رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 635889

چرا قالیباف در باره هدر رفت درآمد نفت سکوت کرده بود؟

ساعت 24 - رقابت یکی از شریف‌ترین مقوله‌های شناخته‌شده در جامعه‌های انسانی از دیرباز تاریخ تا امروز بوده است. تجربه جامعه‌های انسانی به خوبی نشان می‌دهد در هر سرزمین و در هر دوره‌ای که عنصر رقابت در جامعه‌ای امکان نمود پیدا کرده، راه را برای پیشرفت باز کرده است.
ا

نگلستان در آستانه انقلاب صنعتی و آمریکای پس از استقلال، دو کشور مهم بوده‌اند که پیشرفت‌های شگفت بشری در صنعت، در تجارت، در اداره کشور با دموکراسی و نیز افزودن بر سطح رفاه مادی خانواده‌ها مرهون این دو کشور است. رقابت شدید صنعتگران در سال‌های نزدیک به انقلاب صنعتی در انگلستان راه را برای انواع اختراع‌ها و اکتشاف‌های علمی باز کرد و صنعت اوج گرفت.

در جامعه‌ای که رقابت‌ عنصر گم شده است راه برای پیشرفت بشر ناهموار می‌شود. همین امروز می‌توان نمونه کره‌جنوبی و کره‌شمالی را مثال زد. جامعه ایرانی شوربختانه با عنصر رقابت چندان آشنا نیست و چپ‌گرایان و تندروها بارها از سرکوب رقابت گفته، نوشته و اجرا کرده‌اند و به همین دلیل است که صنعت ایران از رقبا عقب مانده و نظام آموزشی ایران با بدترین وضع اداره می‌شود.

این روزها البته به دلیل اینکه باید انتخابات 8 تیرماه با مشارکت بیشتری از شهروندان روبه‌رو شود کاندیداها، علاقه‌مندان به آن‌ها و مشاوران و یاران کاندیداها و نیز گروه‌های گوناگون فرصت یافته‌اند با هم رقابت کنند. از دل این رقابت‌های جناحی و درون جناحی است که برخی اطلاعات و افشاگری‌ها بیرون می‌آید و شهروندان را بهت‌زده می‌کند.

در این نوشته کوتاه جای آن نیست که به همه موارد اشاره شود اما از اشاره‌ای که محمدباقر قالیباف درباره هدررفت 30درصدی درآمدهای حاصل از صادرات نفت به چین به مثابه انحصارگر بزرگ خریدار نفت ایران گفت را نمی‌توان نادیده گرفت.

پرسش این است که آیا وی پیش از شروع رقابت‌های سیاسی درون‌گروهی با کاندیدای دیگر از این عدد و از این هدررفت خبر داشته است؟ اگر او اطلاع داشته است برای جلوگیری از هدررفتن ثروت و درآمد ایرانیان چه کرده است؟ اگر رقابت نبود آیا ایرانیان می‌فهمیدند که تحریم‌های غرب علیه نفت ایران 30درصد درآمد نفت آن‌ها را هدر می‌دهد؟

بنابراین باید به مقوله رقابت احترام گذاشت. اگر فضای رقابت در هر عرصه‌ای باز شود بدون تردید ایرانیان از مزیت این مقوله بهره‌های فراوان می‌بردند. همین حالا نیز اگر در مناظره‌ها این مقوله‌ هدررفت 30درصدی درآمدهای نفت دنبال شود یک مزیت خواهد شد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها