رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636289

بیانیه جمعی از فعالان حوزه مدیریت شهری در حمایت از پزشکیان

ساعت 24-جمعی از فعالان حوزه شهری، اعضای سابق شوراهای شهر و فعالان سیاسی و اجتماعی در بیانیه‌ای از مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

ر این بیانیه آمده است:

به نام خدا

از دیرباز، شهرها محل رشد و بالندگی، تبادل فرهنگ، دانش و کالا و کانون زندگی گروه‌های اجتماعی با هم و در کنار هم بوده است. در شهرها، نظم، قانون و مدارا معنا می‌یابد و سنجش کیفیت شهرها و کیفیت زندگی شهروندان، میزان مناسبی برای ارزیابی موفقیت حکمروایی در هر کشور است.

در ایران، بیش از ۷۵ درصد از جمعیت ۸۸ میلیونی کشور در شهرها زندگی می‌کنند؛ سهم شهرهای بزرگ از این جمعیت بیش از ۲۵ میلیون نفر است. تحلیل روندهای شهرنشینی در کشور ما حاکی از افزایش نسبت جمعیت شهرنشین در دهه‌های آینده است؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد که سرنوشت ما و نسل‌های آینده این سرزمین به سرنوشت شهرهایمان گره خورده است.

اما علی‌رغم پیشینه چند هزار ساله شهرنشینی در ایران و سابقه طولانی ملت ایران در ساخت سکونتگاه‌ها و شهرهای پایدار و تاب‌آور، شهرهای ما در دوران معاصر از این سنت ارزشمند فاصله گرفته‌اند و تلاش‌های صورت‌گرفته برای بهبود کیفیت زندگی در شهرها، تا تامین زندگی خوب و فراهم کردن خشنودی و آسایش برای شهروندان فاصله بسیاری دارند.

در دنیای پیچیده امروز، بهبود روزگار شهرها کار سخت و دشواری است. از میان عوامل اثرگذار بر کیفیت شهرها، اصل "حکمروایی خوب شهری" از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اصلی که می‌تواند تلاش‌ها و اقدامات مورد نیاز برای تامین زیست شایسته برای "همه" شهروندان را گرد هم آورد. در چارچوب حکمروایی خوب شهری، شهرهای ایران نیاز به یک نظام هماهنگ برنامه‌ریزی و مدیریت مبتنی بر حضور مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و اجتماع‌محور، نهادهای دولتی و عمومی و متخصصان دخیل در برنامه‌ریزی و اداره شهر دارند تا امکان "ارتباط"، "مشارکت"، "همکاری"، "شفافیت"، "حاکمیت قانون"، "کارایی و کارآمدی" و "واکنش به‌هنگام و عقلانی به مشکلات پیچیده و چندبُعدی" فراهم شود.

از این روی ما جمعی از مدیران و کارشناسان شهری امضا کنندگان این بیانیه ، در چارچوب اصل یکصدم قانون اساسی و راهبرد کلان جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان کاندیدای محترم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ، مبنی بر واگذاری اداره شهرها به مردم، برای دستیابی به این هدف و سیاست‌های شهری زیر پشتیبانی همه جانبه خود را از ایشان اعلام داشته و از مردم شریف ایران #برای_ایران بهتر درخواست حمایت از ایشان را داریم.

۱. بازبینی نظام برنامه‌ریزی توسعه شهری برای دستیابی به یک ساختار یکپارچه و هماهنگ برنامه‌ریزی و مدیریت شهری.

۲. افزایش اختیارات شوراها و شهرداری‌ها برای برنامه‌ریزی، نظارت و مدیریت کارآمد شهری و چابک سازی نهادهای دولتی برای تحقق این سیاست.

۳. پیش‌بینی سازوکارهای مورد نیاز برای افزایش سهم درآمدهای پایدار در اداره شهرها و جلوگیری از شهرفروشی، شهرخواری و حراج دارایی‌های شهر.

۴. گسترش شفافیت و هوشمندسازی فعالیت‌های مدیریت شهری و تقویت دولت الکترونیک برای ارتقای نظارت‌پذیری و جلوگیری از فساد ساختاریافته.

۵. تمرکز بر توسعه درون‌زای شهری و جلوگیری از افزایش بی‌رویه محدوده شهرها و از بین رفتن اراضی و منابع پیراشهری.

۶. گسترش حمل و نقل همگانی و پاک و جلوگیری از گسترش خودرومحوری در کلانشهرها.

۷  .ارتقای تاب‌آوری شهری از طریق نوسازی و بهسازی متوازن بافت‌های ناکارآمد شهری.

۸. مناسب سازی و گسترش و ارتقای کیفیت فضاهای همگانی در شهرها.

۹. فراهم کردن امکان مدیریت هماهنگِ و موثر کاهش آلودگی هوا.

۱۰. باززنده‌سازی مفهوم و کارکرد محله در نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهری به عنوان یک سازمان اجتماعی-فضایی و واحد پایه شهرنشینی در ایران.

۱۱. پیشگیری از گسترش مفهوم محله‌های اغنیا و محله‌های فقرا و دوقطبی شدن سازمان اجتماعی شهرها.

۱۲. تمرکز بر تولید مسکن قابل استطاعت شهری به ویژه برای گروه‌های کم درآمد از طریق اولویت‌دهی به نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد و بازاستفاده از اراضی رهاشده.

۱۳. حفظ ارزش‌ها و پاسداشت دارایی‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی و تقویت هویت بومی شهرها با تکیه بر پیشینیه معماری، شهرسازی و فرهنگ ایرانی.

۱۴. گسترش خدمات اجتماعی، فرهنگی و عمرانی در شهرهای کوچک و متوسط برای تحقق عدالت سرزمینی.

امضا کنندگان :

مرتضی الویری، علی اعطا، سیدمحمدعلی افشانی، شهربانو امانی، ابراهیم امینی، عبدالحمید امامی، شینا انصاری، علیرضا بابکی، خلیل بهرا،علی پوریزدان پناه،علی توکلی یرکی،مجتبی توسل، سعید جهاندیده، علی جعفری شهرستانی، حمید چوبینه،پیروز حناچی، محمد جواد حق شناس،افشین حبیب زاده،کاوه حاج علی اکبری، ناهید خداکرمی، حسن خلیل آبادی، حسن رسولی،مجتبی رفیعیان، محمد سالاری،مصطفی سلیمی،ابراهیم شیخ،علی شکرایی،سیدامیرحسین شمس،زهراصدراعظم نوری،فرزانه صادق مالواجرد، برزین ضرغامی،فرزین ضرغام، محمد علیخانی، رضا عباسی، صدرالدین علی پور، مجید فراهانی، الهام فخاری، امیر فرجامی، رضا فیضی،وحید قاسمی، محمود کلهر، عبدالرضا گلپایگانی، حجت نظری، سیدمحمودمیرلوحی، آرش میلانی، کمال مرادی، موسی الرضامتین رادسید مصطفی موسوی لاری، امیر محسنی، محمد مزینانی، حجت میرزایی، محمد محمددوست، سعید معنوی، زهرا نژاد بهرام، علی نوذرپور، محسن‌هاشمی، احمدرضا یزدانی 

ایلنا 

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها