رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 636178

دلسوزان ایرانی و گیرهای انتخاباتی

ر



ساعت 24 - آرایش و ترکیب نیروهای سیاسی فعال در ایران امروز در درون مرزها و توزیع قدرت میان آن‌ها به‌گونه‌ای است که جریان سیاسی اصلاح‌طلب از دور خارج شده است و در این‌باره نباید تردید کرد. دور کردن نامداران این جناح سیاسی از سپهر سیاست در این مرز و بوم آن‌ها را از یادها برده و شهروندان جوان این مملکت حتی نام آن‌ها را هم نشنیده‌اند.

علاوه بر این اصلاح‌طلبان دوم خردادی خود نیز انگیزه‌ای برای حضور در منازعه‌های سیاسی ندارند. از سوی دیگر تقسیم قدرت میان نهاد دولت (به معنای اعم آن شامل همه نهادهایی که حاکمیت را در دست دارند) و نیز نهادهای مدنی شامل خانواده‌ها، بنگاه‌ها و احزاب و تشکل‌های صنعتی نیز بسیار نابرابر شده است.

شهروندان ایرانی شامل کارگران، پیشه‌وران خرده‌پا، کارمندان، کشاورزان، بازنشستگان و حتی مدیران رده میانی دیوان‌سالاری کشور نمی‌توانند به‌طور ایجابی در پیشبرد خواسته‌های خود گامی بردارند. نهاد قدرت سیاسی رسمی فاصله‌ای بعید با نهادهای مدنی پیدا کرده است و حتی می‌تواند به شهروند ایرانی توصیه کند چقدر باید مزد بگیری، چه فیلمی ببینی، به کدام کشور مسافرت کنی، با کدام قیمت‌ها کالا خرید کنی، در کجا سرمایه‌گذاری کنی و…

این ترکیب و تقسیم قدرت اما در بزنگاه‌ها مثل همین انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری که 8تیرماه برگزار خواهد شد پیامدهایش آشکار می‌شود. هزاران هزار متخصص امور مالی، پولی و ارزی، صنعتی و تجاری و هزاران هزار روشنفکری که خارج از چارچوب نهادهای سیاسی موجود در این کشور به‌سر می‌برند در بدترین وضعیت قرار گرفته‌اند و نبرد عشق و عقل آن‌ها را در موقعیت ناجوری‌ قرار داده است.

متخصصان و نیروهای باکیفیت و دلسوز به این مرز و بوم هرچه به مناظره‌ها نگاه می‌کنند چیزی نمی‌بینند که آن‌ها را بر سر شوق بیاورند که بخواهند از حق رای خود استفاده کنند. سطح مناظره‌ها و وعده‌های عجیب‌وغریبی که کاندیداها می‌دهند این دلسوزان ایران را بر سر دوراهی بهت و اندوه قرار داده و تا امروز شاید تردید دارند که شهروندان را برای حضور در پای صندوق‌های رای دعوت کنند. از سوی دیگر دلسوزان این مرز و بوم نگران هستند که برخی کاندیداهایی که از پیش معلوم است نه‌تنها گامی برای آبادانی ایران برنمی‌دارند چون دانایی ندارند، چون کارشناسی نمی‌دانند و چون در کنارشان فقط و فقط نیروهای سیاسی ایستاده‌اند و پشت آن‌ها به تخصص است و… از صندوق بیرون آیند و وضعیت ایران ارجمند را بدتر از حالا کنند.

دلسوزان نخبه این مرز و بوم چشم دوخته‌اند که در روزهای آینده شاید کمی ابرها کنار بروند و روزهای روشن‌تری از راه برسد و شاید برخی کاندیداها از رفتارهای عجیب خود و نیز گفتارهای ترسناک دست بردارند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها