رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 636187

مناظره های بی رونق با حذف بخش جذاب

ساعت 24 - نگاهی به مبارزه‌های انتخاباتی برای به دست گرفتن قدرت سیاسی دولت در کشورهای دارای نهادهای دموکراتیک نشان می‌دهد یک بخش جذاب رقابت این است که کاندیداها و رقبا می‌خواهند نقاط ضعف حریف را به رای‌دهندگان نشان دهند. این یک راهبرد است که در همه انتخاب‌ها به ویژه انتخاب روسای دولت‌ها در کنار دیگر راهبردها مثل نشان دادن توانایی‌های کاندیداهاست.

این روزها اما در جریان و فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بخش جذاب رقابت یعنی نشان دادن ضعف‌های رقبا به دلایل گوناگون حذف شده است. توصیه‌های مقام‌های بالاتر به کاندیداها که در مناظره‌ها نباید تندروی کرده و از چارچوب ادب خارج شوند و نیز نوع پرسش‌های طرح‌شده از طرف صداوسیما در این‌باره بسیار موثر بوده و هست.

شاید یکی از دلایل اینکه هنوز رقابت‌ها به اوج نرسیده و شهروندان در هر کوی و برزن انتخابات را نقل مجلس نمی‌‌کنند همین نکته باشد. شهروندان وقتی شنیده‌اند که هر کاندیدا در دوره‌های قبلی فعالیت‌های خود چه نقاط ضعفی داشته ولی رقبای او به هر دلیل این ضعف‌‌ها را در کانون حمله قرار نمی‌دهند با خود می‌گویند شاید کاندیداها به توافق رسیده‌اند.

به طور مثال در حالی که یکی از کاندیداها پیش از این 12سال در مقام بالاترین مقام اجرایی پایتخت فعال بوده و ضعف‌های قابل اعتنایی هم در اداره پایتخت داشته است از سوی رقبا نقد نمی‌شود و شهروندان دنبال دلیل آن می‌گردند. در مثالی دیگر می‌توان به مساله رای نیاوردن برخی کاندیداها در دوره‌های قبلی اشاره کرد و پرسید اگر شما توانایی جمع کردن رای داشتید در دوره‌های قبل موفق می‌شدید. آن‌ها انگار که یک ریاست‌جمهوری می‌خواهند و دنبال طلب خود هستند و آنگاه رقبا در این‌باره سکوت نسبی داشته و دارند. چهار کاندیدا از کاندیداهای فعلی سابقه کنار کشیدن به سود دیگری را در کارنامه خود دارند اما شرایط اجازه نمی‌دهد در این‌باره چیزی گفته شود چون چهار نفر یادشده این را نقطه ضعف نمی‌دانند. برخی کاندیداها بارها و بارها گفته‌اند می‌خواهند برنامه هفتم را اجرا کنند اما بعید است از جزئیات آن آگاه باشند ولی باز هم نقد نمی‌شوند.

رقبا می‌ترسند اگر کارنامه حریف را نقد کنند از چارچوب‌های عرفی خارج شده و به جاهای دیگر کشیده شود. کاندیداها هر کدام خود را نماینده‌ای از نظام می‌دانند و دور خود سیم خاردار کشیده‌اند که کسی به آن‌ها نزدیک نشود. هیچ کاندیدایی هیچ برنامه تازه‌ای ندارد و کسی هم کاری به آن‌ها ندارد. کاش اینگونه نمی‌شد و بخش جذاب رقابت‌های انتخاباتی به شکلی عجیب از جریان بیرون رانده نمی‌شد. بدون تردید بخشی از سردی موجود در میان شهروندان به همین دلیل است که نقد و چکش‌کاری رقبا حذف شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها