رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 635659

پوتین نگران تغییر ریل سیاست خارجی تهران

ساعت 24 - به نظر می‌رسد در مجموع گفته‌های مقامات ایران و روس نوعی تناقض دیده می‌شود، کما اینکه در یک سو لاوروف و کابلوف بر توقف مذاکرات موافقت‌نامه راهبردی ایران و روسیه اذعان دارند، اما در سوی دیگر دیمیتری پسکوف از تداوم مذاکرات خبر می‌دهد.

در مقابل سفیر ایران، ذیل یک موضع‌گیری توییتری، کل خبر توقف مذاکرات را نادرست می‌داند ولی در گفت‌وگویی، صرفا توقف مذاکرات از جانب ایران را تکذیب می‌کند. این تناقض‌گویی‌های تهران و مسکو از منظر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به معنای آن است که «دو طرف (ایران و روسیه) به دنبال آن هستند که توپ توقف مذاکرات موافقت‌نامه را به زمین یکدیگر بیندازند». هرچند مفسر ارشد حوزه بین‌الملل باور دارد که «با نگاهی به گذشته روابط روسیه و ایران و نگاهی که مسکو دارد، عملا تناقصی برای کرملین مطرح نیست، بلکه روس‌ها عملا با توقف مذاکرات به دنبال تحقق اهدافشان در قبال ایران هستند».

با چنین قرائتی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در ادامه گپ و گفت خود با «شرق» به تشریح دلایل و اهداف روسیه از توقف مذاکرات با ایران می‌پردازد. ‌به گفته این تحلیلگر ارشد حوزه بین‌الملل، «محوری‌ترین دلیل توقف این مذاکرات از جانب روسیه پدیدآمدن نگرانی بابت آینده انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است». به دنبال نگرانی روس‌ها، فلاحت‌پیشه تصریح می‌کند که «پوتین سعی دارد با توقف مذاکرات نوعی پالس منفی به تهران مخابره کند که نباید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به تغییر ریل سیاست خارجی در قبال روسیه ختم شود». به گفته این نماینده ادوار مجلس، «پوتین در بحبوحه جنگ اوکراین بیم آن را دارد که با روی کار آمدن فردی مانند مسعود پزشکیان، ریل‌گذاری سیاست خارجی مجددا تغییر پیدا کند».

فلاحت‌پیشه به بخشی از توییت اخیر خود اشاره دارد و یادآور می‌شود «روس‌ها به‌واسطه مناسبات یک‌جانبه‌ای که تهران با روسیه برای خود تعریف کرده است و همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی خود را در سبد پوتین گذاشته است که اوج آن از منظر این استاد دانشگاه، به فداشدن احیای برجام به جنگ اوکراین بازمی‌گردد، کرملین این گستاخی را پیدا کرده است که با این هشدار خود به تهران، ذیل توقف مذاکرات راهبردی با ایران و موکول‌شدن آن به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سعی دارد بر انتخابات ایران اثرگذار باشد و نهایتا یکی از چهار کاندیدای اصولگرای رادیکالی که بانی وضع موجود و از پیش برندگان سیاست نگاه به شرق هستند، روی کار بیاید».

فلاحت‌پیشه موید ارزیابی و تحلیل خود را اظهارنظر روس‌ها پس از تکذیبیه تهران می‌داند که رسما عنوان کردند «زمانبندی روند مذاکرات برای تصویب توافق‌نامه راهبردی با ایران تغییر پیدا کرده است و به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران موکول می‌شود». به همین دلیل نماینده ادوار مجلس مجددا بر گفته خود تاکید دارد که‌ «پوتین با این توقف مذاکرات سعی دارد بر عزل و نصب‌ها و نتایج انتخابات ایران اثر مستقیم بگذارد»‌؛ امری که از دید این نماینده ادوار مجلس، «به دلیل وادادگی در سیاست خارجی، اکنون کرملین در تلاش است تا هرگونه تغییر سیاسی در تهران به تحقق منافع و اهداف روسیه منجر شود».

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها