رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 635599

رییس جمهوری شغل است یا رسالت سیاسی

ساعت 24 - حقیقت این است که رییس‌جمهور، نخست‌وزیر‌، رییس دولت یا رییس قوه مجریه در کشورهای دارای نهادهای دموکراتیک یک شغل به حساب می‌آید و البته بالاترین شغل سیاسی است که در جامعه‌ها پدیدار شده است. شغل ریاست‌جمهوری به دلیل اهمیتی که دارد و نیز به دلیل مطلوبیت بالایی که دارد و موقعیت‌هایی که یک رییس‌جمهور یا نخست‌وزیر در آینده پیدا می‌کند، چرا شغل ریاست‌جمهوری طرفدار دارد؟

در دنیای امروز و با گسترش شبکه‌های اجتماعی و نیز با توسعه اطلاع‌رسانی و سیاست‌های عریان در رقابت‌ها که همه زندگی داوطلبان را پیش چشم شهروندان قرار می‌دهد از حالت تک‌نفره و حتی چند نفره بیرون شده و به یک سازمان چابک و چالاک نیاز دارد که در غرب به اسم حزب مشهور شده است.

در غرب این حزب است که همانند یک شرکت بزرگ در مناقصه یا مزایده شرکت کرده و با دیگر حزب‌ها نبرد می‌کند. در سمت تقاضا نیز وضعیت ساده نیست. در سمت تقاضای منصب رییس‌جمهوری، گروه‌های گوناگون اجتماعی و سیاسی هستند که آن‌ها نیز به صورت فردی یا گروهی دنبال حد‌اکثر کردن منافع خود هستند.

احزاب در رقابت برای به دست گرفتن نهاد دولت از همه نیروهای قانونی بهره می‌گیرند و آن‌هایی شناخته‌تر و آزمایش پس داده هستند که نیروهای ورزیده و نامدار خود را به میدان رقابت می‌فرستند‌، شاخه‌های گوناگون تاسیس کرده و هواداران وفادار برای خود دست‌وپا کرده‌اند.

در میان کادرهای خود نیرومندترین کادر ورزیده و نامدار و دارای مقبولیت اجتماعی را به‌عنوان متقاضی منصب ریاست‌جمهوری به شهروندان معرفی می‌کنند. در دوره‌های اخیر کمتر دیده شده است فردی که کارنامه‌ای قابل اعتنا ندارد و در هیچ حزب و گروه سیاسی عضو نیست هوس کند که در این بازار حاضر شود.

اینگونه افراد که علاقه‌مندند بالاترین منصب و شغل را به دست آورند کارآموزی می‌کنند و پله‌پله بالا می‌آیند. در سمت تقاضای بازار ریاست‌جمهوری نیز گروه‌های اجتماعی با هوشیاری و زیرکی تمام کسانی را برمی‌گزینند که در جریان فعالیت خود پس از انتخابات بیشترین منفعت را به آن‌ها برسانند.

در چنین وضعی است که احزاب برای به دست آوردن این شغل از طرف یکی از اعضای خود از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده و واجدان شرایط رای دادن را با برنامه‌های فرد موردنظر خود از راه‌های گوناگون آشنا می‌کنند. به‌طور مثال اکنون بیش از چند ماه است که متقاضیان شغل ریاست‌جمهوری در آمریکا از طرف احزاب شناسنامه‌دار این کشور معرفی شده و همه اطلاعات زشت و زیبای کار و زندگی این متقاضیان در یک فضای شفاف در دسترس واجدان شرایط رای دادن قرار گرفته است.

در آمریکا رقبا از هر ترفند قانونی برای شناساندن نقاط ضعف رقیب و برجسته کردن توانایی‌های خود استفاده می‌کنند. ورود افراد بدون توانایی‌های کافی و ناشناس به این بازار در کشورهای گوناگون سخت و دشوار شده است. بازار سیاست در ایران به ویژه بازار ریاست‌جمهوری متاسفانه به دلایل گوناگون در هر دوره به لحاظ شفافیت پسرفت دارد. شرایط این بازار ‌به‌گونه‌ای شده است که طیف‌های پرشماری از دو جناح خواستار به دست آوردن این مقام شدند و حالا نیز رقبای نهایی در میدان حاضرند. سمت تقاضای ریاست‌جمهوری در ایران که دو بخش مهم دارد حالا باید نشان دهند کدام نیروی سیاسی منافع آن‌ها را حد‌اکثر می‌کند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها