهی وی بر همگان محرز خواهد شد! هرچند رای‌آوری او در تهران مشخص است که اقبال عمومی کمی دارد. » همچنین کانال «ستاد مجازی دکتر جلیلی» نیز در یادداشتی نوشت: «میگن قالیباف هم مثل شهید رئیسی هست که هی جایگاه‌های بالاتری رفت. بزرگوار! هیچ وقت قالیباف رو با آقای رئیسی مقایسه نکنید. شما دیدید ادب و تواضع شهید رئیسی رو در طول این سال‌ها. دیدید خانه محقر مادرش رو. دیدید که فرزندانش از قدرت پدر کوچک‌ترین سوءاستفاده‌ای نکردند. دیدید که شهید رئیسی چقدر اهل تقوا و نورانی بود. آقای رئیسی حداقل ۳ سال توی هر منصبی بودن نه اینکه ۶ روز بعد از ریاست مجلس برن ریاست‌جمهوری! نه این مقایسه‌ها رو نکنید. پاکدستی و ولایتمداری آقای رئیسی زبانزد بود. .. ‌پ.ن: به جز کسب قدرت در این اقدام قالیباف هیچ برداشتی نمی‌شود. » نه به احمدی‌نژاد

از همان روزی که کانال دولت بهار، ویدئویی از محمود احمدی‌نژاد را منتشر کرد که در آن ویدئو، او از «بررسی حضور یا عدم حضور در انتخابات» سخن گفته بود، ایتایی‌ها حمله به رئیس دولت اسبق که البته زمانی برای همین‌ها «معجزه هزاره سوم» بود را آغاز کردند. آن‌ها در متن‌های مشترکی که منتشر کردند، هم سعی در حمله به احمدی‌نژاد داشتند و هم می‌خواستند به موضوع اسرائیل و احمدی‌نژاد اشاره کنند. واکنش به احتمال حضور - در یکی از این موارد که توسط کانال «وقایع انتخاباتی» منتشر شد، آمده بود: «احمدی‌نژاد می‌گوید در حال بررسی شرایط است تا تصمیم بگیرد که در انتخابات، به‌عنوان نامزد ثبت‌نام کند یا خیر؟! باید حافظه تاریخی مردم را تقویت کرد تا مجدداً دچار فریب احمدی‌نژاد نشود. » و یا کانال «تحلیل سیاسی و جنگ نرم» در این ارتباط نوشته بود: «چرا احمدی‌نژاد قصد داره بیاد؟ خودشم خوب می‌دونه که اگه بیاد مجدداً به دلایل قبلی و فعلی، قطعاً ردصلاحیت خواهد شد؛ اما احتمال قوی خواهد آمد که هزینه‌تراشی کند برای نظام و انتخابات!»

در این زمینه، نمونه قابل اشاره دیگر، متن کوتاهی است که کانال «خاکریز انقلاب» منتشر کرده و در آن آمده است: «به هر حال وقتی فهم و درک سیاسی نباشد، بصیرت نباشد، شمشیر را به‌جای اینکه به روی معاویه بکشی، به روی علی خواهی کشید، احمدی‌نژاد و اطرافیان‌اش دقیقاً در حال بازی کردن نقش خوارج هستند، حالا کی و کجا علنی تیغ از نیام بکشند و نهروان درست کنند خدا عالم است!» اسرائیل و احمدی‌نژاد – در این ارتباط هم متن‌هایی در ایتا دست به دست شد، برای مثال کانال «تحلیلی ولایت آخرالزمان» هم در این زمینه نوشته بود: «روزی احمدی‌نژاد در نقطه صفر مرزی اسرائیل صحبت از نابودی کامل اسرائیل می‌کرد ولی امروز درحالی‌که از اقصی نقاط دنیا از کشورهای مسلمان و غیرمسلمان صدای اعتراض مردم بلند شده و آن‌ها را به خیابان‌ها کشانده، آقایون چه شده که مثل کبک سر در برف فرو کرده‌اند و دم بر نمی‌آورند! جا دارد یکی به عجایب ۷ گانه اضافه کنید و من‌بعد عجایب را ۸گانه بخوانید. » در یکی دیگر از این موارد، کانال «بصیرت‌افزایی» یادداشتی طولانی را منتشر کرد که در بخشی از آن نوشته شده بود: «احمدی‌نژادی که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش همواره علیه رژیم صهیونیستی موضع می‌گرفت، حتی حاضر نشده در برابر جنایات اسرائیل در کشتار بیش از ۳۵ هزار فلسطینی موضع‌گیری کند؟! آیا او می‌تواند در مقام ریاست‌جمهوری سیاست دفاع از مظلومان عالم و جبهه مقاومت را در پیش بگیرد؟» 

هم میهن

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها