رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 636130

حجاب، معضل کاندیداهای هم‌فکر

ساعت 24 - جز مسعود پزشکیان که بارها طرح نور را سیاهی نامیده است و مصطفی پورمحمدی که استفاده از باتوم برای زنان را تقبیح کرد؛ چهار کاندیدای اصولگرا در موضوع زن و حجاب هم ترجیح دادند با عبارات کلی از کنار موضوع رد شوند تا گرفتار حساسیت افکار عمومی نشوند.

محمدباقر قالیباف، گفت که «اگر ایران قوی می‌خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم»، و تصریح کرد که «در دولت بعد باید به گونه‌ای عمل کنیم که زن را در دوراهی قرار ندهیم که یا زن خانه‌دار باش یا موثر در جامعه! باید هر دو را برای زنان فراهم کنیم.»

با اینکه هر چهار کاندیدای اصولگرا تلاش دارند در مناظره‌ها در موافقت با فیلترینگ چیزی نگویند، اما بررسی سوابق آنان نشان می‌دهد که این رفتار تنها به دلیل ترس از واکنش رای‌دهندگان است

او در واکنش به اظهارات پورمحمدی درباره طرح عفاف و حجاب در مجلس گفت که «این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند»، اما مدعی شد «همه‌ این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است.» لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» که خرداد ۱۴۰۲ در مجلس بدون طرح در صحن علنی به تصویب رسید، همچنان بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است و ایراداتی که شورای نگهبان به این مصوبه پرحاشیه گرفته، هنوز برطرف نشده است.

محسن برهانی، حقوقدان با اشاره به مواضع قالیباف در مورد حجاب در شبکه ایکس نوشت: «متن نهایی مصوبه حجاب و عفاف را که برای شورای نگهبان ارسال کردید، قبل از روز انتخابات (۸تیر) منتشر کنید. ‌اگر ادعای شفافیت دارید بسم‌الله.»

سعید جلیلی، دیگر نامزد اصولگرا، مدعی شد که «تمدن غرب در موضوع زن به بن‌بست رسیده و به چالش‌های جدی خورده است.» امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی هم با انتقاد از غرب و برخی کاندیداها گفت که آن‌ها از زنان «سوءاستفاده انتخاباتی» می‌کنند.

معصومه ابتکار، معاون زنان دولت روحانی نسبت به مواضع کلی کاندیداهای اصولگرا درباره زنان واکنش نشان داد و گفت: «عجیب است. غیر از دکتر پزشکیان هیچ کدام از نامزدها به رفتارهای خشونت‌آمیز سال‌های اخیر علیه زنان در همان زمان خودش اعتراض نکرده بودند. حتی برخی از آن‌ها در برخورد خشن با زنان در این سال‌ها سهیم هستند! ولی حالا در مناظره انتخاباتی همه معترض به خشونت شدند، همه حامی حقوق زن شدند!»

موضع عجیب‌تر را در مناظرات اما زاکانی گرفت. او وقتی با اعتراض پزشکیان در خصوص استقرار حجاب‌بان‌ها در مترو مواجه شد گفت که این اظهارات دروغ است. او پیشتر هم در میزگرد فرهنگی گفته بود حجاب‌بان‌ها دروغی است که رسانه‌ها گفته‌اند. روزنامه توسعه ایرانی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها