رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 635882

شی: به تایوان حمله نمی کنم

ساعت شی جین پینگ، آمریکا را به تلاش در جهت به اشتباه‌انداختن چین برای انجام حمله به تایوان متهم کرد و گفت که کشورش در این دام نمی‌افتد.
روزنامه فایننشال تایمز ضمن اعلام این مطلب در گزارشی یادآور شد که رهبر چین این اتهام را آوریل سال گذشته در دیدار با اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا مطرح کرده بوده است.
یک منبع آگاه به فایننشال تایمز گفته است که شی همان موقع مسئولان کشورش را نسبت به این هشدار آگاه کرده اما برای نخستین بار، در دیدارِ رئیس کمیسیون اروپا آن را با یک رهبر خارجی در میان گذاشته بود.

طبق بیانیه مطبوعاتی که همزمان با آن نشست منتشر شد، شی در دیدار با اورزولا فن در لاین، گفته بود که تایوان در بطن و کانون اصلی منافع کشورش قرار دارد.

وی در همین راستا تاکید کرده بود: «اگر کسی انتظار داشته باشد که چین در خصوص تایوان سازش و عقب‌ نشینی کند، خوابی بیهوده دیده و به پای خود شلیک کرده است.»

به گزارش فایننشال تایمز، اتهاماتی که شی جین پینگ، رهبر چین علیه آمریکا مطرح کرده بود در بیانیه مطبوعاتی یاد شده منعکس نشد.

ایالات متحده برای چندین دهه‌ است که سیاست راهبردی «ابهام‌آمیزی» را در قبال تایوان در پیش گرفته است.

آمریکا به رغم آنکه خود را به‌عنوان ثابت قدم ترین متحد تایوان معرفی می‌کند، اما در عین حال از بیان صریح این موضوع که آیا در صورت حمله چین به تایوان به این کشور کمک خواهد کرد یا خیر؟ طفره می‌رود.

با این حال، به نظر می‌رسد که رویکرد واشنگتن در این خصوص نسبت به گذشته در حال تغییر است؛ گراهام تامسون، تحلیلگر گروه اوراسیا به بیزینس اینسایدر گفته است: «کنگره آمریکا نسبت به چند سال گذشته، از تایوان حمایت آشکار بیشتری می‌کند. »

ماه گذشته، تنها چند روز پس از انجام رزمایش‌های نظامی چین در اطراف جزیره تایوان، یک هیئت از اعضای کنگره آمریکا با مقامات ارشد تایوانی دیدار و در خصوص روابط دوجانبه با آن‌ها گفتگو کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در جریان این دیدار، اندی بار، نماینده و رئیس گروه دوستی تایوان در کنگره گفته بود که نباید در خصوص عزم آمریکا برای حفظ وضعیت موجود و بقای صلح در تنگه تایوان، «شک» و «تردیدی» وجود داشته باشد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده بارها گفته است که کشورش در صورت هر تهدیدی از تایوان دفاع خواهد کرد.

کری براون، مدیر موسسه «لایو چین» در کالج سلطنتی لندن، به بیزینس اینسایدر گفت که اتهامات مطرح از سوی شی نشانه‌ای بر این موضوع است که چین از رویکرد «تهاجمی‌ اخیر» آمریکا «واقعاً شگفت‌زده» و «شوکه» شده است.

آقای براون می‌افزاید: افراد سرشناس زیادی اکنون در ایالات متحده وجود دارند که در خصوص تایوان صحبت می‌کنند، لحن صحبت‌ها به گونه‌ای است که گویا آسخن از اوکراین جدیدی در میان است؛ برخی از این شخصیت‌ها حتی می‌گویند که تایوان باید به رسمیت شناخته شود. »مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحد در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از جمله افرادی هستند که چنین اقدامی را خواستارند.

کری براون می‌گوید که این برای چین مشکل ایجاد می‌کند، زیرا «خط قرمز روشنی» است که در صورت عبور از آن، پکن ملزم به انجام اقدامی خواهد بود.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در جریان دیداری در ماه آوریل با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، به وی نسبت به عبور از «خطوط قرمز» مرتبط با حاکمیت، امنیت و منافع توسعه کشورش هشدار داده بود.

ساموئل پاپارو، ارشدترین فرمانده نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام، هفته گذشته به واشنگتن پست گفته بود که ایالات متحده در صورت حمله چین به تایوان، پیش از فراهم شدن هر گونه کمک نظامی، هزاران پهپاد را در اختیار این جزیره قرار خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها