رفتن به محتوا
کد خبر 635798

درباره بی دانشی مشاور اقتصادی قالیباف

ساعت 24 - ادعای عجیب مشاور محمدباقر قالیباف در شرایطی منعکس شد که بسیاری از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به فضای ناامن سرمایه‌گذاری در کشور، رانت و فساد، مقررات دست‌وپاگیر و امضاهای طلایی، نوسانات مدام نرخ ارز، تحریم و ده‌ها مشکل ریز و درشت صاحبان کسب‌و‌کار اشاره کردند و خطاب به او نوشتند که مسئله شعور و عرضه نیست بلکه بستر سرمایه‌گذاری در کشور فراهم نیست.

سیاح که پیش از جریان تبلیغات انتخاباتی در مصاحبه‌های متعددی خودش را داعیه‌دار مبارزه با رانت و امضاهای طلایی نشان می‌داد، در شب میزگرد هم به این موضوع اشاره کرد. او داشتن تحریم داخلی را عاملی معرفی کرد که مانع سرمایه‌گذاری آسان در کشور و در اصل چوب لای چرخ تولید است. او گفت: «ما به همت قانونی که در مجلس قبل گذاشته شد که صدور مجوز را تسهیل کنیم، تسهیل صدور مجوز اواخر آن است اما به پوسته سخت آن رسیده است. سه نوع مجوز، مجوز خانگی، مجوز صنفی و مجوز دستگاهی داریم. مجوز خانگی را تمام کردیم، شهید رئیسی تمام کردند، چون رانت در آن نیست آسان بود و تمام شد، مجوز صنفی سخت بود، امضای طلایی در آن بود اما خود اتحادیه‌های صنفی کمک کردند. کمی سخت بود جنگ لازم داشت، اما تمام شد. هم‌زمان از اوایل ۱۴۰۱ شروع به مجوز‌های دستگاهی کردیم. شرایط مجوزها را بگویید استعلام را بگویید آسان‌ها را دادند منظورم از آسان آن‌هایی بود که در آن رانت وجود نداشت مردم هم رفتند گرفتند، از ۴۲۰۰ کسب‌وکاری که وجود داشت ۸۰ درصد آن حل شده است اما مجوزهایی که در آن رانت وجود دارد، مثل مجوز تجارت خارجی نیامدند برای آن جنگیدیم، اینها امضای طلایی است که مستحضرید میلیاردها در آن جابه‌جا می‌شود. خدا رحمت کند شهید رئیسی خیلی زحمت کشید. ادامه این کار شکستن این پوسته سخت مرد جنگی می‌خواهد. بدون جنگ نمی‌شود اگر این کار را تمام نکنیم، کل طرح شکست می‌خورد».

بررسی چند شاخص عمده نشان می‌دهد برخی مشاوران اقتصادی آقای قالیباف تا چه‌اندازه چشم روی واقعیات موجود بسته‌اند و مشکلات موجود سر راه اشتغال کشور را به شعور و عرضه افراد تقلیل داده‌اند. این در حالی است که گزارش‌های آماری موجود حاکی از فرار گسترده سرمایه، کاهش هم‌زمان قدرت خرید افراد و بی‌کاری توامان و درک عمومی از فساد دستگاه‌های اداری است که می‌تواند فضای اشتغال را دچار گرفتاری‌های متعدد و رانت و امتیاز کند. علاوه بر این مسائل باید گرفتاری‌های تحریم را به مشکلات عدیده فضای کسب‌وکار کشور اضافه کرد.

میزان درک مشاور محمدباقر قالیباف از بازار کار کشور و فضای تولید در شرایطی است که این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پیش از این و در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۶ ادعا کرده بود که می‌خواهد صدای 96درصدی‌ها باشد. یعنی همان مردمی که به تعبیر او مقابل سرمایه‌سالاران قرار دارند؛ همان کسانی که به قول خودش پول دارند، قدرت دارند، رسانه دارند و به‌راحتی می‌توانند هر مانعی بر سر راه‌شان را تخریب کنند، فریب دهند و مرتبا گوی قدرت و ثروت را در میان خود بچرخانند اما آیا کسانی که مشاور او ادعا می‌کند نباید علاف ۲۰، ۳۰ میلیون تومان حقوق باشند تنها با بیزینس‌پلن می‌توانند در این بستر اقتصادی رشد کنند یا آنچه که موجب انباشت ثروت در دست عده‌ای معدود شده، رانت‌ها و امتیارات ویژه بوده است؟

روزنامه شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها