رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 636080

وعده‌های عجیب؛ یارانه‌های عجیب‌تر

‌وعده‌های نشدنی و قول‌های عجیب

از یارانه ۴۵ هزار‌تومانی دولت محمود احمدی‌نژاد تا سبد غذای دولت حسن روحانی و یارانه بنزین و یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار‌تومانی دولت ابراهیم رئیسی، مدام اعداد یارانه بزرگ و بزرگ‌تر شده و تورم چندین برابر آن رشد داشته است. دولت‌ها در مقابل بارها گفته‌اند که پرداخت ارقام سنگین یارانه موجب کسری بودجه و تورم بیشتر و قدرت خرید کمتر مردم شده است اما به طور عجیبی به سیاست پرداخت یارانه نه‌تنها ادامه داده‌اند بلکه مدام عدد آن را بیشتر کرده‌اند.
حالا در مناظرات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برخی کاندیداها بدون توجه به تجربیات مکرر و شکست‌آمیز پول‌پاشی دوباره وعده‌های بزرگ‌تر و عجیب‌تری برای پرداخت یارانه به مردم می‌دهند!







ساعت 24 - در دومین مناظره‌ انتخاباتی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، از سیاست پول‌پاشی برخلاف هشدار کارشناسان اقتصاد، دفاع کرد و گفت که ارزش یارانه در دولت احمدی‌نژاد ۴۵ دلار بوده است، اما در دولت‌های بعدی به سه دلار کاهش یافته و در دولت رئیسی به ۱۱ دلار رسیده است.

او در ادامه وعده داد به هر زوج ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن می‌پردازد! قاضی‌زاده در انتخابات دوره قبل هم مدعی شده بود که مشکل بورس را سه‌روزه حل می‌کند! در ادامه محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، وعده داد که در صورت انتخاب‌شدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری در ۸۰ درصد شهرها و صددرصد روستاها، زمین رایگان در اختیار مردم قرار خواهد داد. او همچنین اشاره کرد که می‌تواند به زوج‌های جوان برای مدت سه سال، مسکن رایگان بدهد تا آن‌ها بتوانند زندگی خود را آغاز کنند.

اما عجیب‌ترین وعده‌ها را علیرضا زاکانی، کاندیدای دیگر، به زبان آورد و گفت در صورت پیروزی در انتخابات، قیمت بنزین را از سه هزار تومان فعلی به هزارو 500 تومان کاهش دهد. او همچنین تاکید کرد که از ابتدای دولت، ۲۲ میلیون یارانه اعتباری انرژی با اعتبار طلا به مردم پرداخت می‌کند و به هر خانوار ایرانی سالانه ۲۰ گرم طلا یارانه می‌دهد.

د

این وعده‌های عجیب در حالی مطرح شده است که کارشناسان اجرای آن‌ها را ناممکن می‌دانند. آیزاک سعیدیان، اقتصاددان، در واکنش به ادعای زاکانی درباره یارانه طلا در کانال تلگرامی خود نوشت که «خدا رحمت کند مرحوم اکبر ترکان را که در آن مصاحبه معروف به شخص روبه‌رو گفت والله که شما عدد نمی‌فهمید! الان ماجرا، ماجرای آقای زاکانی است».

او در ادامه نوشت: «اگر تعداد خانوار‌های ایران را به طور متوسط ۲۶ میلیون خانوار حساب کنیم؛ طبق محاسبه شما باید سالانه ۵۲۰ تن طلا یارانه بدهید».

لطفعلی بخشی، اقتصاددان در واکنش به وعده‌های پرداخت یارانه نامزدهای انتخاباتی به «شرق» می‌گوید: «این وعده‌ها ممکن است برخی از مردم را خوشحال کند و بسیاری امیدوار هستند که این وعده‌ها باعث بهبود زندگی‌شان شود. نکته مهم این است که هیچ‌یک از کاندیداهایی که وعده یارانه داده‌اند، منبع تامین آن را مشخص نکرده‌اند؛ یعنی نگفته‌اند که این پول را از کجا خواهند آورد. حتی به صورت غیرمستقیم هم به این موضوع اشاره‌ای نشده است».او ادامه می‌دهد: «به نظر می‌رسد که برای وعده یارانه بین کاندیداها رقابت ایجاد شده است. من فکر می‌کنم آن‌ها تصور می‌کنند کسی که وعده‌های بیشتری بدهد، در نهایت برنده خواهد شد. به‌عنوان مثال، وقتی یک کاندیدا می‌گوید که حقوق‌ها را به‌اندازه یارانه افزایش خواهد داد، اشاره‌ نمی‌کند که این پول را از کجا خواهد آورد؟ آن‌ها به این نکته اشاره نمی‌کنند که اگر این پول پرداخت شود، با توجه به محدودیت‌های موجود در واردات و تولید داخلی، افزایش قیمت‌ها و تورم را چه کسی پاسخ خواهد داد؟ اگر فرض کنیم که منبعی پیدا شود، این پول به بازار تزریق خواهد شد و ما می‌دانیم که معادل این تقاضا، کالای کافی وجود ندارد. با توجه به محدودیت‌های ارزی و تحریم‌ها، راه واردات هم بسته است و وضعیت تولید داخلی نیز مناسب نیست».

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها