رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636280

ادامه تحریم و سیاه روزی بیشتر مردم

ساعت 24 - رقابت کاندیداها برای دستیابی به کرسی ریاست‌جمهوری و نیز اشتیاق جمهوری اسلامی برای مشارکت بیشتر شهروندان دارای حق رای فضایی باز کرده است تا کاندیداها و دارندگان تریبون برخی خط‌قرمزها را در طرح مباحث جابه‌جا کنند. حالا دیگر گروه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نیز سیاست‌ورزان و اقتصاددانان و دانشمندان علوم اجتماعی با صراحت بیشتر و با لکنت‌زبان کمتر مطالب خود از کاندیداها و نظام سیاسی مبنی بر حذف تحریم غرب به ویژه آمریکا را با کاندیداها طرح می‌کنند.

افزایش شتابان و پرشمار نهادهای مدنی از مدیران ارشد جامعه برای چاره‌اندیشی و اجرایی‌شدن برای رفع تحریم نشان می‌دهد این عنصر بسیار برای آینده کسب‌وکار و معیشت شهروندان حائزاهمیت است. شهروندان ایرانی به درستی آگاه شده‌اند بدون حذف همه تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران روزگارشان بدتر شده و در صورت ادامه بلندمدت این وضع و پابرجایی تحریم‌ها به بدبختی می‌افتند.

بدون تردید اگر ایران نتواند از مزیت‌های طبیعی خود بهره‌برداری کند سرنوشتی مثل افغانستان و پاکستان خواهد داشت. ایرانیان می‌پرسند در دولت سیزدهم که باور داشت، می‌تواند با استفاده از توانایی‌های داخلی تحریم‌ها را بی‌اثر کند، کدام اقدام اساسی و اجرایی برداشته شده و دستاورد تحریم‌زدایی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی چه بوده است؟ اگر و اگر تنها و تنها صادرات نفت ایران به مثابه مهم‌ترین عامل ثبات‌بخشی به زندگی اقتصادی ایران را در کانون توجه قرار دهیم در سه سال تازه‌سپری‌شده چه اتفاقی افتاده است؟ واقعیت این است که اگر بایدن به صادرات نفت ایران به دلیل تحریم نفت روسیه و حذف روسیه به طور نسبی از بازار نفت نیاز نداشت اجازه صادرات بیشتر به ایران را نمی‌داد. از طرف دیگر اما دولت ایران با این امتیازی که در اختیارش گذاشته شد چه کاری کرده است؟ آیا ایران توانسته است مشتریان تازه‌ای برای صادرات خود پیدا کند؟

اطلاعات و آمارهای در دسترس نشان می‌دهند بیشترین صادرات نفت‌خام ایران به چین بوده و هست. چینی‌های آزمند علاوه بر اینکه نفت ایران را با تخفیف‌های عالی خریداری می‌کنند در پرداخت بهای نفت خریداری‌شده نیز همانند یک تحریم‌گر عمل می‌کنند. جمهوری اسلامی نمی‌تواند بر چین فشاور بیاورد تا بهای نفت خریداری‌شده را به دلار یا یورو بدهد و زمان پرداخت را نیز کوتاه کند.

ین در حالی است که چینی‌ها علاقه‌مندند پول نفت ایران را با تهاتر کالا بدهند و اینگونه است که بازارهای داخلی سرشار از کالاهای چینی شده است. ادامه تحریم یا تشدید آن در صورت روی کار آمدن دونالد ترامپ می‌تواند به فلج شدن صادرات نفت منجر شده و تاب‌آوری ایرانیان را در برابر شوک‌های خارجی به شدت تضعیف کند. به همین دلیل است که ایرانیان یکپارچه خواستار حذف تحریم از هر راهی حتی راه گفت‌وگو با آمریکا هستند. ادامه تحریم می‌تواند خانواده‌های ایرانی را به روز سیاه بنشاند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها