رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 635398

فرمول محاسبه مالیات چیست و چگونه به دست می آید

مالیات، تکلیفی قانونی است که کلیه افراد دارای شغل در ایران باید آن را پرداخت نمایند. البته لازم است اشاره کنیم کلیه کسانی که در ایران و یا خارج از ایران کسب و کاری را راه‌اندازی نموده‌اند باید مالیات پرداخت کنند.

سایر افراد حقوق بگیر از میزان درآمدی که دارند، مالیاتشان کسر شده و کارفرما باید آن مقدار را به حساب خزانه داری دولت واریز نماید. اما محاسبه مالیات برای افراد با سطوح درامدی مختلف متفاوت است. همچنین برخی مشاغل مالیات کمتری می پردازند و تعدادی مشاغل خاص از پرداخت مالیات معاف هستند.

hesabandish.com

چگونه مالیات خود را محاسبه کنیم

برای محاسبه مالیات ابتدا باید وضعیت دقیقی از میزان درآمد واقعی خود را بدست آورید. دقت کنید منظور ما از درآمد میزان فروش نیست. بلکه عددی است که پس از کسر هزینه‌ها بدست می آید. بعد از اینکه رقم مورد نظر در طول یک سال به دست آمد، حالا شما با توجه به آن عدد می‌توانید میزان مالیات دقیق را بر حسب سطح بدست آورید.

این رویه برای کسب و کارهای حقوقی گروه یک مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. برای سایر سطوح با استفاده از روش ضریب مالیاتی کار محاسبات انجام می‌شود.

 

hesabandish.com

از یک شرکت حسابداری کمک بگیرید

شرکت حسابداری مورد تائید سازمان امور مالیاتی کشور با مجوزهای معتبر از نهادهای مربوطه اقدام به محاسبه مالیات و انجام خدمات حسابداری می‌نمایند.

تصمیم گیری در خصوص میزان مالیات تعیین شده بر حسب درآمد با توجه به بررسی دفاتر حسابداری صورت می پذیرد. در دفاتر حسابداری که هر ساله در آن اطلاعاتی درج می‌گردد، می‌توان هزینه‌ها را استخراج نمود.

در حال حاضر بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دارای نرم افزار حسابداری هستند که این نرم افزارها اطلاعات جامعی از صورت‌های مالی به ما ارائه خواهد داد.

نرم افزار حسابداری داشته باشید

اگر تا به الان موفق نشده اید که نرم افزار حسابداری نصب کنید، نگران نباشید چرا که این کار توسط کارشناسان حسابداری شرکت خدمات حسابداری حساب اندیش ایرانیان قابل اجراست.

در حال حاضر نرم افزارهای حسابداری مختلفی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما شما باید بروزترین نرم افزار که دارای سرعت بالایی در پردازش اطلاعات بوده را انتخاب کنید. همچنین این نرم افزارها باید بتوانند قابلیت اتصال به سامانه مودیان را دارا باشند. با مشاوره از کارشناسان مجرب مالیاتی نگرانی از بابت یادگیری نداشته باشید. چرا که ما به شما آموزش خواهیم داد.

نیروی حسابدار متخصص بگیرید

در حال حاضر بسیاری از کسب و کارهای خرد دارای حسابدار متخصص نیستند. به دلیل اینکه برایشان مقرون به صرفه نیست که نیروی تمام وقت استخدام کنند.

اما راه چاره‌ای برای این دست افراد وجود دارد و آن بهره مندی از حسابدار پاره وقت جهت بررسی انواع صورت‌های مالی و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی است.

شما به عنوان یک مالک کسب و کار می‌توانید برای تکالیفی همچون:

  • ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل حقیقی و حقوقی
  • ارسال صورت معاملات فصلی
  • ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی و مالیات کارکنان شرکت‌های دولتی و خصوصی در سامانه مخصوص حقوق سازمان امور مالیاتی کشور

تمامی موارد ذکر شده توسط حسابدار پاره وقت شرکت خدمات حسابداری قابل انجام است. نکته‌ای که باید در این خصوص اشاره کرد این بوده که اگر در سال 1403 حقوق کارکنان از 12 میلیون تومان کمتر باشد، مالیات بر حقوق کارکنان به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت. برای حقوق 12 میلیون به بالا روش محاسبه به صورت پلکانی خواهد بود. به عبارت دیگر هر سطحی باید ما به التفاوت سطح ما قبل خود را نیز پرداخت نماید و در این شرایط عدالت رعایت می‌شود.

گزارشات حسابداری شفاف داشته باشید

برای محاسبه دقیق مالیات قابل پرداخت شما باید صورت‌های مالی کاملا شفاف و بدون ابهام داشته باشید.

کلیه فاکتورها، اقلام خرید و فروش باید در دفاتر حسابداری و سیستم حسابداری که در محل کار خود دارید ثبت گردد.

هرگونه تراکنش مشکوک می‌تواند در میزان مالیات تعیین شده تاثیراتی را بر جای بگذارد.

به طور مثال افزایش بیشتر هزینه‌ها به منظور کم کردن مالیات، عواقب بدی دارد و ممیز مالیاتی قطعا متوجه خواهد شد. به همین منظور ممکن است جریمه شوید.

گزارشات حسابداری یا همان پلمپ دفاتر قانونی برای مشاغل گروه اول الزامی است. گروه دوم و سوم نیازی به ارائه دفاتر حسابداری ندارند مگر در شرایط خاص و یا زمانی که بخواهند نسبت به مالیات تعیین شده اعتراض کنند.

اما مشاغل حقوقی حتما باید دفاتر حسابداری داشته باشند و گزارش‌های مالی کاملا شفافی را ارائه دهند.

در صورتی که سال اول فعالیتتان است، حتما باید اظهارنامه ارسال کنید. در صورت معاف بودن نیز باید این کار انجام شود. مشاغل بند ل ماده 139 نیز مکلف به ارسال اظهارنامه مالیاتی مشاغل می‌باشند.

hesabandish.com

به موقع اظهارنامه ارسال کنید

برای بهره مندی از انواع تشویق‌های مالیاتی لازم است اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر ارسال کنید.

برای مشاغل حقیقی از تاریخ یکم تا سی و یکم تیر ماه مهات ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد تعیین شده است.

برای مشاغل حقوقی نیز مدت زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی تاریه یکم الی سی و یکم تیر ماه مشخص گردیده است. البته برای ارسال اظهارنامه اصلاحی نیز این زمان بیشتر خواهد شد.

ارسال اظهارنامه در خارج از زمانی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین نموده است برای افراد جریمه در پی خواهد داشت و از مشوق‌های مالیاتی بهره مند نخواهند شد.

برای سامانه مودیان مشاوره بگیرید

ارسال اظهارنامه مالیاتی به صورت خود اظهاری در سامانه my.tax.gov.ir امکان پذیر است. لازمه ورود به سامانه داشتن کد مالیاتی است. هر شخصی که قصد دارد در ایران کسب و کاری راه‌اندازی کند، باید تا حداکثر 4 ماه پس از اخذ مجوز، خود را به نزدیک ترین اداره مالیاتی معرفی نماید و تشکیل پرونده دهد.

مشمولان تبصره ماده 100 نیز باید از طریق سامانه مودیان اقدام به ارسال اظهارنامه نمایند. در این سامانه می‌توانید سوابق مالیات سال‌های قبل خود را مشاهده نموده و یا حتی میزان مالیات تعیین شده برای یک سال خود را به صورت اقساطی پرداخت نمایید. این کار موجب تسریع در روند پرداخت مالیات خواهد شد.

از مشاوره مالیاتی حساب اندیش کمک بگیرید

همانطور که در بالا اشاره کردیم افراد باید بر اساس میزان درآمد بدست آمده خود در طول یک سال مالیات دهند. فرمول محاسبه مالیات برای اشخاص حقوقی بدین صورت است که ابتدا میزان وجوه دریافتی را از هزینه‌ها کسر می‌کنیم تا درآمد دقیق بدست آید. حالا این عدد را از مقدار معافیت مالیاتی سالیانه کم می‌کنیم. عدد بدست آمده بر اساس مقدار در یکی از درصد‌های 15،20 و 25 درصد ضرب خواهد شد.

روش دوم محاسبه بر اساس ضریب مالیاتی است. در این روش مودی میزان فروش خود را اظهار نموده و سیستم به صورت خودکار برای وی هزینه‌هایش را محاسبه خواهد کرد. به عبارت دیگر عدد اظهار شده در ضریب مالیاتی که برای هر شغلی متفاوت است ضرب خواهد شد و سپس از میزان معافیت مالیاتی سالیانه کسر می‌شود و عدد بدست آمده در یکی از درصد‌های 15،20 و 25 درصد ضرب خواهد شد.

کلیه مشاوران مالیاتی شرکت خدمات حسابداری و مالیاتی حساب اندیش ایرانیان با آگاهی کامل از قوانین حسابداری و مالیاتی کار ارسال اظهارنامه مالیاتی و شیوه محاسبه مالیات شما را قبل از اعلام به سامانه مودیان انجام خواهند داد. توصیه می‌کنیم این کار را به کافی نت ها نسپارید و به مراجع معتبر اعتماد کنید.

منبع : موسسه حسابداری حساب اندیش | hesabandish.com

 این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها