رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636277

بازگشت به عادت وعده‌های پوشالی

ساعت 24 - چهره امروز ایران به خوبی گواه آن است که چگونه بیش از چهار دهه وعده و وعید‌های انتخاباتی دولت و مجلس در ادوار گوناگون پوچ و پوشالی از آب درآمدند و شدند حکایت حنای بی‌رنگ. با این تجربه، انتظار می‌رفت بازار چنین وعده‌های موهومی برچیده شده باشد. کمااینکه در انتخابات مجلس که همین اسفند گذشته برگزار شد، وعده ظهور و زیر سوال بردن مسلمانی مردم، جایگزین وعده‌های رنگارنگ انتخاباتی شد تا واجدین شرایط را پای صندوق بکشانند.

مناظره و میزگردهای این چند روز اما نشان داد که اتفاقا شیفتگان اصولگرای پاستور کماکان سخت به خط پوپولیسم وفادارند و از قضا وقتی رقیبی در میدان داشته باشند، همچون گذشته متوسل به وعده‌های هوس‌انگیز می‌شوند و بدین ترتیب چشم جامعه ایرانی را که وعده آب و برق مجانی را هم از سر گذرانده، به وعده گوشت و طلای مجانی و زمین 200 متری روشن کردند!  سرهنگ در حال رویافروشی؛ منتقدانش در زندان پنج مناظره‌ شش کاندیدای ریاست جمهوری دیروز تمام شد. در طول مناظرات فارغ از افشاگری‌ها و بوی تلخ خیانت که در نتیجه طرح برخی پرونده‌های کلان در این مناظره‌ها بلند شد، هر چند دقیقه یک بار هم پوپولیسم کت خود را درمی‌آورد و وارد میدان می‌شد؛ مدعی می‌شد که شاخص دسترسی به مسکن را تا هفت سال و نیم کاهش و به هر خانواده فاقد مسکن 200 متر زمین می‌دهد. این ادعا در حالی است که مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن به 100 سال رسیده است و یکی از اصلی‌ترین معضلات صنعت مسکن در کشور نیز کمبود زمین مناسب برای ساخت و ساز است. این وعده با نقدهای بسیار کارشناسی مواجه شد اما قابل تامل‌تر آنکه از سوی کاندیدایی مطرح شد که چهار سال رئیس مجلس بود. در سالی که انتخابات مجلس یازدهم برگزار شد متوسط قیمت مسکن 13 میلیون و 330 هزار تومان بود و چهار سال بعد که عمر مجلس پایان یافت این عدد به بالای 76 میلیون تومان رسید! او وعده رفع فیلترینگ و اینترنت آزاد می‌دهد در حالی که خود به عنوان رئیس یکی از سه قوه کشور در سال 98 دستور قطع اینترنت را داده است و مصوبات محدودکننده اینترنت دستپخت مجلس او و دوستانش است. قالیباف وعده طرد کامل اتباع غیرمجاز را داده است. در مجلسی که وی ریاستش را برعهده داشت اما علی رغم تمام مخاطراتی که هجوم اتباع غیرمجاز به ایران دارد، این طرح صیانت و حجاب و عفاف بود که از بیشترین اولویت برخوردار بود!البته همه این رویافروشی‌ها در حالی است که منتقدان رسانه‌ای سرهنگ به شکل عجیبی در این روزهای منتهی به انتخابات راهی زندان شده‌اند! وعده‌های سعید جلیلی اما از ساخت 10 میلیون مسکن هم دهان‌پرکن‌تر است! او وعده جبران صد سال عقب‌ماندگی در چند سال را داده است و در آخرین مناظره که دیروز برگزار شد از رقابت با چین و به ویژه ظرفیت روستاها در اشتغالزایی و تولید ثروت سخن گفت. البته چین نیز با یک برنامه منسجم اقتصادی طی چند سال از یک کشور فقیر به یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل شد اما در ایران، در دولت سیزدهم که سعید جلیلی مدعی موفقیت آن است، حتی یک سال عقب‌ماندگی هم جبران نشد.

دولت حتی موفق به حفظ وضع موجود اقتصادی و جلوگیری از جهش‌ تورم و نرخ ارز نشد چه رسد به عقب‌ماندگی. حال سعید جلیلی با تداوم همان سیاست‌ها چگونه قرار است صد سال عقب‌ماندگی را جبران کند؟!درباره اینکه چگونه دولت‌ها و دولتمردان قبلی نتوانستند چنین رویاهایی را محقق کنند و کاندیداهای این دوره چگونه قرار است موانع موجود بر سر راه تحقق چنین وعده‌هایی را از میان بردارند، اما توضیحی وجود ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها