رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636284

7 شاه کلید رتبه های برتر در برنامه ریزی کنکور مشاوره!!!

برای موفقیت در کنکور باید راز‌های برنامه ریزی کنکور و بهترین روش درس خواندن برای این آزمون را بلد باشید! در غیر این صورت ممکن است نتوانید نتیجه تلاش‌هایتان را بگیرید و به کمتر از چیزی که لیاقتش را داشتید، قانع شوید و بله شاه کلید رتبه برترهای کنکور مشاورانشان بودند.

در ادامه با چند گام ساده به شما یاد می‌دهیم به سبک رتبه برتر‌ها برنامه ریزی کنکور کنید تا شانس قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود را افزایش دهید!

برنامه ریزی کنکور اصولی با نکاتی مهم اما ساده

برنامه ریزی درسی برای کنکور با رعایت چند نکته ساده ولی مهم باعث رسیدن به بهترین نتایج در این آزمون سرنوشت ساز می‌شود. حتماً توصیه می‌کنیم برای برنامه ریزی کنکوردر مجموعه‌های معتبری مانند konkur.tv درخواست دهید و یا اگر در مجموعه دیگری دنبال مشاور کنکور می‌گردید حتماً در موردش تحقیق کنید که روششان علمی باشد.

۱- ابتدا هدف خود را مشخص کرده و ببینید که برای رسیدن به آن باید چقدر تلاش کنید، و واقعاً این کلمه یعنی هدف گذاری را خوب درک کنید.

اگر می‌خواهید مفهوم هدف گذاری و هدف را خوب درک کنید، در کنار دوره برنامه ریزی کنکور سایت konkur.tv به motamem.org نیز حتماً سری بزنید و دوره برنامه ریزی کنکور آقای محمد قاسمی را در کنار دوره هدف گذاری آقای محمدرضا شعبانعلی مدیر سایت متمم استفاده کنید تا به بهترین درک از مفهوم برنامه و هدف گذاری برسید.

۲- یک برنامه هفتگی منظم برای مطالعه درس‌های مختلف تهیه کرده و تایم مشخصی را به مطالعه و تست زنی و مرور هر درس اختصاص دهید که دوره برنامه ریزی کنکور تی وی کمک زیادی برای بهینه کردن این قدم به شما خواهد کرد.

۳- برای استفاده بهینه از زمان، ساعت مطالعه هر درس و تایم استراحت خود را مشخص کنید.

۴- به جای مطالعه منابع پراکنده، روی یک منبع تمرکز کنید.

۵- در صورت نیاز به تغییر دادن برنامه با مشاور صحبت کنید. برنامه ریزی برای کنکور باید متناسب با توانایی، اهداف و شرایط زندگی شما انجام شود.

۶- سعی کنید به موقع برنامه را شروع کرده و آن را به دقت اجرا کنید.

۷- بدن شما به استراحت هم نیاز دارد. پس بی‌وقفه درس نخوانید و تایمی را به خود و فعالیت‌های مورد علاقه‌تان اختصاص دهید.

۸- عملکرد خود را تحت نظر داشته باشید و وضعیت پیشرفت را بررسی کنید.

۹- با انگیزه و اعتماد به نفس جلو بروید.

برنامه ریزی کنکور به سبک رتبه برتر‌های کنکور در ۷ گام

برای رسیدن به عملکرد عالی در آزمون سرنوشت ساز کنکور باید با یک برنامه ریزی کنکور اصولی پیش بروید و چه بهتر از کسی کمک بگیرید که این راه را رفته است.

مشاورهای حرفه‌ای کنکور در مجموعه‌های معتبری مانند konkur.tv هم تجربه کافی برای راهنمایی کردن دارند و هم نقشه راه را بلدند! از طرفی به موفقیت دست پیدا کرده‌ و تمام راز‌های پنهان برنامه ریزی برای کنکور را می‌دانند.

به طور کلی برنامه ریزی کنکور به سبک رتبه برتر‌ها در ۷ گام خلاصه می‌شود:

گام اول: محصل یا پشت کنکوری؟

در گام اول باید مشخص کنید که محصل هستید یا پشت کنکوری؟

معمولاً فردی که مشغول تحصیل است، نسبت به یک داوطلب پشت کنکوری وقت کم‌تری دارد. مخصوصا اگر درگیر امتحانات نهایی هم باشد.

پیشنهاد ما این است که دانش‌آموز، برنامه ریزی درسی برای کنکور را از پایه شروع کند.

یعنی در سال‌های دهم و یازدهم، کنکوری درس بخواند و دروس تمام پایه‌ها را برای سال آخر نگه ندارد.

یکی از راز‌های رتبه برتر‌های مجموعه‌های معتبری مانند کنکور تی وی همین بوده است! آن‌ها درس خواندن را از سال اول شروع کرده‌اند.

البته بیشتر در سه ماه تابستان کنکوری درس خوانده‌اند و تست زده‌اند. در سال آخر هم که همه توان و انرژی خود را برای جمع‌بندی درس‌های سه پایه گذاشته‌اند.

یک داوطلب پشت کنکوری در مقایسه با یک دانش‌آموز، وقت بیشتری برای درس خواندن دارد. البته باید از تمام فرصت‌ها استفاده کند و وقت را از دست ندهد. گاهی پیش می‌آید که داوطلب پشت کنکوری فکر می‌کند تایم زیادی تا کنکور مانده و برای شروع زود است! در حالی که اگر به موقع شروع به درس خواندن کند، از خیلی از رقبایش جلو می‌افتد.

برنامه ریزی کنکور برای یک داوطلب پشت کنکوری ضروری است؛ زیرا او درگیر مدرسه نبود و بهتر می‌توانست برای تست زدن و کنکوری خواندن درس‌ها وقت بگذارد.

گام دوم: کدام برنامه برای کنکور

انواع برنامه ریزی کنکور دارای ۳ مدل است! یک برنامه به صورت برنامه ریزی حجمی کنکور طراحی می‌شود؛ یعنی اینکه تمام مباحث درسی را پوشش داده و بر اساس تمام کردن بودجه‌بندی پیش می‌رود.

در این برنامه، مطالعه یک سری درس‌ها در برنامه روزانه فرد قرار گرفته و داوطلب باید در طول شبانه روز تمام آن‌ها را بخواند.

یک مدل دیگر از برنامه ریزی کنکور به صورت برنامه ریزی زمانی کنکور طراحی می‌شود.

یعنی اینکه مشخص شده درس خواندن از چه ساعتی شروع و در چه ساعتی تمام شود.

مدل سوم هم به صورت برنامه ریزی کنکور حجمی - زمانی طراحی می‌شود که مشکلات و محدودیت‌های دو مدل قبل را ندارد.

در این نوع برنامه ریزی کنکور داوطلب دقیق می‌داند که از چه ساعتی شروع به درس خواندن کند و برای هر درس چقدر وقت بگذارد.

مزیت این روش این است که داوطلب به صورت منظم و پیوسته رو به جلو پیش می‌رود و اگر از یک پارت جا بماند، ابتدا پارت‌های بعدی را تکمیل کرده و سپس پارت باقی‌مانده را جبران می‌کند.

در برنامه حجمی یا زمانی ممکن است داوطلب ساعت‌های زیادی را فقط به مطالعه یک درس اختصاص دهد، در صورتی که تنوع در برنامه ریزی کنکور و پیش بردن همه درس‌ها با هم خیلی مهم‌تر از این است که داوطلب یک درس یا کتاب را تمام کند و بعد به سراغ درس یا کتاب بعدی برود! اگر سایت کنکور تی وی را مطالعه کنید تمام معضلات و مشکلات سه مدل برنامه ریزی بالا را به طور کامل از زبان محمد قاسمی خواهید شناخت.

گام سوم: ساعت مطالعه هر درس

یکی از مهم‎ترین اصول برنامه ریزی کنکور به سبک رتبه برتر‌های کنکور این است که ساعت مطالعه هر درس کنکور به طور دقیق تعیین شود.

با توجه به حجم درس و سطح دشواری آن، تایم مشخصی به مطالعه و تست زنی اختصاص داده می‌شود.

مشخص کردن ساعت مطالعه باعث می‌شود تا داوطلب بدون اتلاف وقت، بودجه‌بندی درس‌ها را مطابق با برنامه پیش ببرد. البته یک تایم جبرانی هم وجود دارد که در صورت عقب افتادن بتواند برنامه آن روزش را تمام کند. در پارت مشخص شده برای هر درس برای مطالعه، تست زنی و مرور مباحث وقت گذاشته می‌شود.

گام چهارم: مباحث هر کتاب

برای استفاده مفید از تایم و بازدهی بیشتر مطالعه باید مطالب هر کتاب و مباحث آن به طور دقیق مشخص شوند.

معمولاً رتبه برتر‌ها به تمام بخش‌های کتاب درسی تسلط دارند و می‌دانند که کدام یک از آن‌ها مهم‌تر هستند! به همین دلیل با مشخص کردن بخش‌های سوال خیز، تایم بیشتری را به مطالعه آن مباحث اختصاص می‌دهند.

یادتان باشد که با توجه به سطح دشواری هر بخش باید یک زمان مشخصی را به مطالعه و تست زنی و مرور اختصاص دهید.

البته konkur.tv و مدیرش محمد قاسمی شدیداً با این دیدگاه مخالف هستند و معتقدند که همه ی مباحث باید خوانده شود تا داوطلب کنکوری سر جلسه کنکور بتواند سوالات آسان هر بحث را پیدا کرده و ابتدا آن‌ها را بزند.

گام پنجم: تعداد تست در هر وعده

تست زدن در تثبیت مطالب و یادگیری عمیق داوطلب نقش مهمی دارد.

گاهی اوقات در برنامه ریزی کنکور درسی ساعت مشخصی به مطالعه و تست زنی اختصاص داده می‌شود. اما ممکن است داوطلب نتواند خیلی برای تست زدن وقت بگذارد.

با توجه به سطح دشواری هر درس و سوال خیز بودن مباحث، تعداد تست‌های هر پارت مشخص می‌شود.

البته باید با دیدگاه‌های مختلف برای گزینش تست زنی در هر درس آشنا باشید.

خیلی از معلمین و مشاوران کنکور تست‌های تالیفی زیادی را به دانش آموزان پیشنهاد می‌دهند، اما دیدگاه برخی موسسات آموزشی مثل کنکور تی وی این است که در درس‌هایی مثل فیزیک و ریاضی به هیچ وجه به سراغ تست‌های تالیفی نروید چون با همان تست‌های کنکورهای سال‌های قبل می‌توانید درصدی که رتبه شما را به مطلوبتان می‌رساند برسانید.

گام ششم: عدم فراموشی مطالب با مرور

حتماً باید مطالب خوانده شده را با مرور کردن در ذهنتان تثبیت کنید.

به قول محمد قاسمی مدیر konkur.tv :

مرور مهم تر از یادگیری است

برای هر درس یک سری مباحث مهم‌تر و فرارتر هستند و از آن‌ها سوالات بیشتری مطرح می‌شوند. بنابراین تهیه یک خلاصه از نکات مهم و کلیدی درس‌ها و مرور دوباره آن‌ها هنگام جمع‌بندی خیلی مهم است.

در برنامه ریزی کنکور به سبک رتبه برتر‌ها به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه، پارت‌های مشخصی برای مرور وجود دارد.

گام هفتم: استراحت کافی و با کیفیت

تعادل هنگام مطالعه و اختصاص دادن تایم کافی به استراحت خیلی مهم است.

حدود 8 ساعت خواب مفید در کنار استراحت‌های منظم، عملکرد شما را در طول روز بهبود می‌بخشد.

محمد قاسمی و متیو واکر استاد عصب شناسی و متخصص خواب دانشگاه آکسفورد به شدت روی مطالعات علمی ارزش خواب در بازدهی درست مغز تاکید دارند و توصیه می‌کنیم که حتماً ویدیوهای آقای متیو واکر در سایت ted.com را ببینید که خوشبختانه همه شان توسط تیم کنکور تی وی زیر نویس فارسی شده است.

هنگام درس خواندن حتما استراحت کافی داشته باشید تا مباحث درسی را بهتر و عمیق‌تر یاد بگیرید.

در غیر این صورت خیلی زود از درس خواندن خسته شده و انرژی خود را از دست می‌دهید! معمولاً پیشنهاد می‌شود در هر یک ساعت، ۴۵ دقیقه به درس خواندن و ۱۵ دقیقه را به استراحت اختصاص دهید.

روش‌های دیگری مثل روش پومودورو یا 52 و 17 نیز می‌تواند مفید باشد که در این مقاله به آن‌ها نمی پردازیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها