رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 635842

توصییه ها و گلایه های بخش خصوصی به یک کاندیدا

ساعت 24 - اتاق ایران در سلسله نشست‌های آشنایی با برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، میزبان نامزدها خواهد بود و در دومین نشست، مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع هیات رئیسه اتاق ایران و فعالان بخش خصوصی حضور پیدا کرد و به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداخت.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در این نشست به مجموعه انتظارات بخش خصوصی از دولت آینده در راستای بهبود وضعیت اقتصادی، اشاره و تصریح کرد: اقتصاد ایران چندین سال است که با تورم ۴۵ درصدی، نرخ بهره بالای ۳۶ درصد که کمر فعالان اقتصادی را شکسته است، مواجهه بوده و با نوسانات شدید نرخ ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در همین شرایط، فعالان اقتصادی قادر به برنامه‌ریزی نیستند و برای همین با وضعیت سختی حرکت می‌کنند.

او ادامه داد: ناترازی در انرژی صنعت و تولید را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده سطح سرمایه‌گذاری کاهش یابد. در برخی مطالعات مشخص شده است کارخانه‌های فعال دچار افت تولید و درنهایت تعطیلی شدند. درواقع باید اذعان داشت اقداماتی را انجام دادیم که تولید به چالش کشیده شده است. درواقع با سیاست‌های غیرکارشناسی اقتصاد خود را تضعیف کردیم.

او با بیان اینکه رغبت به سرمایه‌گذاری ازدست‌رفته است، افزود: در تمام برنامه‌های اقتصادی دنیا، یک واحد تولیدی تسهیلاتی را از بانک می‌گیرد و باید ظرف ۴ سال این منابع را تسویه کند؛ اما در ایران وضعیت متفاوت بوده و واحدها برای سال‌ها با بهره‌های بانکی بالا دست‌به‌گریبان هستند.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران، بخش خصوصی می‌خواهد بداند که دولت چهاردهم در صورت حضور شما چگونه مشکلات بیمه‌ای، بانکی، مالیاتی و … را برطرف می‌کند.

سرمایه اجتماعی تقویت شود

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: در سال‌های اخیر، سرمایه اجتماعی در کشور به دلایل مختلف تضعیف شده و این مسئله باعث شده که دولت‌ها در انجام اصلاحات مورد نیاز، محافظه‌کارانه رفتار کنند.

کاشفی ادامه داد: مثلاً در حوزه حامل‌های انرژی کشور وضعیت نامناسبی دارد؛ اما دولت‌ها نمی‌توانند این تصمیمات کارشناسی شده را اجرا کند. یا در حوزه مبارزه با فساد نهادینه شده، قوانین وضع شده اجرا نمی‌شود. در حوزه روابط خارجی هم وضعیت این‌گونه است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران اظهار کرد: در حوزه سیاست‌گذاری لازم است دولت‌ها در بستر سرمایه اجتماعی بالا به تصمیمات خود عمل کنند و مردم هم با این تصمیم‌ها همراهی کنند. برای همین لازم است برای اجرای سیاست‌های کارشناسی شده در حوزه‌های مختلف، سرمایه اجتماعی تقویت شود.

نهاد تنظیم‌گر در حوزه انرژی را فعال کنیم

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز در این نشست با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی نهاد تنظیم‌گر در حوزه انرژی، گفت: در دولت سیزدهم وعده داده شد تا این نهاد شکل بگیرد و فعالیت کند؛ اما نشد.

او تاکید کرد: درصورتی‌که رئیس‌جمهور شدید، قبل از اتمام سال ۱۴۰۳، این نهاد را شکل دهید تا چالش‌های مترتب بر حوزه نفت، گاز، برق، بازیافت و … برطرف شود.

دولت شما چه برنامه‌ای برای عبور از ناترازی انرژی دارد؟

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با اشاره به انتظارات بخش خصوصی از دولت چهاردهم بیان کرد: ازآنجاکه یکی از مسائل اصلی ما موضوع اصلاح ساختار اقتصاد کشور و تبیین جایگاه دولت، مشارکت مردم و بخش خصوصی در این زیست‌بوم است، یکی از سوالات اصلی ما این است که دولت شما چه نگاهی به این امر دارد.

او با اشاره به تبعات منفی اقتصاد تکلیفی و قیمت‌گذاری دستوری برای بخش خصوصی، گفت: ما می‌خواهیم بدانیم جایگاه بانک مرکزی در حوزه پولی و مالی کشور در دولت شما کجاست. وزرای اقتصادی دولت شما ازجمله وزرای صمت و اقتصاد چه کسانی هستند و آیا ارتباط نزدیک با بخش خصوصی خواهند داشت؟ انتظار ما این است که پیش از تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، نظرات بخش خصوصی از سوی دولتمردان شما اخذ شود.

باقری به چالش جذب سرمایه برای توسعه زیرساخت‌های کشور اشاره کرد و افزود: یکی از آثار این امر در ناترازی انرژی خود را نشان می‌دهد. کمبود منابع موجب شده تا زیرساخت‌ها از نیازهای ما عقب بماند. برنامه شما برای هدایت نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید چیست و نقش بازار سرمایه در تامین مالی در دولت شما چه خواهد بود. چه برنامه مشخصی برای عبور از مشکل ناترازی انرژی در برنامه‌های شما دیده شده است.

فرصت زیادی برای مدیریت و حل ابرچالش آب وجود ندارد

در ادامه نشست، عباس کشاورز، معاون مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، با بیان اینکه موضوع آب به یک ابرچالش جدی برای کشور بدل شده است، گفت: مطالعات ما در 10 سال گذشته نشان می‌دهد فرصت مدیریت و حل این ابرچالش بسیار محدود است. برنامه شما برای حل این موضوع چیست. ناترازی افت و یا اضافه برداشت منابع آب‌های زیرزمینی و فرونشست‌ها کشور و فضای کسب‌وکار را تهدید می‌کند.

او با بیان اینکه آب دارای تعارض منافع جدی است، افزود: بخش آب مشارکت بخش خصوصی در خود را نمی‌پذیرد. متاسفانه برخی از اسناد قانونی آب به دلیل همین تعارضات منافع سال‌هاست که فراموش شده‌اند. معاون مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، با اشاره به مشکلات فضای تولید بخش کشاورزی، گفت: برنامه شما برای رفع انحصار تولیدات کشاورزی چیست. تولید بخش کشاورزی از انحصار منابع و سرمایه و مدیریت و تجارت رنج می‌برد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها