رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 635379

دو سناریو‌ی پیش‌روی تهران در باره بیانیه اروپایی

ساعت 24 - پس از صدور قطع‌نامه چهارشنبه هفته گذشته نشست فصلی شورای حکام، اکنون توپ در زمین ایران قرار دارد»..اکنون تهران دو راه‌حل پیش‌رو دارد؛ ‌دست به واکنش متقابل بزند‌ یا بر اساس درخواست‌ها و انتظارات مندرج در مفاد قطع‌نامه عمل کرده و به سمت همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گام بردارد». به باور این تحلیلگر، «اتخاذ هر‌کدام از این راهکارها، آثار و تبعات خود را به دنبال خواهد داشت.

اگر تهران مانند ادوار گذشته و در واکنش به صدور قطع‌نامه شورای حکام، نهایتا کاهش همکاری با آژانس یا افزایش فعالیت‌های هسته‌ای را در دستور کار قرار دهد، بی‌شک این گام در گزارش بعدی رافائل گروسی انعکاس پیدا خواهد کرد» که «می‌تواند زمینه و بستر برای صدور قطع‌نامه شدیداللحن غرب در نشست آتی و حتی احتمال ارجاع پرونده به شورای امنیت را فراهم کند»اگر سناریوی دوم (همکاری با آژانس)، محوریت کار تهران باشد، علاوه بر تنش‌زدایی می‌تواند مذاکرات چراغ‌خاموش و پشت پرده فعلی تهران-‌‌واشنگتن در مسقط را هم به نتیجه برساند». باید منتظر ماند و دید که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و همچنین ایالات متحده آمریکا به روی کار آمدن چه دولت‌هایی منجر خواهد شد‌‌». به معنای آن نیست که مذاکرات کنونی مسقط در دولت‌های آتی تهران و اشنگتن می‌تواند به احیای برجام ختم شود»؛ چون آنچه در بیانیه مشترک ایران، روسیه و چین در نشست فصلی شورای حکام به‌عنوان تلاش برای احیای برجام به‌مثابه راه‌حل عبور از شرایط کنونی مطرح شده است، انطباقی با واقعیت ندارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۷ خرداد در پاسخ به پرسشی در‌خصوص بیانیه روسیه، چین و ایران و درخواست آن‌ها از کشور‌های غربی برای احیای برجام عنوان کرد: «ما همچنان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نگرانی جدی داریم و این نگرانی را در رای به قطع‌نامه روز گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی هسته‌ای اعلام کردیم». میلر با اشاره به قطع‌نامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران متذکر شد: ‌«ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای دستیابی به راه‌حلی در قبال تهران ادامه می‌دهد». پیش‌تر لورا هولگیت، نماینده آمریکا در آژانس نیز «اظهارات تهران مبنی بر ممانعت واشنگتن از بازگشت ایران به تعهدات برجامی را رد کرد» و گفت: «در سال ۲۰۲۲ قراردادهای قابل اجرائی روی میز بود که ایران آن‌ها را با خواسته‌های غیرقابل قبول پاسخ داد. دیپلماسی ایرانی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها