رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636319

ارزان‌ترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی کجاست؟

ارزان‌ترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی و انتخاب آن امروزه دغدغه بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است.

مهاجرت تحصیلی ارزان

از این رو، این مطلب با هدف رفع نگرانی رایج بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، یعنی هزینه و معرفی مقاصد ارزان و مناسب، نوشته شده است. هزینه تحصیل در خارج از کشور می‌تواند مانع بزرگی باشد، اما خوشبختانه، کشورهای زیادی هستند که آموزش با کیفیت بالا را با هزینه نسبتاً کم ارائه می‌دهند. در این پست به بررسی برخی از مقرون به صرفه‌ترین مقصدها برای دانشجویان بین‌المللی می‌پردازیم تا تحصیلات تکمیلی برای طیف وسیع‌تری از دانشجویان قابل دسترس‌تر شود.

چرا انتخاب کشور مناسب برای تحصیل در خارج از کشور مهم است؟

انتخاب کشور مناسب برای تحصیل در خارج از کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا به طور قابل توجهی بر کیفیت آموزشی که دانشجو دریافت می‌کند، تاثیر می‌گذارد. کشوری که فرد انتخاب می‌کند باید محل دانشگاه‌های معتبر با استانداردهای علمی بالا و فرصت‌های شغلی بسیاری خوبی را در حین و پس از تحصیل ایجاد کند.

ارزان ترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی

ارزان‌ترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی کدام کشور است؟ مهم‌ترین عاملی که یک دانشجو در هنگام برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور با آن مواجه می‌شود، هزینه‌هایی است که باید متحمل شود. هر دانشجویی بودجه‌ای دارد که محل تحصیل او را مشخص می‌کند. هزینه تحصیل در خارج تنها شهریه دانشگاه نیست، بلکه هزینه زندگی در آن کشور خاص نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

اگرچه بورسیه‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اما همه دانشجویان سابقه‌ی تحصیلی درخشانی برای دریافت آن ندارند و برخی از دانشجویان به دلیل نداشتن وثیقه‌ی لازم، موفق به دریافت وام نیز نمی‌شوند. برخی از کشورها هزینه‌های پایینی دارند، اما کیفیت آموزشی آن‌ها مطلوب نیست. با در نظر گرفتن تمام این موارد، انتخاب کشور مقصد برای تحصیل به کار دشواری تبدیل می‌شود، اما این پست با هدف معرفی ارزان‌ترین مقاصد مهاجرت تصحیلی نوشته شده است، پس برویم تا بیشتر با این کشورها آشنا شویم. ترتیب خاصی هنگام نوشتن کشورها مدرنظر نبوده است.

آلمان

آلمان یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل است. این کشور با زیرساخت‌های عالی، دارای دانشگاه‌های برتری است که به ارائه‌ی مدرک تحصیلی در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف به دانشجویان سراسر جهان اختصاص دارد. دانشگاه‌های برتر این کشور کمک‌های مالی متعددی ارائه می‌دهند و آن را به یکی از ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین کشورهای تحصیلی تبدیل می‌کنند.

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است و هزینه‌های ماهانه نیز تقریباً ۸۵۰ یورو است. این هزینه شامل خوراک، مواد غذایی، هزینه‌های حمل و نقل، قبض تلفن و اینترنت، گاز، قبض برق و غیره می‌شود. اجاره‌ی خوابگاه دانشجویی در آلمان از ۱۷۸ تا ۱۱۴۵ یورو در ماه متغیر است و فرصت‌های شغلی زیادی برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان وجود دارد.

ایتالیا

ایتالیا فرصتی منحصر به فرد برای دانشجویان فراهم می‌کند تا به آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی دسترسی پیدا کنند. برخلاف بسیاری از کشورها که در آن‌ها شهریه دانشگاه می‌تواند بار مالی قابل توجهی باشد، دانشگاه‌های دولتی ایتالیا آموزش را تقریباً به صورت رایگان برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهند. شهریه دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا بر اساس رشته تحصیلی و مقطع دوره (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) دانشجو تعیین می‌شود و به طور متوسط، شهریه دانشگاه‌های دولتی از صفر تا ۵۰۰۰ یورو در سال متغیر است.

در مقابل، شهریه دانشگاه‌های خصوصی به طور کلی بسیار بالاتر است و معمولاً بر اساس وضعیت دانشجو (اتحادیه اروپا یا غیر اتحادیه اروپا/EEA) تفاوتی ندارد. متوسط شهریه در دانشگاه‌های خصوصی از ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ یورو در سال متغیر است. دولت ایتالیا برای کمک به دانشجویان بین‌المللی، بورسیه‌هایی را هنگام تحصیل در ایتالیا برای پوشش شهریه و حتی کمک‌هزینه‌ی ماهانه برای تامین هزینه‌های زندگی ارائه می‌دهد که این بورسیه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی درخشان دانشجو و نیاز مالی او اعطا می‌شود.

هزینه‌های مسکن بسته به محل زندگی متفاوت است و زندگی در شهرهایی مانند میلان، رم و فلورانس گران‌تر است. از طرف دیگر، شهرهایی مانند بولونیا، ناپل و نوتو در سیسیل، اقامتگاه و سایر امکانات ارزان‌تری را ارائه می‌دهند که این امر آن‌ها را به گزینه‌هایی با صرفه‌ی اقتصادی‌تر برای دانشجویان تبدیل می‌کند.

کانادا

کانادا علاوه بر اینکه یکی از محبوب‌ترین کشورهای تحصیلی است، یکی از ارزان‌ترین کشورهای تحصیل در خارج و در قاره آمریکا نیز به شمار می‌رود. این کشور سالانه پذیرای هزاران دانشجو از نقاط مختلف جهان است و تحصیلات عالی و هزینه زندگی مقرون به صرفه، از جمله دلایلی است که کانادا را به یکی از برترین مقصدهای آموزشی تبدیل کرده است. شهریه هنگام تحصیل در کانادا نسبتاً پایین است و هزینه‌ی آن بین ۱۲.۰۰۰ تا ۳۰.۰۰۰ دلار کانادا در سال متغیر است. هزینه زندگی در کانادا برای دانشجویان از ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار کانادا در ماه متغیر است که شامل تمام هزینه‌های غذا، خواربار، حمل و نقل و تفریح می‌شود. اجاره‌ی خوابگاه دانشجویی در کانادا نیز بین ۱۷۵ تا ۱۵۵۰ دلار کانادا در ماه است.

اسپانیا

پادشاهی اسپانیا دارای تاریخی غنی است و تجربه‌ای دل‌انگیز را چه در شهرهای بزرگ، چه در روستاها و چه در کنار ساحل برای متقاضیان رقم می‌زند. اسپانیا به طور کلی کشوری نسبتاً مقرون به صرفه است و دانشجویان بین‌المللی نباید از نظر مالی تحت فشار قرار بگیرند. شهریه دانشگاه‌های دولتی به طور معمول نسبت به موسسات خصوصی پایین‌تر است. شهریه دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در سال است، در حالی که شهریه دوره‌های ارشد و دکتری معمولاً بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو در سال متغیر است.

از سوی دیگر، شهریه دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های خصوصی بالاتر است و به طور کلی از ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو در سال متغیر است. شهریه دوره‌های ارشد و دکتری نیز از ۸۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال می‌باشد. برای زندگی در اسپانیا به حدود ۹۰۰ تا ۱.۱۰۰ یورو نیاز است و هزینه‌ها در صورت انتخاب مادرید یا بارسلونا، که گران‌ترین شهرهای اسپانیا هستند، بالاتر است.

در شهرهایی مانند والنسیا، سویل یا کادیز، می‌توان از هزینه‌های زندگی ارزان‌تری، به طور متوسط حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه بهره‌مند شد. در اسپانیا، دانشجویان گزینه‌های مسکن متعددی دارند و می‌توانند خوابگاه‌های دانشجویی را انتخاب کنند که قیمت آن‌ها معمولاً از ۳۶۰ تا ۶۵۰ یورو در ماه متغیر است. از طرف دیگر، اجاره آپارتمان نیز از حدود ۲۰۰ یورو شروع می‌شود و به بیش از ۱۰۰۰ یورو در ماه می‌رسد.

نروژ

نروژ با دانشگاه‌های برتر خود، متعهد به پیشبرد آموزش عالی با سیستم آموزشی مبتنی بر مهارت است. کشورهای شمال اروپا به کیفیت بالای آموزش و همچنین مقرون به صرفه بودن دوره‌ها برای دانشجویان با بودجه‌ی محدود شهرت دارند. همه افراد، از جمله دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی نوردیک، می‌توانند به صورت رایگان به تحصیلات عالی دست یابند! دانشگاه‌های دولتی هیچ‌گونه شهریه برای دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود دریافت نمی‌کنند.

شهریه دانشگاه‌های خصوصی نروژ نیز بین ۷۰۰۰ تا ۱۹۰۰۰ یورو در سال متغیر است و دانشجویان به طور معمول باید ماهانه ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو برای مواد غذایی، غذا و تفریح در نظر بگیرند. اجاره‌ی خوابگاه دانشجویی در نروژ حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است و این عوامل باعث شده است تا نروژ به یکی از ارزان‌ترین کشورهای دنیا برای تحصیل تبدیل شود.

لهستان

لهستان با داشتن زیبایی‌های طبیعی و پیشینه‌ی فرهنگی غنی، یکی از ارزان‌ترین کشورهای جهان برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی است. این کشور دارای چندین موسسه آموزشی است که با وجود ارائه دادنِ آموزش با کیفیت بالا، از نظر هزینه برای دانشجویان بسیار مقرون به صرفه است. در لهستان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متعددی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید و شهریه آن‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار در سال است.

هزینه زندگی در لهستان بسته به محل سکونت شما می‌تواند متفاوت باشد. اما زندگی در لهستان برای دانشجویان بسیار مقرون به صرفه است، به طوری که هزینه‌های ماهانه‌ی زندگی حدود ۳۵۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه است. جدا از هزینه‌های روزانه، مهم‌ترین عامل دیگر اجاره‌ی مسکن دانشجویی در لهستان است که ماهیانه حدود ۶۵ تا ۱۵۵ دلار هزینه دارد.

تحصیل رایگان در خارج

مجارستان

مجارستان به دلیل شهریه‌های مقرون به صرفه و هزینه پایین زندگی، به مقصدی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در اروپا را دارند، تبدیل شده است. مجارستان در بین ۱۰ کشور برتر ارزان برای تحصیل در اروپا قرار دارد و سیستم آموزش عالی مجارستانآن از اعتبار بالایی برخوردار است و چندین دانشگاه این کشور در بین برترین‌های اروپا قرار دارند و دانشمندان، ریاضیدانان و نویسندگان برجسته‌ی بسیاری از مجارستان ظهور کرده‌اند.

محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در مجارستان پزشکی، مهندسی و بازرگانی هستند. میانگین شهریه برای دانشجویان بین‌المللی در مجارستان پایین بوده و شهریه دوره‌های کارشناسی از ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در سال و شهریه دوره‌های ارشد و دکتری از ۵۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ یورو در سال متغیر است. هزینه زندگی در مجارستان نیز مقرون به صرفه است و گزینه‌های اقامتی و خوراکی با قیمت مناسب در دسترس است. هزینه زندگی برای دانشجویان بین‌المللی در مجارستان حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه است.

جمهوری چک

جمهوری چک به دلیل ارائه دادنِ تحصیلات با کیفیت بالا با هزینه کمتر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، به یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. شهریه دوره‌های کارشناسی از ۲۰۰۰ تا ۷۵۰۰ یورو در سال و شهریه دوره‌های ارشد و دکتری از ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو در سال متغیر است. تاریخ و فرهنگ غنی این کشور، همراه با محیط آموزشی مدرن و پویای آن، جمهوری چک را به انتخابی عالی برای دانشجویان سراسر جهان تبدیل کرده است. هزینه زندگی در جمهوری چک به طور کلی پایین‌تر از سایر کشورهای اروپایی است و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند انتظار داشته باشند که ماهانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو برای اجاره مسکن و حدود ۴۰۰ یورو برای غذا هزینه کنند.

مالزی

مالزی به عنوان یکی از ارزان‌ترین کشورهای جهان برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود و طیف گسترده‌ای از دانشگاه‌های معتبر با شهریه‌های مقرون به صرفه را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، هزینه زندگی در مالزی به طور قابل توجهی پایین است و این امر مالزی را به گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان بین‌المللی که به دنبال ارزان‌ترین کشورهای جهان برای تحصیل هستند، تبدیل می‌کند.

اگرچه شهریه دانشگاه‌ها ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد، اما متوسط شهریه برای دانشجویان بین‌المللی از ۷۰۰۰ رینگیت مالزی تا ۳۰.۰۰۰ رینگیت مالزی در سال (معادل ۱۶۷۰ تا ۷۲۰۰ دلار آمریکا) برای دوره‌های پایه و حدود ۱۰.۰۰۰ رینگیت مالزی تا ۴۰.۰۰۰ رینگیت مالزی در سال (معادل ۲۴۰۰ تا ۹۶۰۰ دلار آمریکا) برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی متغیر است.

تحصیل رایگان در خارج

چه عواملی باعث ارزان بودن کشوری می‌شود؟

کشورهای بالا به دلیل عوامل مختلف، ارزان‌ترین کشورهای جهان برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌روند. ما تمام این عوامل را در اینجا گردآوری کرده‌ایم تا دانشجویان بتوانند کشوری را که به بهترین وجه با بودجه آن‌ها مطابقت دارد، انتخاب کنند. تحصیل در خارج از کشور به لطف عوامل مختلف به یک گزینه مقرون به صرفه از نظر مالی تبدیل می‌شود.

۱. شهریه دانشگاه‌ها

بخش قابل توجهی از کل هزینه‌های یک دانشجوی بین‌المللی صرف شهریه دانشگاه می‌شود. تحصیل در ارزان‌ترین کشورهای جهان به شما این امکان را می‌دهد که با توجه به شهریه‌های متفاوت، مبلغ قابل توجهی را صرفه‌جویی کنید.

۲. بورسیه‌های تحصیلی

بورسیه‌های تحصیلی راهی عالی برای تامین هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور هستند، بنابراین یادگیری نحوه‌ی دریافت بورسیه تحصیلی بسیار مفید است. کشورهای مختلف و دانشگاه‌های موجود در آن‌ها با ارائه انواع بورسیه‌های تحصیلی، به ارزان‌ترین کشورها برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌شوند.

۳. فرصت‌های شغلی

کار نیمه‌وقت در حین تکمیل دوره‌ی تحصیلی انتخابی فرد می‌تواند به او در کسب درآمد اضافی کمک کند و هزینه‌های روزمره را کاهش دهد و باعث تقویت رزومه فرد شود.

۵. خوابگاه دانشجویی

خوابگاه دانشجویی یکی از مهم‌ترین عواملی است که یک دانشجوی بین‌المللی در هنگام مهاجرت به خارج از کشور باید به آن فکر کند. هزینه‌های خوابگاه دانشجویی نیز بسته به هزینه‌های زندگی در آن کشور خاص، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

نکاتی برای صرفه جویی دانشجویان هنگام تحصیل در خارج از کشور

مهاجرت تحصیلی به کشوری جدید می‌تواند تجربه‌ای به یاد ماندنی و هیجان‌انگیز باشد. با این حال، احساس استرس مالی در این دوران کاملاً طبیعی است. جذابیت کشف سرزمین جدید و غرق شدن در فرهنگی متفاوت، به خصوص با پول رایج ناآشنا و تجربیات جدید وسوسه‌انگیز، می‌تواند مدیریت بودجه را به یک چالش واقعی تبدیل کند.

برقراری تعادل بین لذت بردن از زندگی جدید و مدیریت عاقلانه‌ی امور مالی، بسیار مهم است، اما کمی برنامه‌ریزی و آگاهی ذهن می‌تواند در داشتن تجربه‌ای به یاد ماندنی بدون فشار مالی غیرضروری، بسیار تاثیرگذار باشد. در این بخش چند نکته برای کمک به دانشجویان در صرفه‌جویی در هزینه در هنگام تحصیل در خارج از کشور ارائه شده است:

زیر نظر داشتن نرخ ارز: نرخ ارز، مبلغی را که هنگام تبدیل پول خود به پول کشور دیگر دریافت می‌کنید، تعیین می‌کند. قبل از تبدیل مبالغ هنگفت، به ویژه قبل از سفر و در ابتدای هر ماه، بهتر است نرخ ارز بررسی شود.

برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی: آسان‌ترین راه برای صرفه‌جویی در هزینه، برنامه‌ریزی و پایبندی به بودجه است. با درک کارمزدهای بانک‌های خارج از کشور و هزینه‌های زندگی در مقصد خود، متقاضیان می‌توانند بر اساس بودجه‌ی خود، یک دفترچه‌ی ساده‌ی مخارج تنظیم کنند.

انتخاب خوابگاه‌ها یا اقامت‌های شریکی: خوابگاه‌ها از نظر بودجه بهترین انتخاب هستند، اما متقاضیان باید آماده‌ی هم‌اتاقی شدن با افراد با پیشینه‌ها و روال‌های مختلف باشند. در اکثر موارد، باید برای خدمات اضافی مانند اینترنت، وسایل بهداشتی و حمام مشترک با افراد غریبه هزینه پرداخت شود.

استفاده همیشگی از کارت دانشجویی :بهتر است متقاضی هر جا می‌رود کارت خود را همراه داشته باشد و با آن درخواست تخفیف کند. در کمال تعجب متوجه خواهد شد که بسیاری از موسسات تخفیف‌های دانشجویی و در برخی موارد، هدایایی مانند تورهای رایگان، راهنمای شهر و نقشه ارائه می‌دهند و در اکثر موارد، می‌توان از ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف بهره‌مند شد.

یادگیری آشپزی: این یکی از بهترین توصیه‌هایی است که می‌توان به متقاضیان مهاجرت تحصیلی کرد! آشپزی کردن نه تنها به فرد نظم و انضباط را می‌آموزد، بلکه می‌تواند منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های مالی شود. سفارش دادن غذا تنها راه حل ممکن نیست و هزینه بسیاری هم در بر دارد. با تهیه چند دستور غذا به صورت عمده در آخر هفته‌ها، می‌توان وعده‌های غذایی را برای کل هفته‌ی آینده با هزینه کمتری نسبت به سفارش دو یا سه وعده‌ی بیرون‌بر، تهیه کرد. همچنین با آشپزی کردن، می‌توان رژیم غذایی خود را شخصی‌سازی کرده و سبک زندگی سالم حفظ شود.

کلام پایانی

این مقاله با هدف معرفی ارزان‌ترین مقصدها برای دانشجویان بین‌المللی نوشته شده است و در حالی که به نظر می‌رسد دنبال کردن تحصیلات عالیه در خارج از کشور تلاشی پرهزینه است، دانشجویان می‌توانند با روش‌ها و تصمیمات درست، تجربه‌ی خود را بهینه کنند. علاوه بر این، پایبندی به اصول و رویه‌های خاص می‌تواند به دانشجویان در کاهش هزینه‌هایشان در طول فرآیند مهاجرت و تحصیل کمک کند.

منبع: لتس گو یونی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها