رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636278

خطر بازگشت قطعنامه های ضد جمهوری اسلامی

ساعت 24 - طبق برنامه‌ریزی، بامداد روز سه‌شنبه، (۵ تیر)، هفدهمین گزارش «آنتونی گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره اجرای قطع‌نامه «۲۲۳۱» و برجام از سوی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، قرائت شد و در ادامه هر‌یک از اعضای شورای امنیت نظرات خود را بیان کردند.
دراین‌میان مهم‌ترین و جدی‌ترین نکته نشست شورای امنیت ناظر بر بیانیه جدید تروئیکای اروپایی علیه ایران بود که سه

سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلستان) در این بیانیه، ضمن تهدید تهران به فعال‌کردن مکانیسم ماشه با هدف بازگشت قطع‌نامه‌های شش‌گانه، اعلام کردند که «گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس، بار دیگر نشان می‌دهد که ایران با ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای، در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. پیشرفت‌های هسته‌ای ایران که برخی از آن‌ها برگشت‌ناپذیر هستند، برجام را تهی کرده و بازگشت به راه‌حل مذاکره را دشوارتر خواهد کرد». نماینده بریتانیا در سازمان ملل با ادعای «افزایش بی‌وقفه فعالیت‌های هسته‌ای» ایران، مدعی شد این روند «منطقه و جهان را بسیار خطرناک‌تر می‌کند» و افزود که «اگر ایران تعهداتش را عملی نکند، تا قبل از اکتبر ۲۰۲۵ (مهر و آبان ۱۴۰۴) مکانیسم ماشه را فعال می‌کنیم». همچنین نماینده آمریکا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران را به انجام اقدامات عمدی برای جلوگیری از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران که هیچ‌‌گونه هدف غیرنظامی ندارد، متهم کرد.   از بیانیه جدید ضد ایرانی تروئیکای اروپا تا مواضع واشنگتن، پکن و مسکو

در ادامه نشست بامداد سه‌شنبه شورای امنیت، بیانیه تروئیکای اروپا علیه ایران صادر و قرائت شد و سه کشور اروپایی‌، بار دیگر ادعاهایی را علیه ایران مطرح کردند و با اشاره به قطع‌نامه «۲۲۳۱» صراحتا عنوان کردند «این مصوبه قرار است در اکتبر سال آینده، فسخ شود و ۱۶ ماه آینده برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای ایران، بسیار مهم خواهد بود». سه کشور اروپایی اعلام کردند «گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس، بار دیگر نشان می‌دهد که ایران با ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای، در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. پیشرفت‌های هسته‌ای ایران که برخی از آن‌ها برگشت‌ناپذیر هستند، برجام را تهی کرده و بازگشت به راه‌حل مذاکره را دشوارتر خواهد کرد».

تروئیکای اروپایی در این بیانیه ادعایی خود که در شورای امنیت قرائت شد، با ارائه پیش‌نویس قطع‌نامه ادعا کردند «ایران نصب و راه‌اندازی هزاران سانتریفیوژ پیشرفته دیگر را در چندین سایت ازجمله تاسیسات فردو دنبال کرده است. براساس برجام، ایران متعهد شد که هیچ‌یک از این سانتریفیوژها را نصب یا راه‌اندازی نکند و از این سایت برای اهداف غنی‌سازی استفاده نکند.

 ما مجددا از ایران می‌خواهیم تا تشدید تنش‌ها را متوقف کرده و به تعهدات خود در برجام بازگردد». کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان اشاره کردند «دولت‌های ما در طول سال‌های متمادی راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران را دنبال کرده‌ و به حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای اطمینان از دست‌نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهند داد، اما ایران باید به طور جدی و فوری به تعهدات خود در قبال دیپلماسی و تعهدات الزام‌آور قانونی در ۱۶ ماه پیش‌رو قبل از انقضای قطع‌نامه احترام بگذارد».

به دنبال این بیانیه ضد ایرانی آلمان، فرانسه و انگلستان، «رابرت وود»، سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، هم در این نشست با ادعایی ایران را به انجام اقدامات عمدی برای جلوگیری از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران که هیچ‌‌گونه هدف غیرنظامی ندارد، متهم کرد. وود اعلام کرد «ایران همچنان قابلیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود از سوی جامعه بین‌المللی را نادیده می‌گیرد. این مانع از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌و‌فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده می‌شود و عامدانه فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس را مختل می‌کند». نماینده آمریکا مجددا ادعاهای قبلی را تکرار کرد «آمریکا متعهد به انجام همه کارها و اقدامات لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد بود».

در این نشست شورای امنیت، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، نیز سیاست این کشور را در قبال برجام و قطع‌نامه ۲۲۳۱ بیان کرد و گفت «همکاران اروپایی به جای ترسیم وضعیت عینی درباره برجام، تلاش می‌کنند مسئولیت بحران کنونی در اجرای برجام را به گردن ایران بیندازند و در شورای امنیت نیز موارد غیرمستندی را درباره مسئله اوکراین منتشر می‌کنند که چیزی برای آن وجود ندارد.

به نظر می‌رسد آن‌ها هر کاری می‌کنند تا اقدامات نامشروع و مخرب آمریکا، طرف‌های اروپایی در برجام و خود را به‌ویژه نقض محدودیت‌های ضد ایرانی مندرج در این برنامه را که قرار بود انجام دهند، نادیده بگیرند». پاسخ تهران در پاسخ به گزارش آنتونیو گوترش و نیز بیانیه ضد ایرانی جدید تروئیکای اروپایی و همچنین ادعا‌های ایالات متحده، امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد، «تنها گزینه عملی برای احیای برجام» را گفت‌وگو و همکاری سازنده صادقانه دانست. ایروانی در سخنانی تاکید کرد: «با وجود نقش اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، متاسفانه بیانیه تروئیکای اروپایی همچنان سیاسی، جانب‌دارانه و یک‌طرفه است».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها